A gond – lényegében a diszkrimináció – az egész utat bérlettel megtevőknél jelentkezik. Akinek MÁV-Start bérlete van az út egészére, tehát az adott budapesti pályaudvartól saját településéig, arra nem vonatkozik az új, gyorsvonati pótjegy váltási kötelezettség. Felszállhat például a Déliben a pécsi gyorsra, és leszállhat Érden, mint korábban. Ám, ha az útnak a az út budapesti részét BKK bérlettel teszi meg, és a csak a hátralévőt Start-bérlettel, akkor a budapesti szakaszra pótjegyet kell vennie.
Gondolhatjuk, hogy ez azért van így, mert a MÁV-Start nem ad kedvezményt egy másik közlekedési társaság utasainak. Ez reális üzleti szempont lehet, de ellentétesnek tűnik a közösségi közlekedés egységesítési céljaival. Ráadásul azok az utasok becsapva érezhetik magukat, akik úgy vásároltak éves Budapest bérletet, hogy nem tudtak előre a változásról, és bérletüket pedig a MÁV budapesti vonalain azonos értékűnek gondolták – mert az is volt – azzal a bérlettel, amit a vasúttársaság értékesít.
A pótdíj fizetési kötelezettség vagy extra teherként jelenik meg az ingázó dolgozóknál és diákoknál, vagy arra kényszeríti őket, hogy május 15-től ne használják a gyorsvonatot. (Gyorsvonati felár bérletet nem vásárolhatnak, hacsak nem 65 év felettiek, vagy 6 év alattiak.) A hoppon maradtak tehát elengedhetik a tisztább gyorsvonatot. Hazafelé menet hiába is érnék el, és meg kell várniuk a délután félóránként, 18 óra után óránként járó, sokszor késő, zsúfolt és elhanyagoltabb állapotú személyvonatot. Nem jobb reggel sem: május 15-től tömegek azért nem szállnak fel a Budapestre menő gyorsra, hogy megvárják a késve érkező, a gyorsvonatot előreengedő, gyakran apályán veszteglő, esetenként pedig kimaradó, szintén zsúfolt személyt.
Egy így pórul járt munkatársunkat – és a fülkében a többi, hasonló helyzetű utast – a kalauz arról tájékoztatta a pótjegy eladása közben, hogy ez azért van így, mert a „MÁV-Start mentesíteni akarja az osztott bérletes elővárosiaktól a gyorsvonatokat”. Közlése hangsúlyozottan nem hivatalos MÁV álláspont.
A MÁV-Starttól kapott tájékoztatás szerint a társaság 2006. óta ad el az utasoknak Budapest-bérletet, illetve fogadja el azokat meghatározott járatain. A bérlet a Budapest közigazgatási határán belüli, vasúti jegyváltás nélküli utazást teszi lehetővé, míg a várost is érintő, a korábbi BKSZ-területén belüli utazásokhoz csatlakozó jegy vagy bérlet váltható. A MÁV-Start a BKK-bérletek árából fix összegű térítésre jogosult, ennek mértéke bérlettípusonként van meghatározva. Az általa eladott Budapest-bérletek darabszáma az elmúlt 3 évben folyamatosan nőtt.
A Budapest-bérletekből származó bevételből a MÁV-Start a BKK-tól évente 350 millió forintot kapott. A kieső bevételek ellentételezését az ellátásért felelős NFM a közszolgáltatási költségtérítésben fizeti meg. A Budapest-bérletekből származó tényleges bevételkiesés az ellentételezést és a BKK-tól a bérletek után kapott fix összeget meghaladja. A valós és indokolt összeg pontos meghatározásához azonban szükség lenne olyan komplex forgalmi felmérésekre, amely több napon át a Budapest környéki közösségi közlekedési szereplők mindegyikének bevonásával zajlik, ennek hiányában ugyanis lehetetlen pontosan meghatározni, hogy a Budapest-bérleteket milyen mértékben veszik igénybe az utasok a buszokon és a vonatokon. Támpontul szolgálhatnak a MÁV-Start által csatlakozó jegyként/bérletként értékesített teljesítmények, melyek mértéke 2012-ben:
• bérletek esetében 334 500 bérletet váltottak csatlakozó bérletként,
• menetjegyek esetében 1325 ezer menetjegyet váltottak csatlakozó jegyként. (Lásd még táblázatunkat.)
A bérlet hatezer forintba kerül. Ezzel tehát az utas nem sokat spórol, viszont nagy eredmény, hogy legalább nem kell naponta kétszer pótjegyért sorba állnia a pénztárnál.
A MÁV-Startnak egyébként kapnia kellene valamennyi pénzt a BKK-tól azért, hogy utóbbi bérletével az utasok használják a vasúttársaság vonatait, de úgy tudjuk, az összeg átutalása egyelőre késik.
A bérlet hatezer forintba kerül. Ezzel tehát az utas nem sokat spórol, viszont nagy eredmény, hogy legalább nem kell naponta kétszer pótjegyért sorba állnia a pénztárnál.
A MÁV-Startnak egyébként kapnia kellene valamennyi pénzt a BKK-tól azért, hogy utóbbi bérletével az utasok használják a vasúttársaság vonatait, de úgy tudjuk, az összeg átutalása egyelőre késik. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.