A környezetkímélő gépkocsikhoz már igényelhető zöld alapszínű rendszámtábla – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Zöld rendszámmal közlekedhetnek majd a nulla emissziójú autók, vagyis az elektromos járművek, illetve a hibrid autók. A zöld rendszám kiváltásához a közlekedési hatóságtól a forgalomba helyezéskor, időszakos vizsgán vagy külön szemle alapján műszaki adatlapot kell kérni, és az okmányirodában azt be kell mutatni. A dokumentum igazolja, hogy a jármű megfelel valamely környezetkímélő gépkocsi-kategóriának.
Mivel a zöld rendszám kiváltása a rendszámcserével megegyező költségekkel jár (ami 8500 forint), érdemes lehet vele megvárni a kormánydöntést az ehhez fűződő esetleges kedvezményekről – tette hozzá a fejlesztési tárca. Igényelni tehát már most is lehet, de egy kis ideig még várni kell arra, hogy ezt felszerelhessék az elektromos autókra, a zöld rendszám előállításához szükséges fólia ugyanis beszerzés alatt van.
A zöld rendszámot az teszi lehetővé, hogy 2015. július 1-jével hatályba léptek a környezetkímélő gépkocsik fogalmát, fajtáit és a külön környezetvédelmi alosztályokat a Jedlik Ányos-tervvel összhangban meghatározó rendeletmódosítások.
Jelenleg néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon, és ezek nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki a környezetterhelés szempontjából kedvezőtlenebb adottságú járművek sokaságából, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a „hagyományos”, benzines, dízeles társaiktól. A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne abban, hogy a különböző kedvezmények igénybevételekor láthatóak legyenek ezek a járművek. Ezért azt javasolta a Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, hogy az elektromos autók zöld rendszámot kapjanak. A megkülönböztető jel hiányában az ilyen járművek vezetői később könnyen „beleszaladhatnak” a hatóság bírságaiba. A töltőállomás jelölése, táblázása és útburkolati jellel megjelölése a hivatkozott kormányhatározatban rögzített, szeptember végi határidő figyelembevételével kidolgozás alatt áll – tette még hozzá az NMF.
Az elektromos autók elterjedését szolgálná, ha valamilyen adókedvezményben részesülnének a vásárlók. A szakma javaslata szerint áfamértékű kedvezményt kellene kapniuk a vevőknek, és ez a kedvezmény már érezhető hatással lenne az árra. A szakmai szervezetek azért nem az áfához kötnék a kedvezmény mértékét, mert azt a magánvevők nem tudnák visszaigényelni. Az adófizetés elkerülése is másfajta kedvezményt indokolna, ezért a szakmai szervezetek szerint inkább a személyi jövedelemadóból vagy a vállalkozási nyereségadóból kellene az elektromos autók vásárlásához kapcsolódó kedvezményeket leírni.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is dolgozik a vásárlást elősegítő lépéseken. A tárca korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy az áfakedvezmény vizsgálata mellett egyéb ösztönzők bevezetésére is javaslatot tesznek, például a buszsávok használatának lehetőségét, parkolási és útdíjkedvezmények bevezetését.
Az elektromos autó vásárlását tervezők számára az is biztató, hogy a miután a kormány a közelmúltban döntött az NGM által készített Jedlik Ányos-tervről, megkezdődik a munka következő fázisa, ami azt jelenti, hogy az egyes érintett minisztériumok kidolgozzák a tervben azonosított jogszabályi akadályok lebontását szolgáló módosításokat, amelyeket még év vége előtt hatályba is akarnak léptetni. A kabinet az év vége előtt végezni kíván a jogalkotási feladatokkal, és terveik szerint az idén megkezdődik az országos töltő-infrastruktúra kiépítése is – tette hozzá az NGM.
A cél, hogy 2020-ig az uniós irányelvekben megfogalmazott céloknak megfelelve Magyarországon a forgalomban lévő autóknak mintegy 1,5 százaléka elektromos jármű legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.