BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megint leépített a Posta

Már alig 31 ezren dolgoznak a Magyar Postánál, pedig négy éve még a 34 ezret is meghaladta a foglalkoztatottak létszáma. Közös megegyezések születnek.

Nem csillapodik a leépítési hullám a Magyar Postánál. Az állami vállalat kimutatása szerint a foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma 31322 fő volt 2014 második negyedévében, ők összesen 18,1 milliárd forintot kerestek. Mintegy négyszáz embernek szűnhetett meg a munkaviszonya, hiszen az első negyedévben még 31701-en dolgoztak a Magyar Postánál. Tavaly év végén még 32147-en mondhatták magukat postai dolgozónak és 16,8 milliárd forintot kerestek. Vagyis leépített és bért emelt a vállalat.

A bérmegállapodás még februárban született meg, így a márciusi bérfizetéssel már a megemelt fizetés érkezett a számlákra. Havi 130 ezer forintig 3,5 százalékos, 180 ezer forintig 3,3 százalékos, 350 ezer forintig pedig 2 százalékos az emelés. „Mi vagyunk az egyetlen szakszervezet, amelyik nem írta alá a megállapodást. A posta számos területéről küldenek el embereket, így kézbesítőket is. Nem csinálhatunk semmit, mert közös megegyezések születnek végkielégítéssel, nincs bejelentett csoportos leépítés” – mondta lapunknak Tusz Ferenc. A Kézbesítők Szakszervezetének elnöke hozzátette: olyanról is hallott, hogy nyugdíjast foglalkoztatnak vissza, ellenben a munkaképes korú dolgozókat elküldik.

Emlékeztetett: felhívásukra 2009. december 22-én mintegy 150, december 23-án pedig 100 kézbesítő nem vette fel a munkát annak ellenére, hogy a munkáltató több alkalommal is felhívta figyelmet a sztrájk jogalap nélküliségére. Végül több sztrájkolót rúgtak ki a sztrájk miatt. „Örülhetünk, ha van munkák, de nem etikus, ami történik” – fogalmazott Tusz Ferenc. Szerinte könnyen az lehet a leépítés eredménye, hogy egy kézbesítőnek nagyobb területen kell majd kihordania az összességében egyre csökkenő számú levelet.

A Magyar Posta korábban azt közölte lapunkkal: kiemelt szempont, hogy a versenykörülmények között is megfelelő hatékonysággal működő szervezetet alakítsanak ki. Ennek érdekében a hatékonyságnövelés szempontjából releváns intézkedéseket tesz, amelynek része lehet egyes tevékenységek centralizációja, korszerűsítése. „A Magyar Posta a liberalizált levélpiacon is megőrizte korábbi pozícióját, a tavalyi évben összesen csaknem 600 millió darab levélküldeményt kezelt. A levéltermékekből fakadó bevétele, a nemzetközi trendhez hasonlóan, néhány százalékkal csökkent” – közölte a Magyar Posta, amely több mint 1,3 milliárd forint adózás utáni eredménnyel zárta a tavalyi évet.

A levélpiacon kieső bevételeket részben azzal is megpróbálja pótolni a Magyar Posta, hogy csomagautomatákat állít üzembe az ország nagyvárosaiban. „A hálózat folyamatosan bővül, ennek köszönhetően ügyfeleink 2014. július 21-től országszerte már 35 automatából vehetnek át küldeményeket. A kilenc új automata Tesco áruházak mellett található, így a csomagátvétel bevásárlással is összeköthető” – olvasható a vállalat honlapján. Augusztusban további öt automata telepítését tervezik Budapesten, főként nagyobb forgalmú bevásárlóközpontokban.

A fővárosban már tíz automata van, míg Miskolcon, Debrecenben, Szegeden és Pécsen kettő közül lehet választani. Salgótarján kivételével amúgy már az összes megyeszékhely felkerült az új szolgáltatás térképére. Az állami cég eddig nyolc webáruházzal állapodott meg. Tavaly minden eddigi rekordot megdöntve, a Magyar Posta által kezelt csomagküldemények száma csaknem 11,5 millió darab volt.

Csehországban erősödik a verseny

A Cseh Posta versenytársai tavaly, a csehországi postai szolgáltatások teljes körű liberalizációjának első évében, a levélküldemények két százalékát és a csomagküldés négy százalékát hódították el az állami cégtől – közölte a Cseh Telekommunikációs Hivatal. Az állami postán kívül tavaly 11 cég foglalkozott postai szolgáltatásokkal, amelyek közül a Ceská Distribucní és a Mediaservis voltak a legnagyobbak. A Cseh Posta a tavalyi évben 496 millió levelet, illetve két kilogrammon aluli küldeményt kézbesített, míg konkurensei együttesen 8,3 milliót. A csomagokból a posta 1,7 millió darabot kézbesített az év folyamán, míg a konkurens cégek 66 600 darabot.

"A Magyar Posta Zrt. annak érdekében, hogy a piaci elvárásokra gyorsan, rugalmasan tudjon reagálni, munkaerő kapacitását úgy igazítja, hogy az ügyfeleket minél magasabb színvonalon és hatékonyan tudja kiszolgálni" - írta lapunknak a cég. Mint fogalmaznak, "nemzeti vállalatként alapvető elvárás a Magyar Posta Zrt-vel szemben – amelyet a jogszabályok is előírnak – a felelős, racionális, hatékony gazdálkodás. Annak érdekében, hogy ezt a Magyar Posta Zrt. teljesíteni tudja, szolgáltatási portfólióját folyamatosan bővíti és munkaerő kapacitását a megrendelések arányához és típusához igazítja."

Azt is közölték: a Posta "a munkahelyüket önhibájukon kívül elveszített munkavállalókat gondoskodó munkáltatóként támogatja a Humán Assistance szolgáltatás keretein belül, melyet a Postások a Postásokért Alapítvány közreműködésével valósít meg. A szolgáltatás célja, hogy előmozdítsa olyan társadalmi kompetenciák megteremtését - mint önismeret, önbizalom, autonómia, szociabilitás, szakmai erősségek és gyengeségek, eladható képességek és készségek -, melyek segítségével a munkahelyüket elhagyó dolgozók pozitív életirányultságra tesznek szert. A szolgáltatás aktív és passzív elemeket egyaránt tartalmaz. Az aktív eszközök elsősorban arra szolgálnak, hogy a volt munkavállalóinkat visszavezessük a munka világába, ezért az elemek között megtalálhatóak a szakmai képzések, a nyelvképzések, a készségfejlesztések, a tanácsadások (pszichológiai, pályakorrekciós, álláskeresési, stb.). A passzív ellátás egyszeri, pénzbeli támogatás formájában valósul meg. A tanácsadások és szolgáltatások igénybevétele esetén az érintett munkavállalók olyan tudást és készségeket szerezhetnek meg, melyek jó esélyt teremthetnek arra, hogy megtalálják és fenntartsák helyüket a külső munkaerőpiacon".

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.