BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dízelfrászban a termelők

Csökkenti az élelmiszer-ágazat versenyképességét a jövedéki adó emelése

Nehéz prognosztizálni, mennyivel növekszik az élelmiszergyártók és a termelők önköltsége az üzemanyagárak emelkedése – különösen a jövedékiadó-tartalom növekedése – miatt, ám az alacsony kereslet miatti árnyomással együtt csak tovább nehezíti a termelők és az élelmiszeripar helyzetét – vélik a Világgazdaságnak nyilatkozó feldolgozók. A január elsejétől hatályos emelkedés nyomán a jövedékiadó-tartalom a benzin esetében 109-ről 120 forintra nőtt, míg a gázolaj esetében 6,85 forinttal, 97,35 forintra emelkedett a literenként fizetendő adó.

Az erősödő világpiaci árakat is figyelembe véve a gázolaj esetében is 300 forint körüli ár különösen alapanyagok esetében – például a húsiparban a tőkehúsnál – jelent terhet, hiszen arányosan magasabb szállítási költségekkel kell számolni – mondta lapunknak Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke. Éder, aki egyben a Hússzövetség elnöke is, ugyanakkor hangsúlyozta: aligha valószínű, hogy mindez a magasabb feldolgozottságú termékek előállítása felé tereli a gyártókat. Ezt a kereslet csökkenésével magyarázza. „A kényelmi termékek egyre keresettebbek, ám Magyarországon ezt a trendet az elmúlt másfél-két évben fékezte a válság.

A kereslet így az olcsóbb termékek felé irányult, ezeknél azonban nagyobb az önköltség hányada, miközben a kereskedelem még a racionálisnak tűnő áremelési kísérleteket is visszaveri” – fejtette ki. Ez a feldolgozóipar további polarizálódásához vezethet, különösen az aggregált eredményét tekintve veszteséges baromfi-, hús-, tej- és zöldség-gyümölcs ágazatban.

Mártonffy Béla, a Zöldség-Gyümölcs Terméktanács ügyvezető igazgatója is aggasztó képet festett lapunk kérdésére. „Amikor az importtermékekkel versenyzünk a kereskedelmi láncoknál, egy hasonló adóemelés tovább gyengíti a termelők pozícióját. Különösen annak fényében, hogy az élelmiszer-feldolgozás fele is külföldi kézben van, emiatt a hazai alapanyaggyártók nem tudják érvényesíteni többletköltségeiket” – érvelt.
A kereskedőket sem hagyja érintetlenül a jövedéki adó emelése. A Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója, Murányi László elmondta: az első negyedévben még nem lesz ugyan érzékelhető az adóemelés, ám éves szinten szállítási költségei 6-7 százalékos növekedésével számol a társaság. Mindez a fogyasztói árakban azonnal nem jelenik meg, ám a 2010-es kerettárgyalások még nem kezdődtek el a beszállítókkal – tette hozzá a Co-op vezetője.

„A Tescónál már folynak a tárgyalások az éves keretszerződésekről, de egyelőre nem tapasztaltunk olyan erőteljes nyomást, mint a forint árfolyamának ingadozásakor” – mondta el lapunknak Hackl Mónika, a kiskereskedelmi lánc kommunikációs vezetője. „Próbálunk a tárgyalások során ellenállni, ám vannak olyan kérések, amelyeket nem lehet elutasítani” – reagált az árváltozásokkal kapcsolatos kérdésünkre Hackl Mónika.

Újabb emelés

Ismét nő az üzemanyagok ára a hazai töltőállomásokon szerdától – értesült piaci forrásokból a holtankoljak.hu. A benzin literenkénti ára 4, míg a gázolajé 3 forinttal nő. Így szerdától a benzin országos átlagos ára várhatóan 317 forint, míg a gázolajé 297 forint körül alakul. Az olaj hordónkénti ára 80 dollár körül áll.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.