BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döntés a bormarketingről

Puskaporos hangulatban ülnek ma le a tárgyalóasztalhoz a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. (MBM) tulajdonosai: a közösségi bormarketingért felelős társaság ugyanis a mai napig nem jutott hozzá a feladatai ellátásához szükséges összeghez. Az év végére súlyos pénzzavarba kerülő MBM előző, november végén tartott taggyűlése után azt jelezte: amennyiben december 15-ig Gráf József agrárminiszter nem talál megoldást arra, hogy a bortermelők által befizetett járulékokból az MBM megkapja a neki járó öszszeget, a kft. „felszámolása elkerülhetetlen”.

A november 25-i taggyűlés után közzétett felhívás alapján rendeletmódosítással váltották ki az 1,6-1,8 milliárd forint öt százalékát kitevő forrás megszerzéséhez szükséges közbeszerzési pályázatot. Így elvileg rendezetté vált a támogatás sorsa (VG, 2009. december 3.). Lapunk azonban úgy értesült: az összeg tegnapig nem érkezett meg. A közösségi agrármarketing-összegek elosztásáért felelős Agrármarketing Centrum (AMC) igazgatója ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak: a december 15-i határidő nem az MBM működési költségeire szánt összeg átutalására vonatkozott, hanem arra, hogy az AMC felterjessze ezzel kapcsolatos javaslatát a kérdésben döntő Gráf József agrárminiszternek. Pál József szerint az erről szóló döntés legkorábban holnap születhet meg.

Az MBM főleg országos és regionális bortermelőkből álló tulajdonosi körének mai tanácskozásával kapcsolatban a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkáránál érdeklődtünk. Horváth Csaba azonban épp a mai konzultációra való tekintettel hárította el megkeresésünket. A közgyűlés tétje ugyanis jóval több lehet, mint a szervezet működése, hiszen információink szerint a tulajdonosi körben a bormarketingre szánt összeg – a forgalomba hozatali járulék marketingre fordítható része (jelenleg ez a literenkénti 8 forint hatvan százaléka) – felosztásával kapcsolatban sincs egyetértés. Ugyanakkor – és ezt a tulajdonosi kör is jelezte a november végi taggyűlés után – a termelők által befizetett járulék felhasználásának átvilágítását is elvárják a tárcától.

Mindezt úgy, hogy az MBM alkalmazottjai Nemes Richárd ügyvezetővel együtt benyújtották felmondásukat, így egyelőre az sem világos, ha fenn is marad a kft., azt ki működteti tovább. Karakas János, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium főtanácsosa korábban jelezte lapunknak: az MBM körüli problémák a közösségi bormarketingre szánt pályázatok elbírálását, valamint a kampányokra és egyéb programokra szánt támogatások kifizetését nem sodorták veszélybe. GyM

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.