Sokba kerülhet a nagyobb áruházláncoknak, hogy arra kötelezik őket: lássák el a parkolóikat elektromos töltőállomásokkal. Márpedig ez derül ki abból a Magyar Közlönyben szerda este megjelent kormányrendeletből, amely nemcsak az újonnan épülő parkolókat érinti, hanem a régiek átépítését is előírja. Az újakat úgy kell majd kialakítani, hogy minden száz helyből legalább tíz esetében kiépíthető legyen elektromos töltőállomás a burkolat megbontása nélkül, vagyis biztosítani kell a csatlakozást az elektromos hálózathoz. A szabályozás így az üzemeltetők döntésére – végső soron a piaci igényekre – bízza, hogy később kialakítanak-e elektromos töltőt, vagy sem.
A már meglévőket viszont úgy kell átépíteni, hogy minden 100 parkolóhelyből legalább kettőnél nem elég egyszerűen előkészíteni a helyet, hanem ki is kell építeni az elektromos töltőállomást. A rendelet külön szabályozza a fizető parkolók és az áruházak esetét.
Az 1500 négyzetméter feletti áruházaknak – azaz a bevásárlóközpontoknak, a hiper- és nagyobb szupermarketeknek, valamint a nagyobb szakáruházaknak (bútor, barkács) – 2019. január 1-jéig kell kiépíteniük a 100 parkolónkénti két töltőállomást. Az ennél kisebb üzletek hosszabb türelmi időt kaptak.
„Tisztában vagyunk azzal, hogy jó és a jövőbe mutató ügyről van szó, de felmerül bennünk a kérdés, hogy valóban szükség van-e ennyi elektromos töltőállomásra” – mondta a Világgazdaságnak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Egy nagyobb áruház parkolójában több mint ezer autó is elfér, így több tucat elektromos töltőállomást kell létesíteniük, amelyek ára széles skálán mozog, főként attól függően, hogy mennyi idő alatt töltenek fel egy autót. Az áruházi parkolók számára megfelelő darabok 5-10 millió forintba kerülnek. Így egyetlen nagyobb áruház esetében több százmillió forintba kerül a rendelet előírásainak teljesítése – magyarázta a főtitkár.
A Blokkk.com szakportál becslése szerint a budaörsi Auchan esetében körülbelül 40, a Tescónál mintegy 30, a WestEnd bevásárlóközpont parkolóiban pedig 30 elektromos töltőállomást kell felszerelni a megadott határidőkig, ami áruházanként 300-400 millió, a nagyobb áruházláncoknál pedig többmilliárd forintos kiadást is jelenthet.
A tetemes költséget nézve nem csoda, hogy felmerül a kereskedőkben a kérdés, valóban szükség van-e annyi elektromos töltőállomásra, amennyit előír a rendelet. Lapunk megkérdezte a Nemzetgazdasági Minisztériumot, készült-e hatástanulmány az ügyben, illetve hogy összesen hány parkolóhelyet és elektromos töltőállomást érint majd szerintük az új rendelkezés, de nem kaptunk választ.
A PwC tanácsadó cég előrejelzése szerint az elektromos töltést igénylő (azaz a hibrid vagy tisztán elektromos) autók száma Magyarországon tíz éven belül eléri a 140 ezret. Mindenesetre a kormány egy másik rendelete szerint az a cél, hogy a környezetkímélő járművek aránya 2030-ra összességében elérje a 30 százalékot, ami a KSH-adatok alapján mintegy 900 ezer személygépkocsit jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.