BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy bajban a Volkswagen, felbecsülni is nehéz a csalás hatásait

A tegnapi zuhanás után ma is ötödével esett a Volkswagen árfolyama, miután a konszern gyakorlatilag beismerte, hogy az amerikai piacon manipulálta egyes károsanyag-kibocsátási adatait. A botrány hatásait egyelőre megbecsülni is nehéz: az viszont biztosnak tűnik, hogy a márka értéke jelentősen csökken, és az eladott autók száma alapján megszerzett első hely is nagy valószínűséggel odalesz.

Meredek zuhanásba kezdett a Volkswagen részvényeinek árfolyama tegnap, miután az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége (EPA) az amerikai környezetvédelmi szabályok kijátszásával vádolta meg a német járműgyártó csoportot, ma pedig folytatódik a zuhanás. A Volkswagen (VW) az MTI tudósítása szerint 14,15 százalékos mínuszban, 139,425 eurón nyitott a tegnapi kereskedésben, árfolyama a 125,675 és 142,825 eurós sávban ingadozott délelőtt. Fél tizenkettő körül 129,60 eurón forgott, ami 20,20 százalékos veszteség a pénteki 162,40 eurós záró árfolyamhoz képest, azaz piaci tőkeértéke 12,9 milliárd euróval csökkent. Ma újabb 20 százalékkal esett a VW értéke, miután a cég bejelentette: 11 millió autó érintett, emiatt 6,5 milliárd eurót különítenek el a válság kezelésére.

Az amerikai EPA azzal vádolta meg a járműgyártót, hogy olyan programot telepített 482 ezer autójába, amelynek segítségével manipulálni tudta a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat, s ezzel kijátszotta az előírásokat. Az amerikai szabályozás szerint ez a lépés gépjárművenként akár 37 500 dolláros bírsággal is sújtható, ami azt jelenti, hogy a maximális büntetési tétel kiszabásánál – ami egyébként nem valószínű – a Volkswagennek 18 milliárd dollár körüli számlával kellene kalkulálnia.

„Személy szerint is nagyon sajnálom, hogy elvesztettük az ügyfeleink és a közvélemény bizalmát” – jelentette ki Martin Winterkorn vezérigazgató, majd hozzátette, hogy külső vizsgálat megindítását kezdeményezték az ügyben. A német kormány is megszólalt az ügyben, és közölte: az illetékes hatóságok megvizsgálják, hogy a Volkswagen manipulálta-e a károsanyag-kibocsátási teszteket Európában. – A környezetvédelmi miniszter hamarosan tárgyalni fog Martin Winterkornnal, és elvárja, hogy a vállalat működjön együtt az amerikai hatóságokkal – közölte hétfőn a minisztérium szóvivője.

David Bailey, az Aston University professzora a The Guardiannek úgy vélekedett: az ügynek nagyon súlyos hatásai lehetnek a cégcsoportra nézve, hiszen amellett, hogy súlyos reputációs gondokat okoz, az autók visszahívása óriási költségekkel jár, és persze a kirótt büntetésekkel is számolni kell. A szakértő azt is szóvá tette, hogy ez az ügy árnyékot vet a teljes autóipar környezetvédelemmel kapcsolatos viszonyára, és a felügyeleti szervek valószínűleg sokkal szigorúbbak lesznek majd. Nem is csoda – mutatott rá –, hogy a VW ügye nyomán tegnap a többi német gyártó árfolyama is esett tegnap, igaz, jóval kisebb mértékben.

A történtek tükrében el lehet felejteni a cégcsoport első féléves számait is, hiszen amellett, hogy bizonyára romlik az eredménye, az értékesítéseknél is sokat veszít a konszern. Pedig az első fél évben 108,8 milliárd eurós bevételt ért el a Volkswagen-csoport, ami tízszázalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A társaság az üzemi szintű eredményben is hasonló mértékű fejlődést tudott produkálni: 6,8 milliárd euróra növelte, az egyszeri tételeket is beszámítva. A vállalat adózás utáni eredménye 2014 hasonló időszakához képest egy százalékkal, 5,66 milliárd euróra csökkent az első fél évben. Az eladott autók számában a Volkswagen AG megelőzte a Toyota Motor Corp.-ot ebben az időszakban. A német autóipari csoport 5,04 millió járművet tudott értékesíteni az első hat hónapban, míg japán riválisa 5,02 milliót. A haszongépjárművek leszámításával, pusztán a személygépkocsi-eladásokban, változatlanul a Toyota vezeti az eladási rangsort.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.