Vajon mennyire pontosan ítélik meg a fejvadászok és HR-esek a leendő dolgozókat a Facebookon megjelenő megjegyzéseik, fotóik alapján? Erre a kérdésre kereste a választ a Floridai Állami Egyetem, a Clemson Egyetem, az Old Dominion Egyetem és az üzleti szolgáltatásokkal foglalkozó Accenture közös kutatása, amely megdöbbentő eredménnyel zárult.
A vizsgálatban 416 frissdiplomás vett részt, akiket 86 fejvadász tesztelt, hogy eldöntse, megfelelnek-e az adott pozíciónak. A HR-esek fejenként öt leendő dolgozó profilját elemezték úgy, hogy a Facebookon kívül nem kaptak más információt a jelöltről. Egy évvel később a csoport felkereste az immár állásban lévő volt jelöltek főnökeit és arra kérte őket, értékeljék munkateljesítményüket.
„A fejvadászok Facebookon alapuló értékelése nulla százalékban vágott egybe a fiatal diplomások eredményeivel” – összegezte a kutatás eredményét a Forbesnak Chad H. Van Iddekinge, a Floridai Állami Egyetem munkatársa.
Mi alapján döntöttek tehát a fejvadászok? A kutatás kimutatta, hogy az ítészek főként azokat a jelölteket „húzták le”, akik közösségi oldalán trágár megjegyzéseket, szexuális utalásokat vagy illetlen képeket találtak. A fejvadászok egyértelműen előnyben részesítették a fehér jelölteket az afroamerikai, illetve spanyol anyanyelvű pályázókkal szemben és általánosságban magasabbra értékelték a nőket, mint a férfiakat. A felsorolt szempontok, amelyek szerint a fejvadászok döntöttek, semmilyen összefüggést nem mutattak a valódi munkateljesítménnyel.
„Figyelmeztetni kellene a cégek HR csoportjait arra, hogy kritikával kezeljék a Facebook profilok alapján kialakított véleményeket, mert egyáltalán nem biztos, hogy ezek a vállalat érdekeit szolgálják” – fogalmazott Philip Roth, a Clemson Egyetem professzora.
Ráadásul – ha a Forbes jóslatai beválnak –, a vállalati HR-esek a Facebookon túli közösségi világban is elkezdhetnek kutakodni. A gazdasági lap várakozásai szerint ugyan 2014-ben is megőrzi piacvezető helyét (jelenleg havi 1,15 milliárd aktív felhasználót tudhat magáénak), de egyre gyorsabban követi a Google+, amelynek most havi 343 millió aktív tagja van. Felpörögnek a kép-alapú közösségi hálók is: a Pinterest továbbra is a nők kedvence marad, de erősen növekszik a Slideshare, a Tumblr, és a Path is.
És ha a kép nem elég, készülhetünk a mikrovideós oldalak robbanásszerű fejlődésére is. A piacon a Twitter tulajdonában lévő Vine és az immár a Facebooknak profitáló Instagram a két éllovas, portáljaik közvetítésével a netező három-tizenöt másodperces videókat tölthetnek fel közvetlenül az okostelefonjukról. Az üzleti szféra készülhet a piacon már egyeduralkodónak mondható LinkedIn további növekedéséra. Az átlagemberek pedig a Forbes jóslata szerint egy „zombit” köszönthetnek, hiszen a teljesen átalakított és immár iOS alkalmazással is terjedő MySpace visszatér halottaiból.
Az újjászületés mellé 2014-ben jeles évforduló is csatlakozik, hiszen a Facebook – szinte hihetetlen – idén ünnepli tizedik születésnapját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.