BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A helyi rádióké az elmúlt év

A számtalan nehezítő tényező ellenére tavaly nyertesként kerültek ki a helyi rádióadók a hallgatókért és a hirdetőkért folytatott harcból – derül ki a Helyi Rádiók Országos Egyesületének felméréséből. Egy évvel korábban a gazdasági válság miatt nagy volt a rémület a piacon, többen egyenesen a kis adók végét vizionálták. A rádiós szakemberek azonban időben tudtak lépni, és ezzel elkerülték a bajt. Újabb hirdetési felületeket és ezzel új piacokat nyitottak meg.

Radetzky András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (HEROE) elnöke, valamint a Fehérvár Rádió ügyvezetője a Világgazdaságnak elmondta: az egyik legnagyobb eredmény az, hogy a helyi rádiók mostanra minden eddiginél erősebb reklámpiaci jelenlétet vívtak ki maguknak. Ebben szerepet játszik, hogy ezek a csatornák már 15 év óta rugalmasan tudják kezelni hirdetői partnereiket, műsorstruktúrájukat képesek az adott megrendelő igényének megfelelően átalakítani. Az országos tapasztalatok azt mutatják, hogy a gazdasági problémák ellenére számszerűleg több hirdető jelent meg ezen a piacon, igaz, azok kevesebbet – mintegy 2,8 milliárd forintot – költöttek tavaly. Ha ezeket az ügyfeleket sikerül megtartani, mindenképpen növekedés várható a helyi rádiós piacon – véli Radetzky András.

A kisebb csatornák alkalmazkodtak ahhoz a kirajzolódó új trendhez a legjobban, miszerint egyre inkább az úgynevezett „non-spot” kommunikációt (PR-interjúk, beszélgetések, reklámhírek) igénylik a cégek. Ezek a megoldások ráadásul a rádióadók számára nagyon csekély gyártási költséggel járnak. Így profiltól függetlenül nagyon jó eredményeket produkáltak a helyi rádiók – tette hozzá az elnök.

A két országos kereskedelmi frekvencia újraosztása nyomán a felmérések szerint az új rádiók vesztettek az előd csatornák hallgatottságából (a becslések 2,2-2,5 millió hallgató elvesztéséről szólnak), ezzel párhuzamosan viszont a helyi rádiók érezhetően növelték jelenlétüket.

A hallgatottság eddigi naplós mérését mostantól egy merőben új módszer váltja fel. Az első, januári felméréstől az egyesület a helyi rádiók egyértelmű növekedésének kimutatását várja. Mintha megérezték volna ezt a tendenciát a hirdetni szándékozó ügyfelek, akik az év utolsó két hónapjában még inkább növelték a helyi adókon a reklámra fordított költségeiket. A Fehérvár Rádió esetében is az országoshoz hasonló tapasztalatokról számolt be Radetzky András: több, de kisebb ügyfele van az adónak, azonban kevesebb bevétellel.

A válságnak természetesen van negatív hozadéka is: a fizetési morál, illetve képesség minden eddigi statisztikát alulmúlt. Általánosságban elmondható, hogy a hirdetők egyre nagyobb számban választották a 15 vagy 30 napos fizetési határidőt.

A leleményes „helyiek” a nem fizető ügyfelek kivédésére is találtak megoldást. Szvitek György Csaba, a Lakihegy Rádió ősszel leköszönt ügyvezetője szerint az újsághirdetésekhez hasonlóan működőképes lett a pre pay, vagyis a megrendelést a szerződéskötéskor készpénzben, előre fizető megoldás. Ezzel nemcsak a bevételeikhez tudtak időben hozzájutni, de a reklámok elkészítésével járó kiadásoktól is megkímélték magukat. Összességében már mintegy 10-15 százalékos árcsökkenést könyvelhettek el a rádiós reklámoknál, ugyanakkor emelkedett a rádiók weboldalain hirdetők száma, és nőtt a hallgatók tábora is. A szakemberek a szeptemberben elkészült iparági kutatás eredményei alapján is bizakodva tekintenek a jövőbe Az Ipsos Zrt. által a HEROE megbízásából készített felmérésből kitűnik, hogy a helyi rádiók nemcsak kiválóak a közösségformálásban, de hatékony reklámfelületek is. A kutatás szerint az emberek 59 százaléka gyakran vagy nagyon gyakran tájékozódik környezetének történéseiről a helyi rádiókból. A közlekedési információkról és a kulturális eseményekről például legtöbben a rádióból értesülnek.

Közszolgálati a hónap rádiója

Egy regionális rádiókkal foglalkozó weboldal a kiskunfélegyházi Rádió Smile-nak adta a hónap helyi rádiója címet.

A helyiradiok.hu a megszokott kereskedelmi és közszolgálati rádiók helyett most először választott egy közösségi médiát.

A rádió vételkörzete ugyan nem éri el egy kereskedelmi adóét, de egy dinamikus, ütőképes csapattal a rádió színvonalában akár meg is előzheti a kereskedelmi adókat – véli Csőszi Viktor ügyvezető. Szerinte minden a közösségen és a jól megválasztott célcsoporton múlik.

A helyiradiok.hu a megszokott kereskedelmi és közszolgálati rádiók helyett most először választott egy közösségi médiát.

A rádió vételkörzete ugyan nem éri el egy kereskedelmi adóét, de egy dinamikus, ütőképes csapattal a rádió színvonalában akár meg is előzheti a kereskedelmi adókat – véli Csőszi Viktor ügyvezető. Szerinte minden a közösségen és a jól megválasztott célcsoporton múlik. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.