- Nemrég még a mára ellenfelének számító RTL Klubnak volt a közvetett tulajdonosa, és cége a csatornának szállított műsorokat, most pedig a TV2-nek. Miért hagyta cserben a korábbi csatornát?
- Szó nincs cserbenhagyásról. Ez régebbre nyúlik vissza. Cégem, az IKO Média Holding 31 százalékos tulajdonosa volt a Magyar RTL Zrt.-nek, és csaknem egy tucat kábelcsatornát is működtettünk, illetve ezeknek műsorokat készítettünk. Azonban eljött az a pillanat, mikor az IKO a saját csatornáival majdnem olyan erős lett, mint az RTL Klub. Ekkor, 2011-ben vásárolta meg az RTL Csoport a részvényeimet, illetve a csatornáimat, de három évig még az RTL Klub felügyelőbizottsági tagja voltam, és az elmúlt év közepéig műsorokat is szállítottunk a csatornának. Mi készítettük a legsikeresebb produkciókat, olyanokat, mint például az Éjjel-nappal Budapest, a ValóVilág, a Csillag születik vagy az X-Faktor. Amikor az ember eladja az érdekeltségét, nehéz a cégnél maradni, hisz változnak a körülmények, másként látja a társaságot. Ezért váltam meg az RTL Klubtól.
- A kivonulásuk mégis kísértetiesen egybeesik az RTL Klub átalakulásával. Ez véletlennek tekinthető?
- Lejárt a produkciós szerződésünk, így már tényleg nem volt oka a maradásnak.
- Ezek után akár hátra is dőlhetett volna. Miért állt át, és vált Andy Vajna televíziójának szekértolójává?
- Így is lehet mondani, bár ez azért érdekes túlzás. Andy Vajnát elég régóta ismerem, nagyon sok dologban egyezik a véleményünk, főleg a műsorgyártásban, hisz ő (is) producer. Érdekes beszélgetéseket folytattunk már akkor is, amikor még az RTL Klubnál voltam.
- Amikor már körvonalazódott, hogy Andy Vajna megszerzi a TV2-t nem merült fel a lehetőség, hogy ön is részesedést szerezzen a televíziót működtető cégben?
- Az együttműködésünk módjairól folytak csak a megbeszélések közöttünk Andy Vajnával.
- Mit jelent ez a gyakorlatban?
- Andy Vajnának, Dirk Gerkens vezérigazgatónak és nekem egy célunk van, mégpedig az, hogy a TV2 Csoport vezető médiaportfólió legyen. Szoros együttműködésben dolgozunk, hogy megvalósítsuk a terveinket.
- Ez mikorra győzheti le a TV2 az RTL Klubot?
- Most kezdtünk el építkezni, és már vannak jelei az erősödésnek, de még az út elején tartunk, körülbelül két évre biztosan szükség lesz ahhoz, hogy a TV2 piacvezető legyen.
- Abban, hogy szerepet vállaljon a TV2 tartalmainak előállításában, milyen szerepe volt Andy Vajnának vagy Dirk Gerkensnek? Illetve melyikük volt a meghatározóbb?
- Andy Vajna miatt jöttem a TV2-höz, amikor beavatott a terveibe, hogy milyen fejlesztések várnak a médiacsoportra, hány csatornát és milyen saját gyártású műsorok készítését tervezik, egyértelmű volt számomra, hogy az IKO szakembereinek és sokéves tapasztalatunknak is itt a helye. Dirk Gerkens kinevezése pedig csak megerősítette a döntésemet. Hiszek a hosszú távú partnerségben.
- Nem zavarja, hogy Andy Vajna egy kormányhoz közeli szereplő, és ebből fakadóan – főleg a választások előtti években – a TV2 a kormány szócsövének tekinthető csatorna lehet?
- Az RTL hírosztályára soha nem tettem be a lábam, ez itt sem fog előfordulni. Más a feladatom. Az én dolgom, hogy szórakoztató, jó műsorokat, mosolyt vigyek a nézők otthonába, csak ezzel foglalkozom.
- Milyen tematikájú műsorokkal készülnek, és mikor lesznek majd láthatók ezek?
- Magyarországon a legtöbb szezont megérő napi realityt, a ValóVilágot az IKO készítette, szintén mi gyártottuk az első tehetségkutató műsorokat az RTL-re, a Csillag születiket vagy az X-Faktort. Végre megadatott annak a lehetősége, hogy a reality és a zenei tehetségkutató legizgalmasabb elemeit ötvözve megvalósítsam a Star Academy című produkciót. Ez már nagyon régi tervem. De folytatódik ősszel a Sztárban Sztár, a Drágám, add az életed!, az Ezek megőrültek és az Édes Élet is. Több új formátummal is készülünk ezeken kívül, szóval mozgalmas lesz az ősz.
- Lehet korrekt a verseny akkor, ha az egyik oldal szereplői – a múlt okán – bennfentes információkkal rendelkeznek a konkurencia stratégiájáról? Vagy a versenyben a korrektség sehol sem egy szükséges elem?
- Bennfentes, stratégiai információkkal nem rendelkezem egyik versenytársunkkal kapcsolatosan sem, és nem tartom inkorrektnek azt, hogy a tudásomat, amit éveken keresztül igénybe vett az RTL Klub, most egy másik csatorna is hasznosítsa. Az én feladatom az, hogy a megrendelést a legjobb tudásom szerint teljesítsem. Az elmúlt években az RTL csatornái mellett gyártottunk külföldre is műsort, de fut például a Spektrum csatornán is sikeres produkciónk.
- Nem járt még le a valóságshow-k ideje?
- Nagyon sokféle reality található ma a piacon, a legismertebb brandeknek általában van egy „bibliájuk”, amit miközben követni kell, egyúttal az adott piacra is adaptálni kell a produkciót. A siker pedig ezen múlik, mennyire sikerül az adott ország nézői szokásaihoz igazítani egy nemzetközi formátumot. De annak a fajta valóságshow-nak véleményem szerint már lejárt az ideje, amikor a szereplők csak beköltöznek egy lakásba, és ott élik a mindennapjaikat.
- Az RTL jelentős kábelportfólióval rendelkezik, és most a TV2 is hasonló számú új csatorna indítását tervezi. Képest ezt kiszolgálni a gyártói piac, van megfelelő gyártó kapacitás?
- Ha ez nem szerepelt volna Andy Vajna terveiben, akkor nem vállaltam volna ezt a kihívást. Az IKO pedig már bizonyított, hogy sikeresen tud sokcsatornás portfólióra gyártani, és az igényekhez rugalmasan tudjuk adaptálni magunkat. A kábelcsatornáknak nagyon célzott a közönségük, és mi pontosan tudjuk, hogy milyen tartalmakat kívánnak ezek a csatornák, és azt is, hogy azokat miként kell elkészíteni. Az IKO egyébként exkluzív gyártója a TV2 Csoportnak, és azért választottak bennünket, mert a piac legfelkészültebb szereplője vagyunk, és nemcsak a főadó, de a kábeltelevíziózás tekintetében is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az RTL Csoport piacvezető szerepét nagymértékben az általunk alapított és sikerre vitt kábelportfóliónak köszönheti.
- A TV2-n megjelenő tartalom mekkora részét szállítja majd az IKO?
- A stratégiai partnerségben hiszünk. Így lehet hatékonyan, sikeresen együttműködni. A saját gyártású műsorok meghatározó részét mi fogjuk készíteni. A tavaszi szezon szuperprodukcióit is mi gyártottunk – A Nagy Duett és a Kismenők indulásuk óta nyerik a műsorsávjukat. A Drágám, add az életed! pedig harminc százalékal növelte a TV2 főműsoridős közönségarányát a 18–59-es kereskedelmi célcsoportban az indulása utáni két hétben.
- Mi és mikor lesz a következő nagy dobás?
- Már zajlanak a Star Academy előkészületei, és több saját formátum fejlesztésén is dolgozunk a korábban említett produkciók mellett.
- Van a piacon megfelelő számú szakember?
- Magyarországon sok jó szakember van, nálunk például jelenleg körülbelül kétszázan dolgoznak, és bár még csak pár hónapja indult el az új felállásban a TV2, de máris érkeztek hozzánk más csatornáktól is kollégák. Az IKO nemcsak műsorkészítő szakembereket, hanem képernyősöket is nevelt ki az elmúlt években, rövidesen műsorvezető-válogatást is tartunk, amelyre bárki jelentkezhet, ugyanis fontos az utánpótlás nevelése.
- A TV2 nyolc új tematikus csatornájának indítása miatt további tehát létszámban is tovább növekedhet az IKO?
- Az IKO mindig nyitott volt a tárgyalásra a jó szakemberekkel, és mindig volt hely számunkra nálunk. Akkor is megtartottuk a kollégákat, amikor a két tévé között voltunk, vagyis amikor véget ért az RTL-es korszak, de még nem kezdődött el a TV2-s. Január óta itt a TV2-nél is bizonyítottuk, hogy egy-két hónap alatt képesek vagyunk felépíteni és kiszolgálni öt nagy produkciót, és emellett számos kisebb műsort is gyártunk folyamatosan. Az építkezés zajlik, a portfólióbővítés hatására pedig egyre többen keresnek meg bennünket. Mi egyébként a létszám alapján nagyvállat vagyunk, de úgy dolgozunk, mint egy kisvállalat, vagyis a vezetők saját hatáskörükben döntenek, így biztosítják a rugalmas működést.
- Pénzügyi szempontból hogyan alakult az IKO tavalyi éve?
- Az IKO-csoport az elmúlt évben még a pár hónapos kiessel is tartotta magát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.