A kábeltelevízió-előfizetői díjak minden bizonnyal emelkedni fognak – mondta a Világgazdaságnak Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke, miután a kormány lehetővé tette a két országos kereskedelmi televíziónak, az RTL Klubnak és a TV2-nek, hogy pénzt szedjen a kábeles terjesztésért. A drágulás mértékét korai volna megbecsülni, attól függ, hogy a tévétársaságok mennyit kérnek majd a terjesztőktől.
Lehet, hogy a kábelesek kénytelenek lesznek valamennyit lenyelni, és az is lehet, hogy a többi csatornán spórolnak majd. Kéry azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a kábeltársaságok létrehoznak egy külön csomagot, amelyben csak az RTL Klubra és a TV2-re lehet szólóban előfizetni. Ezáltal megmérhető lenne, hogy ilyen feltételek mellett hányan tartanának igényt a két nagy tévé műsorára, ráadásul nem terítenék szét a pluszköltséget minden előfizetőre – érvelt Kéry. Nem tudni, milyen üzleti modellek alakulnak ki a tárgyalásokon, de az biztos, hogy hosszú folyamat lesz – tette hozzá az elnök –, hiszen a jelenlegi ingyenes terjesztésről szóló megállapodásokat kell majd vállalkozásonként módosítani.
A kábelteltévé-előfizetők száma a KSH adatai szerint 2014 végén 2,368 millió volt, körülbelül egymillió háztartásban műholdról, 600-700 ezerben a földfelszíni sugárzással fogják az adásokat. A kábeltévések 2014 végén 1962 programcsomag közül választhattak, a tarifák a programok számától, illetve az internetes lehetőségtől függően havi ezertől tízezer forintig terjedtek.
A tévétársaságok már jó ideje szerettek volna pénzt kérni a kábelszolgáltatóktól, a hírek összesen évi 5-6 milliárd forintos elvárásról szóltak. Ehhez átlag kétezer forintos tarifacsomagdíj-emelést kellene végrehajtani, amit a piac nem viselne el: szakértők szerint 500-600 forint körül lehet a lélektani határ. A kábelesek közül sokan nem tudnák lenyelni a díj összegét, hiszen már az elmúlt években is megfeleződött a független kábeltelevíziós társaságok száma, jelenleg körülbelül kétszázan vannak. A piac kilencven százalékát a tíz legnagyobb társaság, köztük is főleg a UPC, a Telekom, a Digi, az Invitel uralja. A szolgáltatás nyereségtartalma kicsi, részben azért, mert a tartalom-előállítók az utóbbi években egyre többet kértek a kábelesektől, azok viszont nem tudtak díjat emelni. A két nagy országos kereskedelmi televízió viszont reklámokból tartotta el magát, ennek fejében a legtöbb kábelszolgáltatónál a legolcsóbb csomagba kerültek eddig, így a legszélesebb közönséghez jutottak el.
Szakértők szerint az ügyben a jogalkotók addig nem akartak lépni, amíg nem lehetett látni, mi lesz a TV2-vel – mostanra úgy tűnik, Andy Vajna tulajdonlása nehezen kérdőjelezhető meg. Az RTL Klub, miközben üdvözölte a kormány döntését, rámutatott, hogy a médiapiac jelentős átalakuláson ment át: a digitális átállás és a fragmentáció következtében a csak reklámbevételre alapuló üzleti modell a televíziózásban Magyarországon sem tartható már fenn. A kormánydöntés lehetővé teszi – mondták –, hogy a nagy kereskedelmi műsorszolgáltatók alkalmazkodhassanak a megváltozott piaci körülményekhez. A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint viszont akár versenyjogi kérdést is felvett a lépés, innentől kezdve ugyanis a kábeltársaságoknak, illetve előfizetőiknek olyan tartalomért kellene fizetniük, amely a digitális földfelszíni műsorterjesztést használóknak ingyen van. Kéry érvelése szerint a későbbiekben a kábeles ügyfeleknek kétszer kellene fizetniük az RTL Klub és a TV2 műsoraiért: egyrészt a havidíjjal, másrészt azzal – ahogyan most is –, hogy megnézik a reklámjaikat, aminek köszönhetően jelentős reklámbevételre tesznek szert ezek a csatornák.
a Príma vagy a Nova TV szed ilyen díjat. Németországban pedig – ahol jelentős a kábelpiac – a tévék fizetnek a kábelszolgáltatóknak, hogy bekerüljenek kínálatukba.
a Príma vagy a Nova TV szed ilyen díjat. Németországban pedig – ahol jelentős a kábelpiac – a tévék fizetnek a kábelszolgáltatóknak, hogy bekerüljenek kínálatukba. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.