BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó reklám a valóságshow

A televíziós produkciókban a termékelhelyezést bizonyos korlátok között engedélyező új médiatörvényre a magyarországi műsorok közül az RTL Klub ValóVilága reagált a leggyorsabban, már január elsején alkalmazta ezt a hirdetési formát.

A törvény szerint a nézőket egyértelműen tájékoztatni kell a termékmegjelenítésről, úgy, hogy a műsorszám elején és végén, valamint az azt megszakító reklámokat követően a folytatáskor a termékmegjelenítésre – optikai vagy akusztikus módon – fel kell hívni a figyelmet. Az RTL Klub nézői ezt a feliratot látják a reklámblokkok előtt és után, de feltűnik a szöveg a Romániából sugárzó Cool tévén is, a ValóVilág (VV) 4-hez kapcsolódó, késő esti BeleValóVilágban.

Bíró Pál, az R-Time ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, hogy március közepéig hat-hét szerződése volt a produkciónak forgalmazókkal, ezek közül van olyan, amely most is él, de van, amely már kifutott. A tévézők akkor értesülhettek arról, hogy valami megváltozott, amikor megjelent az első termékmegjelenítéses felirat, és coca-colás palack tűnt fel a stúdióban a műsorvezetők mellett, illetve a villában is megjelent egy Coca-Cola-hűtő, amelynek a képét nem takarták ki.

„Amikor indultunk a műsorral, kevés időnk és információnk volt arra, hogy mindenre előkészüljünk, hiszen a jogszabályi változás csak alakulóban volt. Természetesen mi is megkerestünk potenciális ügyfeleket, és cégek is felkerestek minket, ez oda-vissza működő dolog. Éreztük, hogy néhányan tartanak kissé a VV4-től, nem tudták, kik lesznek benne, milyen lesz a visszhangja, mennyire lesz negatív vagy pozitív a nézői hozzáállás. Immár elmondható, a műsor kiemelkedő siker, amely nagyon magas nézettséggel is párosul” – tette hozzá.

Bíró elárulta, volt olyan – még a megjelenés előtt –, hogy egy szektor két szereplőjével tárgyaltak, végül az egyikkel megegyeztek. Ez úgy működik, mint a szponzorációnál: aki előbb megrendeli a lehetőséget, azzal szerződik a csatorna. „Senki nem vonta vissza a termékeit csak azért, mert Szandika üvöltözött az adott tárgy mellett” – az igazgató szerint partnereik elégedettek. „Egyszer előfordult, hogy már a közelében voltunk a megállapodásnak, de végül a partner kihátrált. Akkor sem a műsorral volt probléma, a cég külföldi központja vétózta meg az ilyen termék-népszerűsítést” – mondta.

Bíró szerint a stáb fokozottan figyelt az elején, hogy milyenek az első megjelenések, mert ez nekik is új terület volt. Valószínűleg nagy hibát nem követtek el, mert a partnerek nem protestálnak, senki nem telefonál dühödten, ha egy-két adásban nem látszik a terméke, főleg pozitív visszajelzéseket kapnak. „Azt viszont nehéz kivédeni, hogy ne hangozzon el olyasmi, ami hátrányos lehet a márka szempontjából. Előfordulhat, hogy egy termék – nem épp pozitív módon – egy olyan sztoriba kerül be, amely a napi történet szempontjából elengedhetetlenül fontos, tehát nem lehet kivágni. A szerkesztői szabadságot nem szabad befolyásolni, így garanciát sem vállalhatunk arra, hogy nem tűnik fel negatív kontextusban az adott termék, de törekszünk arra, hogy ilyen ne forduljon elő” – magyarázta.

Előfordult, hogy a villalakók gokartozni vagy lovagolni mentek, ezekben az esetekben azonban nem egyezett meg az adó a helyi vállalkozókkal. Az R-Time ügyfélkapcsolati igazgatója – aki a költségvetésről nem tudott pontos adatokat mondani, megtippelni pedig nem akarta, annak hány százalékát hozza be a termékelhelyezés – szerint a product placement főleg a nagyobb vállalatoknak jó lehetőség, a kis helyi cégek – mint amilyen a gokartpályát üzemeltető vállalkozás volt – számára egy országos csatornán történő reklámozás túl költséges lenne.

Bíró azt mondja, hosszú távra próbálnak szerződni: szerinte egy cégnek sem jó, ha két hét múlva a konkurencia váltja fel ugyanabban a műsorban, ez olyan üzenet lenne, mintha egy termék lecserélhető lenne. Attól nem tartanak, hogy a kereskedelmi tévék legfőbb bevételét jelentő spotok iránti érdeklődés csökken, mert az egészen más célok elérésére alkalmas, mint a termékelhelyezés.

Folyamatosan keresik az újításokat

A valóságshow-ban leglátványosabban jelen lévő Coca-Cola marketingmenedzsere, Szende Attila lapunknak elmondta, szerinte a márka mindig az elsők között él az új és hatékony megoldásokkal, így a VV4 mellett jelen van a NekedValó, illetve a Cool tévén futó BeleValó című műsorban is. Úgy véli, átgondolt és gyors döntés született. „Teljes kiértékelésre a műsorszám után kerül sor, de már most látszik a fogyasztói, nézői visszajelzésekből, hogy ez a típusú termékelhelyezés sikeresen bekerült a fejekbe” – tette hozzá. Attól nem tartott a Coca-Cola, hogy sokszor botrányok miatt címlapra kerülő műsorhoz adja a brandet. „Nem a ValóVilág márkát és a mi márkáinkat szeretnénk összekapcsolni, mint tettük azt tavaly például a Coke Club bemutatja: MTV Ikon 2010 esetében, hanem a termékeinket megjelentetni releváns környezetben” – jelezte. Egy esetleges VV5-együttműködésről, a jövőbeni terveikről egyelőre nem kívánt nyilatkozni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.