A törvény szerint a nézőket egyértelműen tájékoztatni kell a termékmegjelenítésről, úgy, hogy a műsorszám elején és végén, valamint az azt megszakító reklámokat követően a folytatáskor a termékmegjelenítésre – optikai vagy akusztikus módon – fel kell hívni a figyelmet. Az RTL Klub nézői ezt a feliratot látják a reklámblokkok előtt és után, de feltűnik a szöveg a Romániából sugárzó Cool tévén is, a ValóVilág (VV) 4-hez kapcsolódó, késő esti BeleValóVilágban.
Bíró Pál, az R-Time ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, hogy március közepéig hat-hét szerződése volt a produkciónak forgalmazókkal, ezek közül van olyan, amely most is él, de van, amely már kifutott. A tévézők akkor értesülhettek arról, hogy valami megváltozott, amikor megjelent az első termékmegjelenítéses felirat, és coca-colás palack tűnt fel a stúdióban a műsorvezetők mellett, illetve a villában is megjelent egy Coca-Cola-hűtő, amelynek a képét nem takarták ki.
„Amikor indultunk a műsorral, kevés időnk és információnk volt arra, hogy mindenre előkészüljünk, hiszen a jogszabályi változás csak alakulóban volt. Természetesen mi is megkerestünk potenciális ügyfeleket, és cégek is felkerestek minket, ez oda-vissza működő dolog. Éreztük, hogy néhányan tartanak kissé a VV4-től, nem tudták, kik lesznek benne, milyen lesz a visszhangja, mennyire lesz negatív vagy pozitív a nézői hozzáállás. Immár elmondható, a műsor kiemelkedő siker, amely nagyon magas nézettséggel is párosul” – tette hozzá.
Bíró elárulta, volt olyan – még a megjelenés előtt –, hogy egy szektor két szereplőjével tárgyaltak, végül az egyikkel megegyeztek. Ez úgy működik, mint a szponzorációnál: aki előbb megrendeli a lehetőséget, azzal szerződik a csatorna. „Senki nem vonta vissza a termékeit csak azért, mert Szandika üvöltözött az adott tárgy mellett” – az igazgató szerint partnereik elégedettek. „Egyszer előfordult, hogy már a közelében voltunk a megállapodásnak, de végül a partner kihátrált. Akkor sem a műsorral volt probléma, a cég külföldi központja vétózta meg az ilyen termék-népszerűsítést” – mondta.
Bíró szerint a stáb fokozottan figyelt az elején, hogy milyenek az első megjelenések, mert ez nekik is új terület volt. Valószínűleg nagy hibát nem követtek el, mert a partnerek nem protestálnak, senki nem telefonál dühödten, ha egy-két adásban nem látszik a terméke, főleg pozitív visszajelzéseket kapnak. „Azt viszont nehéz kivédeni, hogy ne hangozzon el olyasmi, ami hátrányos lehet a márka szempontjából. Előfordulhat, hogy egy termék – nem épp pozitív módon – egy olyan sztoriba kerül be, amely a napi történet szempontjából elengedhetetlenül fontos, tehát nem lehet kivágni. A szerkesztői szabadságot nem szabad befolyásolni, így garanciát sem vállalhatunk arra, hogy nem tűnik fel negatív kontextusban az adott termék, de törekszünk arra, hogy ilyen ne forduljon elő” – magyarázta.
Előfordult, hogy a villalakók gokartozni vagy lovagolni mentek, ezekben az esetekben azonban nem egyezett meg az adó a helyi vállalkozókkal. Az R-Time ügyfélkapcsolati igazgatója – aki a költségvetésről nem tudott pontos adatokat mondani, megtippelni pedig nem akarta, annak hány százalékát hozza be a termékelhelyezés – szerint a product placement főleg a nagyobb vállalatoknak jó lehetőség, a kis helyi cégek – mint amilyen a gokartpályát üzemeltető vállalkozás volt – számára egy országos csatornán történő reklámozás túl költséges lenne.
Bíró azt mondja, hosszú távra próbálnak szerződni: szerinte egy cégnek sem jó, ha két hét múlva a konkurencia váltja fel ugyanabban a műsorban, ez olyan üzenet lenne, mintha egy termék lecserélhető lenne. Attól nem tartanak, hogy a kereskedelmi tévék legfőbb bevételét jelentő spotok iránti érdeklődés csökken, mert az egészen más célok elérésére alkalmas, mint a termékelhelyezés.
Folyamatosan keresik az újításokat
A valóságshow-ban leglátványosabban jelen lévő Coca-Cola marketingmenedzsere, Szende Attila lapunknak elmondta, szerinte a márka mindig az elsők között él az új és hatékony megoldásokkal, így a VV4 mellett jelen van a NekedValó, illetve a Cool tévén futó BeleValó című műsorban is. Úgy véli, átgondolt és gyors döntés született. „Teljes kiértékelésre a műsorszám után kerül sor, de már most látszik a fogyasztói, nézői visszajelzésekből, hogy ez a típusú termékelhelyezés sikeresen bekerült a fejekbe” – tette hozzá. Attól nem tartott a Coca-Cola, hogy sokszor botrányok miatt címlapra kerülő műsorhoz adja a brandet. „Nem a ValóVilág márkát és a mi márkáinkat szeretnénk összekapcsolni, mint tettük azt tavaly például a Coke Club bemutatja: MTV Ikon 2010 esetében, hanem a termékeinket megjelentetni releváns környezetben” – jelezte. Egy esetleges VV5-együttműködésről, a jövőbeni terveikről egyelőre nem kívánt nyilatkozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.