BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem adja el az iWiWet az Origo

Nem a Facebookkal szemben kell pozicionálni az iWiWet - mondta a Világgazdaságnak adott interjúban Vaszily Miklós, az Origo Zrt. vezérigazgatója.

Tavaly 1,235 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséget termelt az Origo. Mi áll e drasztikus szám mögött?
A tavalyi évben két új tévécsatornát indítottunk, a veszteség döntő részének ez a beruházás áll a hátterében. A csatornák elindításához ugyanis rengeteg költség kapcsolódott, viszont a bevételtermelésük még nem indult el, nem jelentkezett még a tavalyi számokban.



A reklámszövetség adatai szerint 2009-ben közel hét százalékkal nőtt az online hirdetési piac, a főként ezen a területen tevékenykedő Origo csoport árbevétele és reklámbevétele azonban tavaly mégis csökkent. Ez is közrejátszhatott az eredményben?
Az online reklámpiac növekedése szinte kizárólag a keresőprogramokra alapozódó hirdetések robbanásának volt köszönhető – ennek oka, hogy a válságban nem a márkaépítésre, hanem a közvetlen eladásösztönzésre koncentrálnak a hirdetők, erre az utóbbi kiválóan alkalmas. A display típusú reklámértékesítés azonban némileg csökkent azokon a területeken, amelyeken az Origo tevékenykedik, mindazonáltal a cég valóban a piaci átlag alatt teljesített tavaly.

Akkor beszéljünk az idei évről: milyenek a piaccal kapcsolatos várakozásai?
Az online display hirdetések terén körülbelül ugyanolyan évre számítok, mint a 2009-es, ha annál jobb lesz, annak csak örülni tudnék. Ezen a stagnáló piacon azonban a tavalyi szintjéhez képest mindenképpen szeretném növelni az Origo piaci súlyát.

Ezt milyen lépésekkel próbálja elérni?
Szervezeti átszervezésekkel, a működés hatékonyabbá tételével, ügyfélbarátabb értékesítési módszerek meghonosításával, felhasználó-központúbb tartalomgyártással. Utóbbi keretében például szeretnénk az Origo portál viszonylag statikus jellegén változtatni, a felhasználókat is sokkal jobban belevonni a tartalomgyártásba, illetve kibővíteni a cikkekhez, videókhoz való hozzászólási, minősítési lehetőségeket.

Piaci pletykák szerint önt azért hívták az Origóhoz, hogy megtisztítsa a cég termékportfólióját. Egyesek arról is beszélnek, hogy ez az iWiW eladását is jelentheti. Mi igaz ebből?
Nem akarja eladni az iWiWet az Origo! Már csak azért sem, mert ez az egyik olyan fókuszterméke, amelyre a jövőben koncentrálni szeretne. Az viszont valóban igaz, hogy a feladatkörömbe a racionalizálás is beletartozik. Az érdemi értéknövelt szolgáltatást nem nyújtó, a felhasználók által kevésbé használt, ugyanakkor költségekkel járó, veszteséget termelő egységeket le kell választanunk a cégről, és a külső tartalombeszállítóinkkal is felülvizsgáljuk a szerződéseket, és ahol indokolt, a kapcsolatokat megszüntetjük. Ez szükséges ahhoz, hogy az erőforrásainkat a stratégiai fontosságúnak kijelölt területekre, azaz az iWiWre, az Origo portálra, valamint az Ozone Network és Life Network tévécsatornára tudjuk koncentrálni, és ezáltal vissza tudjunk térni a hirdetési piacon a korábbi súlyunkhoz.

Apropó iWiW: a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a Facebook sorra nyomja le a különböző országokban a helyi közösségi oldalakat. Hogyan próbálnak meg védekezni?
Valóban létezik egy ilyen tendencia, amelyre korábban is erőteljesebben kellett volna reagálnunk. A közeljövőben ezért sokkal érdemibb változások lesznek a közösségi oldalon annál, amit eddig tapasztalhattak a felhasználók, az érkezésemmel pedig a korábbinál is nagyobb menedzsmentfigyelem összpontosul majd az iWiWre. Úgy vélem, hogy lokális szolgáltatásokkal, helyhez, eseményhez kötött alkalmazásokkal fel lehet venni a versenyt a Facebookkal, mert globális volta miatt ezekben talán nem annyira erős, ilyen mélységig nem nagyon megy le. Nagyon sok ötletünk van házon belül, a konkrétumokról azonban csak a termékek bevezetése után beszélnék.

Ez elég a Facebook ellen?
Az iWiWet nem a Facebookkal szemben szeretném pozicionálni – ez stratégiailag valószínűleg vesztes csata lenne –, hanem mellé. A célunk ezért inkább az, hogy az iWiW használatának továbbra is legyen értelme a magyar internetezők számára, attól függetlenül, hogy aktív Facebook-felhasználók-e vagy sem.

Már ejtettünk pár szót a két új tévécsatornájukról, milyen tapasztalatokat gyűjtöttek működésük első fél évében?
A két csatornát már egymilliónál is több háztartásban lehet fogni, jelen vagyunk a Magyar Telekom csoport, a UPC, illetve számos kisebb szolgáltató kábelhálózatán is. A rendelkezéseinkre álló adatok szerint hétről hétre szépen nő a csatornák nézettsége – ami persze induló tévéadóknál elvárás is. Mindkét csatornánál vannak saját gyártású műsorok a vásárolt tartalmak mellett, ez szerintem stratégiailag helyes irány, mert ezzel tudjuk megkülönböztetni magunkat a konkurenseinktől.

Mik a további terveik a csatornákkal?
Az idei év kiemelt fontosságú feladata a lefedettség és a nézettség további növelése, erre szükség van ahhoz, hogy a két csatorna jövőre már érdemi pénzeket tudjon elhozni a hirdetési piacról. Az idén a Life Network és az Ozone Network bevételei még döntően a műsorszolgáltatók által fizetett díjakból származnak. A kicsit távolabbi jövőben újabb adók indítását is tervezzük. Ez egyrészt elősegítené a tévék még hatékonyabb működését, másrészt egy olyan erős piaci pozíció kiépítését tenné lehetővé, amely biztosíthatná az adók hosszú távú nyereséges működését.

Milyen jellegűek lesznek az új adók? Hallani lehetett arról is, hogy egyfajta hírtelevízión is gondolkoznak…
Nem született még arról döntés, hogy mi legyen a további tévécsatornáknak a tartalmi fókusza. Most azt tartom fontosnak, hogy a tévés csapatunk a két meglévő csatorna piaci megerősítésére koncentráljon. Nem lett volna szerencsés, ha a csatornák elindítása után egyből két újabb tévéadó létrehozására fecséreljük az ener-
giáinkat. A két új csatorna tartalmi pozicionálásáról szóló döntést elnapoltuk, jelenleg ez egyáltalán nem téma a cégen belül.

A tévéken túl hogy néznek ki az Origo távlati tervei, milyen fejlesztési irányokat tart fontosnak?
Az online tartalom fejlesztésének területén fokozott figyelmet szeretnénk fordítani a felhasználói tartalmak megjelenítésére. Ezenfelül mind az Origo portál, mind az iWiW, mind a televíziók esetében el kell azon gondolkodni, hogy a tartalmakat hogyan lehet a legjobban mobiltelefonon megjeleníteni. Szerintünk a mobil érdemi platformja lesz a mindennapi médiafogyasztásnak a jövőben, ezért fontosnak tartjuk azt, hogy megfelelően jelen legyünk rajta.

Névjegy: Vaszily Miklós

Az Origo Zrt. vezérigazgatója 1996-ban végzett a Budapesti Közgazdasági Egyetemen, és 1997-ben az ELTE jogi karán is diplomát szerzett. Pályáját részvényelemzőként kezdte a Hypo-Securitiesnél, majd az IE-New York Brókernél dolgozott 2001-ig. Ezután csatlakozott a Portfólió internetes újság csapatához, majd annak 2005-ös eladását követően az Index Zrt. vezérigazgatója lett. 2007 tavaszán a Portfólió és az Index vezetése mellett elvállalta a Közép Európai Média Zrt. vezérigazgató-helyettesi pozícióját és igazgatósági tagságát is. 2009 őszén távozott az Indextől, 2010 februárjától pedig a korábbi nagy konkurens Origo vezérigazgatója. Nős, két gyereke van.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.