- Pontosan hogyan érinti a közterületi reklámokat a közúti közlekedésről szóló törvény módosítása, amely szigorítja az utak melletti hirdetésekre vonatkozó szabályokat? A sajtóban számos eltérő becslést lehetett olvasni, és a szakmán belül is komoly viták alakultak ki a jogszabály értelmezéséről.
- Való igaz, sok minden elhangzott már a törvénymódosítás kapcsán, olyan pletykákat is lehetett hallani, hogy a megváltozott jogszabály teljesen felszámolja az óriásplakátokat. A szárnyra kapott hírek miatt több ügyfél már azzal a kérdéssel keresett meg minket, hogy mindezek fényében hogyan tervezzék a köztéri hirdetésekre szánt büdzséjüket. A helyzet azonban egyáltalán nem ilyen drámai: szövetségünk számítása szerint a köztéren lévő mintegy ötvenezer reklámfelületnek összesen 2 százalékát érinti a szigorítás, azaz mintegy ezer plakátot. Azokat a négy négyzetméteresnél nagyobb táblákat kell lebontani, amelyek lakóterületen kívül, a közút ötven-, illetve az autópálya, autóút százméteres körzetén kívül állnak. (E körön belül – elméletileg – már eddig is tilos volt a reklámtáblák kihelyezése.) A módosítás egyébként a lakóterületen belüli villanyoszlopokon lévő hirdetőtáblákat is tiltja.
- Van-e becslésük arról, hogy hány céget sújt a szigorítás?
- Valamilyen szinten minden közterületi reklámmal foglalkozó cég érintett, ám van két-három olyan nagyobb, illetve öt-hat kisebb vállalat, amelynek reklámfelületei 50-60 százaléka az autópályák környékén található. Utóbbiak a várható bevételkiesésen kívül azért is nehéz helyzetbe kerülhetnek, mert a törvény értelmében saját költségükön néhány hónap alatt le kell bontaniuk azt a közel ezer reklámtáblát, óriásplakátot, amelyet az elmúlt tíz-tizenöt évben építettek ki. Érdemes megemlíteni, hogy a szakma önszabályozóan az elmúlt években már több ezer rossz helyre felállított óriáplakátot elbontott, ezt a folyamatot azonban mindenképpen meggyorsítja majd az, hogy a jogszabályváltozás 500 ezer forintos bírságot szabhat ki a szabálytalanul elhelyezett hirdetések után a helyszínül szolgáló terület tulajdonosára. Utóbbi helyzet egyébként problematikus lehet, mert az ingatlan tulajdonosa elméletileg nem bonthatja le a területén lévő óriásplakátot, mert az nem az övé, hanem a reklámcégé, a bírságot azonban rá vethetik ki.
- Hogyan befolyásolhatják a változások a közterületi reklámpiac forgalmát?
- A piacon a szigorítás miatt 1-2 százalékos kieséssel lehet majd számolni az érintett táblák eltűnése következtében. Azonban szerintem ez az összeg a lakott területen található plakáthelyekre vándorol majd át. Összességében azonban mindenképpen negatívumként éljük meg a változtatást, főleg azért, mert a szakmát csak az utolsó pillanatban, a végszavazás előtt két héttel vonták be a törvény előkészítésébe. Azonban van még esély a problémák kiküszöbölésére, hiszen egy hónapon belül várható a törvény végrehajtási rendeletének megszületése, ehhez pedig számos javaslatunk lesz.
- Melyek a főbb pontok, amelyeken csiszolnának?
- Az MKMSZ többek közt azt szorgalmazza, hogy a végrehajtási rendelet többéves türelmi időt hagyjon az óriásplakátok lebontására, az ugyanis rendkívül nagy költséget jelent az érintett cégeknek, ami akár ellehetetlenítené egyesek működését, ha néhány hónapon belül kellene állniuk. Azért is lobbizunk, hogy növekedjen az autópályák és közutak mellett elhelyezett táblák felületének ma négy négyzetméterben maximált mérete, valamint a tájékozódást szolgáló táblák is megmaradhassanak. Összességében azt szeretnénk elérni, hogy a törvény végrehajtása végső soron csak a reklámhelyek egy százalékát érintse.
- Milyen volt a 2010-es év a szakma számára?
- Az első adataink szerint a 2009-es erőteljes visszaesés után tavaly megállt a piac csökkenése – így 15 milliárd forint környékén maradt a forgalom –; ez a tendencia, úgy vélem, a teljes reklámpiacra is igaz. A teljes mé-diamixen belül is sikerült megtartania a közterületnek az elmúlt években jellemző 10 százalékos részesedését. Emellett folytatódott a szakma évek óta folyamatban lévő tisztulása, önszabályozása is. Elmondható, hogy a köztéri piacon belül továbbra is a hagyományos megoldások, az óriásplakátok, citylight poszterek, hirdetőoszlopok teszik ki a forgalom 90-95 százalékát, a hirdetési büdzsék folyamatos kurtítása miatt ugyanis viszonylag alacsony az igény az innovatív, de drágább megoldásokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.