BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Programmagazinok rossz éve

Nehéz évet zártak az ingyenes programmagazinok: mivel a gyakorlatilag egyetlen bevételi forrásukat jelentő reklámbevételek meredeken estek, a spórolás jegyében a kiadók kénytelenek voltak csökkenteni a terjesztett példányszámukat. Egy év alatt így több mint negyvenezerrel zuhant a fővárosban hetente elérhető ingyenes programfüzetek összpéldányszáma. Igazi fellendülésre az idén sem számítanak a piaci szereplők.

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) adatai szerint míg 2008 második felében 122 ezer példányban terjesztették a Pesti Estet, addig 2009 végére ez a szám százezer alá esett, az Exitnél pedig ugyanebben az időintervallumban százezerről nyolcvanezerre csökkent a példányszám. „A csökkentéssel a reklámbevételek visszaesésére reagáltunk. Ez utóbbi mértéke 2008-hoz képest durván 25 százalékos volt” – mondta lapunknak Kádár Tamás, a Pesti Estet kiadó Est Media Group (EMG) ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a hirdetők távolmaradása a sajtó többi szereplőjénél még érzékenyebben érintette az ingyenes kiadványokat, hiszen számukra a reklámok jelentik szinte az egyetlen bevételi forrást. A példányszám kurtítása mellett tavaly szervezeti átalakításokkal is igyekeztek faragni a Pesti Est költségein. „Összevontuk az online és a printszerkesztőséget, valamint az Est lapok és az EMG indoor üzletágának a terjesztését. Ezek a lépések egyébként beleillenek az EMG stratégiájába, amely a csoportszinten létező szinergiák kihasználására irányul” – mondta. A piac másik nagy szereplőjénél is történtek takarékoskodási intézkedések. „Racionalizáltuk a költéseinket, így például tavaly novemberben nyomdát váltottunk, szeptemberben pedig lecseréltük a magazin belívpapírjait. Ezzel egy időben folyamatosan optimalizáljuk a lap terjesztését is” – mondta a Világgazdaságnak Váradi Zoltán, a Sanoma Budapest Zrt.-hez tartozó Exit lapigazgatója. Elmondása szerint 20-25 százalékos visszaesést tapasztaltak a piacukon, a pontos reklámbevételeikről azonban nem kívánt nyilatkozni.

Mindezek ellenére elégedettek a teljesítménnyel; a harmadik negyedévben csúcsot értek el az egy lapra jutó olvasószám tekintetében, és 2008 első fél éve óta őrzik a piacvezető helyüket az olvasottsági mutatóik alapján az ingyenes programmagazinok piacán.

A piaci szereplők egyöntetű véleménye szerint az idei év még nem hozhat látványos javulást. „Ha optimistán nézzük, akkor is csak minimális növekedésre lehet számítani a reklámpiacon az alacsony tavalyi bázishoz képest. Sokak szerint 2012 lesz az az év, amikor újra elérjük a 2008-as szintet”– véli Kádár Tamás. Váradi Zoltán szerint is csak minimális mértékű változások lehetnek az idén a hirdetési piacon. Azonban úgy véli, alátámasztja az ingyenes programmagazinok létjogosultságát, hogy a válság alatt is stabil maradt az olvasottságuk. Az idei terveikkel kapcsolatban Kádár Tamás elmondta: elsősorban az online-t fejlesztik, tavasszal teljesen megújul az Est.hu honlap, amely a reményeik szerint sokkal egyszerűbbé és felhasználóbarátabbá válik. Váradi Zoltán pedig egy a közelmúltban megvalósult fejlesztésüket emelte ki, amelynek a segítségével már mobilkészülékről is kényelmesen lehet olvasni az Exitet.

Jól behatárolható közönséget célozza meg a Time Out

Tavaly decemberben újabb szereplővel jelent meg a programmagazin-piacon az EMG, ekkor készült el a nemzetközi

Time Out magazin első magyar nyelvű száma (az angol nyelvű Time Out Budapest már egy éve piacon van).

A termék azonban – fizetős lévén – nem a meglévő piaci szereplőkkel kíván versenyezni, hanem más közönséget szólít meg. „Nem is programmagazinként, hanem programokat ajánló életmódújságként definiálnánk magunkat, a célközönségünk a világot látott, jó anyagi hátterű és ezért kevésbé árérzékeny 25–45 év közötti korosztály” – mondta lapunknak Bodnár Dániel, a Time Outot kiadó, az EMG 80 százalékos tulajdonában álló DEG Lapkiadó Kft. ügyvezetője.

Az angol nyelvű Time Out Budapest ezzel szemben a hagyományos programmagazin-vonalat követi, a lap a zord piaci körülmények ellenére a kiadója szerint sikeres évet tudhat maga mögött.

„A reklámbevételek és az eladott példányszám terén is túlteljesítettük tavaly a terveinket” – mondta Bodnár Dániel. Elmondása szerint ez annak is köszönhető, hogy a célcsoportjuk jól behatárolt: a fővárosban élő körülbelül 40-50 ezer külföldi, valamint az idelátogató heti 120-150 ezer turista.

Elmondta: márciusban az Európa kulturális fővárosa projekthez kapcsolódva pécsi különkiadást is megjelentetnek, a Pécsi Est kiadvány készítőivel szoros együttműködésben.

Time Out magazin első magyar nyelvű száma (az angol nyelvű Time Out Budapest már egy éve piacon van).

A termék azonban – fizetős lévén – nem a meglévő piaci szereplőkkel kíván versenyezni, hanem más közönséget szólít meg. „Nem is programmagazinként, hanem programokat ajánló életmódújságként definiálnánk magunkat, a célközönségünk a világot látott, jó anyagi hátterű és ezért kevésbé árérzékeny 25–45 év közötti korosztály” – mondta lapunknak Bodnár Dániel, a Time Outot kiadó, az EMG 80 százalékos tulajdonában álló DEG Lapkiadó Kft. ügyvezetője.

Az angol nyelvű Time Out Budapest ezzel szemben a hagyományos programmagazin-vonalat követi, a lap a zord piaci körülmények ellenére a kiadója szerint sikeres évet tudhat maga mögött.

„A reklámbevételek és az eladott példányszám terén is túlteljesítettük tavaly a terveinket” – mondta Bodnár Dániel. Elmondása szerint ez annak is köszönhető, hogy a célcsoportjuk jól behatárolt: a fővárosban élő körülbelül 40-50 ezer külföldi, valamint az idelátogató heti 120-150 ezer turista.

Elmondta: márciusban az Európa kulturális fővárosa projekthez kapcsolódva pécsi különkiadást is megjelentetnek, a Pécsi Est kiadvány készítőivel szoros együttműködésben.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.