A döntés megszületett: tegnapi, az eredeti ütemtervhez képest egy héttel előre hozott ülésén az Advenio Műsorszolgáltató Zrt.-t és az FM1 Konzorciumot hozta ki győztesként a két országos kereskedelmi rádiófrekvencia használati jogosultságának a megszerzésére kiírt pályázatain az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT). A frekvenciát jelenleg használó Sláger Rádió, illetve Danubius Rádió jogosultsága (és így adása) ezzel november 18-án éjfélkor megszűnik, helyüket a két nyertes veszi át (a Slágerét az FM1, a Danubiusét az Advenio).
A két országos rádiófrekvencia körül jó ideje heves indulatok dúltak, ez az elmúlt hetekben szabályos hisztériába csapott át. A pályázatra jelentkezett hat cég (Sláger, Danubius, Juventus, Advenio, FM1, Zene Rádió) közül kettőt – éppen a nyerteseket – „politikai protezsáltként” azonosította ugyanis a hazai sajtó.
Ehhez elsősorban az Advenio jobboldali kötődése adott táptalajt. A cégben tulajdonos ugyanis az a Lánchíd Kereskedőház Kft., amely az azonos nevű, erősen jobboldali orientációjú adót működtető, amúgy a Heti Választ is ellenőrző Infocenter.hu Zrt. által tulajdonolt Lánchíd Rádió Kft. leányvállalata. De a sajtó szerint erős politikai, mégpedig szocialista hátszele volt a tőzsdén is jelen lévő, közvetve a Radiocafét üzemeltető Econet.hu Nyrt. által ellenőrzött FM1-nek is.
Egyedül a volt rádió1-es Márton Dávidhoz köthető Zene Rádió kapcsán nem merült fel a „vonalasság vádja”, ez sokak szemében később egyértelmű bizonyítékként ért fel arra nézve, hogy valóban „politikai mutyi” zajlik, hiszen október elején az ORTT a három kicsi közül csak a Zenét zárta ki, habár mindhármuk pályázata súlyos alaki, illetve tartalmi hiányosságokat mutatott fel.
A kérdés most az, hogy a vesztesek belenyugodnak-e a vereségbe. Információink szerint a Sláger jogi útra tereli az ügyet, a Danubiusnál egyelőre „értékelik a helyzetet”. Az viszont biztos, hogy Majtényi László ORTT-elnök nem fogja a saját maga által elnökölt szervezetet perbe hívni.
Kérdés az is, hogy az ORTT-nek és így az államnak jó üzlet lesz-e a „frekvenciajogosult-csere”. A lapunk által megkérdezett médiapiaci szakértő szerint az Advenio és az FM1 – egyelőre – egyenként évi 1-1,5 milliárd forintos árbevételre számíthat, ez a második esztendőtől évi 700–950 millió forintos konceszsziós díjat jelentene. Feltéve persze, hogy a sajtó által mindkét pályázó esetében említett úgynevezett sales house üzleti modell (részletek keretes írásunkban) nem „szól közbe”, ez esetben ugyanis a díj valószínűsíthetően csak az említett összeg mintegy fele lenne. A Slágertől – még a 30 százalékosra taksált idei árbevétel-csökkenése mellett is – körülbelül évi 600-650 millió forint folyt volna be a második esztendőtől, a Danubiustól pedig évi 400-450 millió.
Ami a két vesztest illeti, a tavaly bő egymilliárd forintos adózott eredményt elérő Sláger számára nagyobb érvágás a vereség, mint a veszteséget éppen csak elkerülő Danubius számára. Ám figyelembe kell venni, hogy míg a Sláger tulajdonosa, az amerikai Emmis a tavalyi rekordévvel már nagyjából „a pénzénél van”, vagyis visszajött a befektetése, a Danubius mögött álló Mezzanine alap egyelőre „mínuszban van”.
További kérdés, hogy mi lesz azzal a nagyjából évi 1,5-2 milliárd forintnyi hirdetési pénzzel, amelyet egy továbbműködő Sláger és Danubius biztosan „megszerzett” volna, ám amelyet a két új játékos a következő néhány évben valószínűleg nem fog. A szakértő szerint az összeg elhanyagolható része maradhat csak a rádiós piacon, a döntő része egyéb médiatípusokhoz, például a televíziókhoz és a nyomtatott sajtóhoz vándorolhat. Mindez pedig továbblökheti a lejtőn a tavalyi 13,5 milliárd forint után az idén várhatóan amúgy is csak 10 milliárdos összesített hirdetési bevételt elérő rádiós piacot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.