A kereskedelmi tárgyalások szezonja nagy bejelentéssel kezdődött az idén: a TV2 a múlt héten közölte, hogy új értékesítési politikát vezet be a 2011-es évre vonatkozóan, és a jövőben fix havi árakat biztosítanak a hirdetőknek, felváltva az elmúlt három évben alkalmazott mozgó áras (DSI) rendszert.
„A 2005–08 közötti időszakban a televíziós piacon túl-kereslet volt, a piaci helyzetnek megfelelően az árak emelkedtek, a csatornák érdeke pedig az volt, hogy szűkös kínálatukat minél hatékonyabban használják fel, ennek érdekében az ügynökségeket és ügyfeleket korlátozták a tervezésben. Tavaly a kereslet jelentős csökkenésével egyik évről a másikra kínálativá vált a piac, a televíziós árak csökkentek, igazodva az új piaci környezethez. A rendszer ugyanakkor nem változott, ugyanazok a szabályok maradtak érvényben, amelyek keresleti piacra lettek kitalálva. 2011-ben a piac stabilizálódik, így újra felértékelődik a tervezhetőség, a havonta fix árak pedig ezt biztosítják” – indokolta a váltást a Világgazdaságnak Kovács Krisztián, a TV2 kereskedelmi igazgatója. Egyes szakmabeliek szerint a DSI rendszer az elmúlt két évben legfőképpen a hirdetőknek volt jó, ugyanis lefelé nyomta az árakat a válság miatt csökkenő kereslet függvényében, a DSI rendszer megszüntetése így többek szerint valójában áremelést jelenthet. Ezzel kapcsolatban Kovács Krisztián úgy vélekedett: a televíziós árak a következő években emelkedni fognak, de nem az ilyen vagy olyan értékesítési rendszerek miatt, hanem mert a televízió a leghatékonyabb médium, ugyanakkor a televíziós árak más médiatípusokhoz mérten is rendkívül alacsonyak.
„Az RTL Klub 2004 óta ugyanazt a csatorna-átlagáras értékesítési rendszert használja. Ebben a rendszerben az árak a csatorna bevételei, nézettsége, a kereslet és a kínálat, valamint az ügyfelek pozíciói alapján alakulnak” – mondta lapunknak Vidus Gabriella, az RTL Klub kereskedelmi igazgatója. Hozzátette: a kereskedelmi tárgyalásaik két hete kezdődtek, negatív és pozitív változásokat is tapasztaltak a hirdetők részéről. Elmondása szerint a különadók még befolyásolhatják a tárgyalások kimenetelét, az érintett szektorok képviselői érezhetően óvatosabban terveznek, azonban abban bíznak, hogy további csökkenés már nem lesz a piacon az idei évhez képest. Kovács Krisztián ennél optimistább, úgy véli, hogy a 2011-es kilátások alapján összreklámpiaci növekedés nem várható, azonban a tortán belül a televíziók részesedése nőhet (41-42 százalékra), így körülbelül 3-5 százalékos növekedést prognosztizál a csatornák számára.
Az idei év tapasztalataival kapcsolatban a szakmabeliek elmondták, hogy becsléseik szerint a tévés reklámpiac bevételei 2010-ben további 5 százalékkal csökkentek az előző évhez képest, a nettó reklámköltés nagysága így 60 milliárd forint körül alakulhat 2010-ben (a TV2 becslése szerint ennél néhány milliárd forinttal több, míg az RTL Klub szerint néhány milliárddal kevesebb lehet a végső összeg). Az idei visszaesés mindenképp jóval alacsonyabb a 2009-es 16,5 százalékos zsugorodáshoz képest (abban az évben 65,39 milliárd forint volt a nettó reklámköltés a tévés piacon, ennek kétharmada a két vezető kereskedelmi csatornánál csapódott le).
Az idei trendekkel kapcsolatban Kovács Krisztián leszögezte: a televíziós piacon 2010-ben megállt az előző években tapasztalt átstrukturálódás a kábeltelevíziók javára, a kereskedelmileg releváns kábelcsatornák nem nőnek tovább, a két országos kereskedelmi csatorna piaci részesedése pedig újra nő a kábelcsatornákkal szemben a tavalyi hasonló időszakhoz képest.
Jövőre jön a termékelhelyezés
„Új hirdetési formák jelenhetnek meg jövőre a televíziókon, amennyiben a jelenleg ismert formájában fogadják el az új médiatörvényt” – mondta a Világgazdaságnak Vidus Gabriella. Véleménye szerint a televíziók leginkább a termékelhelyezés lehetőségére várnak és készülnek. Ez a hirdetési forma azt takarja, amikor egy termék, márka érzékelhetően, de nem reklámszerűen jelenik meg egy műsorban (az elmúlt évtizedben a magyar mozifilmekben lehetett elég intenzíven találkozni ezzel a módszerrel). A kereskedelmi igazgató szerint a termékelhelyezés elsősorban a saját gyártású műsorok esetében kerülhet szóba, a hirdetési forma pedig akár már a szombaton induló Való Világ 4-ben is megjelenhet a jövő évben. De valószínűleg a különböző főzőműsorokban is hamarosan megjelenhet. A kereskedelmi igazgató szerint 2011 e tekintetben a tapogatózás éve lesz, meg kell ugyanis találni a termékelhelyezés piaci értékét (azazhogy mennyit kérnek érte a tévék), megfelelő üzleti modellt kell rá kiépíteni. Véleménye szerint fontos, hogy exkluzívabb megjelenési forma maradjon ez a lehetőség, és ne vigyék túlzásba az adók a használatát. Elmondása szerint azokban az országokban, ahol sikeresen működik ez a hirdetési forma, ott a tévés reklámbevételek 1-2 százalékát teszi ki. A másik új hirdetési forma, amely jövőre jelenhet meg, a virtuális reklám, erre példa a sportmeccseken a pályán virtuálisan megjelenített logók. Vidus Gabriella az új hirdetési formák várható megjelenése ellenére úgy véli, hogy a reklámbevételek túlnyomó részét, közel 90 százalékát jövőre is a hagyományos spotbevételek teszik ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.