Nem lett több vagy kevesebb taxis a piacon – fogalmazott a Világgazdaságnak Metál Zoltán, Országos Taxis Szövetség elnöke annak kapcsán, hogy több társaság is taxisokat toboroz. Valójában arról van szó, azok a vállalkozók, akik korábban bérbe adták autóikat a taxisoknak – akik így napi néhány órára bejelentett munkavállalók voltak, miközben akár tíz órán át dolgoztak –, az online pénztárgép bevezetésével most ezeket a dolgozókat szeretnék kényszervállalkozóknak látni.
Mégpedig azért, hogy az online pénztárgépek használata során felmerülő következményeket – például az esetleges bírságot – a taxisok, és ne a vállalkozók állják. Vagyis eddig az autókat bérbe adó vállalkozókat – akik kapcsolatban állnak a taxitársaságokkal – terhelte a felelősség, amit most átruháznának. Ez a jelenség pedig elindított egy mozgást a taxispiacon, és ahol előnyösebb feltételeket biztosítanak, ott ezek az állásajánlatok előbb-utóbb betelnek – mondta Metál.
A Főtaxi plakátokon, a Budapest Taxi az internetes oldalán keres taxivezetőket, az utóbbi taxis gyakorlattal, nyolc év alatti autóval vár sofőröket. A társaság egyebek között ingyenes belépési díjat, könnyített tagdíjat, folyamatos megbízásokat ígér leendő „munkatársainak” – olvasható az oldalukon. A Budapest Taxit nem sikerült elérnünk, a Főtaxi pedig azt nyilatkozta, hogy a várakozásai pozitívak. „Nincs még ugyanakkor vége a kampánynak, így korai lenne az eredményekről nyilatkozni” – mondta lapunknak Vízy András, a társaság szóvivője. A City Taxinál viszont telített a létszám, ezért nincs felvétel, és a fluktuáció sem indokolja a toborzást – mondta Tamás Miklós, a szövetkezetként működő City Taxi elnöke. Jelenleg egyébként az üzletmenet sem teszi szükségessé a felvételt, hisz nem ez a taxis főszezon.
A taxisokra az év elejétől terjesztették ki az online kassza alkalmazását, többségük be is szerelte az új készüléket. Azoknak pedig, akik nem rendelkeznek online pénztárgéppel – a többi szolgáltatói szektor szereplőihez hasonlóan –, számlát kell adniuk, és havonta tételes bevallást kell készíteniük, amit be kell benyújtaniuk a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV). Úgy tudjuk, hogy a NAV munkatársai több alkalommal ellenőrizték a taxisokat, ám segítőkészek voltak, és nem a büntetés volt a céljuk.
Ezt támasztotta alá a NAV korábbi nyilatkozata, amely szerint „ezek az ellenőrzések az újonnan kötelezetteknél az év elején a jogalkalmazást segítik, a cél nem a bírságolás, hanem a helyes jogalkalmazás támogatása.” Egy idő elteltével viszont – minden bizonnyal – nem csupán a segítőkészség vezeti majd a NAV munkatársait, a jogsértők retorzióra is számíthatnak. Ezeket hárítanák át most a vállalkozók.
Az online kassza tehát egy újabb lépés a piac tisztulása irányába – amely a több elvárást is megfogalmazó taxistörvény életbelépésével kezdődött meg –, ennek jeleiről többen is beszámoltak. Így vélekedett Tamás Miklós is, aki elmondta: a korábban illegálisan működő szolgáltatók – például az Uber és egyéb cégek – eltűnésével növekedett az egy autóra jutó megrendelések száma. Ez társaságonként különböző hatást váltott ki, vannak fuvarszervezők, amelyek szerint partnereik a korábbi napi 12-14 utas helyett ma már 16-20-at is fel tudnak venni. Ez részben tehát a piac tisztulásával magyarázható, hisz az illegálisan működő társaságok utasait egyre inkább a legális vállalkozások viszik el, másrészt a forgalom növekedésében szerepet játszik a taxisszabályozás is, amely egyebek között bevezette a csendes címkiadást, ami gyorsabb utaskiszolgálást tesz lehetővé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.