BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az online kassza megmozgatja a taxisokat

Tisztítja a piacot az online kassza bevezetése a taxisoknál. Ezzel párhuzamosan komoly mozgolódás is megindult a fuvarszervezőknél.

Nem lett több vagy kevesebb taxis a piacon – fogalmazott a Világgazdaságnak Metál Zoltán, Országos Taxis Szövetség elnöke annak kapcsán, hogy több társaság is taxisokat toboroz. Valójában arról van szó, azok a vállalkozók, akik korábban bérbe adták autóikat a taxisoknak – akik így napi néhány órára bejelentett munkavállalók voltak, miközben akár tíz órán át dolgoztak –, az online pénztárgép bevezetésével most ezeket a dolgozókat szeretnék kényszervállalkozóknak látni.

Mégpedig azért, hogy az online pénztárgépek használata során felmerülő következményeket – például az esetleges bírságot – a taxisok, és ne a vállalkozók állják. Vagyis eddig az autókat bérbe adó vállalkozókat – akik kapcsolatban állnak a taxitársaságokkal – terhelte a felelősség, amit most átruháznának. Ez a jelenség pedig elindított egy mozgást a taxispiacon, és ahol előnyösebb feltételeket biztosítanak, ott ezek az állásajánlatok előbb-utóbb betelnek – mondta Metál.

A Főtaxi plakátokon, a Budapest Taxi az internetes oldalán keres taxivezetőket, az utóbbi taxis gyakorlattal, nyolc év alatti autóval vár sofőröket. A társaság egyebek között ingyenes belépési díjat, könnyített tagdíjat, folyamatos megbízásokat ígér leendő „munkatársainak” – olvasható az oldalukon. A Budapest Taxit nem sikerült elérnünk, a Főtaxi pedig azt nyilatkozta, hogy a várakozásai pozitívak. „Nincs még ugyanakkor vége a kampánynak, így korai lenne az eredményekről nyilatkozni” – mondta lapunknak Vízy András, a társaság szóvivője. A City Taxinál viszont telített a létszám, ezért nincs felvétel, és a fluktuáció sem indokolja a toborzást – mondta Tamás Miklós, a szövetkezetként működő City Taxi elnöke. Jelenleg egyébként az üzletmenet sem teszi szükségessé a felvételt, hisz nem ez a taxis főszezon.

A taxisokra az év elejétől terjesztették ki az online kassza alkalmazását, többségük be is szerelte az új készüléket. Azoknak pedig, akik nem rendelkeznek online pénztárgéppel – a többi szolgáltatói szektor szereplőihez hasonlóan –, számlát kell adniuk, és havonta tételes bevallást kell készíteniük, amit be kell benyújtaniuk a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV). Úgy tudjuk, hogy a NAV munkatársai több alkalommal ellenőrizték a taxisokat, ám segítőkészek voltak, és nem a büntetés volt a céljuk.

Ezt támasztotta alá a NAV korábbi nyilatkozata, amely szerint „ezek az ellenőrzések az újonnan kötelezetteknél az év elején a jogalkalmazást segítik, a cél nem a bírságolás, hanem a helyes jogalkalmazás támogatása.” Egy idő elteltével viszont – minden bizonnyal – nem csupán a segítőkészség vezeti majd a NAV munkatársait, a jogsértők retorzióra is számíthatnak. Ezeket hárítanák át most a vállalkozók.

Az online kassza tehát egy újabb lépés a piac tisztulása irányába – amely a több elvárást is megfogalmazó taxistörvény életbelépésével kezdődött meg –, ennek jeleiről többen is beszámoltak. Így vélekedett Tamás Miklós is, aki elmondta: a korábban illegálisan működő szolgáltatók – például az Uber és egyéb cégek – eltűnésével növekedett az egy autóra jutó megrendelések száma. Ez társaságonként különböző hatást váltott ki, vannak fuvarszervezők, amelyek szerint partnereik a korábbi napi 12-14 utas helyett ma már 16-20-at is fel tudnak venni. Ez részben tehát a piac tisztulásával magyarázható, hisz az illegálisan működő társaságok utasait egyre inkább a legális vállalkozások viszik el, másrészt a forgalom növekedésében szerepet játszik a taxisszabályozás is, amely egyebek között bevezette a csendes címkiadást, ami gyorsabb utaskiszolgálást tesz lehetővé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.