BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Call centerben nőhetünk

A következő évtizedben több tízezres létszámbővülés várható a hazai ágazatban

A magyarországi szolgáltató ágazatok közül az egyik legnagyobb munkahelyteremtő potenciált az ügyfélkapcsolati tevékenység rejti, itt a következő tíz évben akár 50-80 ezerrel is nőhet a foglalkoztatottak száma – hívta fel a figyelmet a Humán Erőforrás Alapítvány tegnapi tájékoztatóján Tóth Éva Mária kuratóriumi elnök. Az ügyfélkiszolgálásban jelenleg Magyarországon több mint 150 ezer ember dolgozik, egyharmaduk a klasszikus call centeres.

Az ügyfélkezelés szerteágazó területeket tudhat maga mögött, a munkaerő-toborzó, tanácsadói területektől az infokommunikációs szolgáltatókon keresztül egészen az ingatlanberuházó cégekig.

Hat-nyolc éve ez a fajta tevékenység még főként a távközlési vállalatokat jellemezte, azóta növekedésnek indultak a banki, biztosítói ügyfélszolgálatok, de az elmúlt években a legdinamikusabban a közművek fejlődtek. Tóth Éva Mária szerint már az államigazgatásban is elindult valami ezen a területen.

A válság kirobbanása óta Nyugat-Európában némi visszaesés volt tapasztalható az ágazatban foglalkoztatottak számát illetően, főleg a kiszervezett formában működő call centereknél. Az ott leépített kapacitások egy része Kelet-Európába települt át – emelte ki Lakatos Zsolt, a nemzetközi call center üzemeltető Teleperformance Magyarország vezérigazgatója. A legutóbbi felmérések szerint Európa egészét figyelembe véve az outsourcing formában működő ügyfélkiszolgáló központoknál a következő években három-négy százalékos, Magyarországon és általában a régióban mintegy tízszázalékos növekedés várható.

Kérdés, hogy a növekvő európai call center megbízások nyertese melyik ország lesz. Bortnyák Adorján, a regionális ügyfélkezelő központokat működtető Algotech Kft. cégvezetője szerint a térségbeli országok mindegyike jó eséllyel pályázhat. Magyarországnak ugyanakkor az egyik legnagyobb versenytársa Lengyelország, amely nemcsak kedvezőbb áron tud ilyen kapacitásokat kínálni a területen tevékenykedő multiknak, hanem több olyan vidéki nagyvárosa is van, ahol rendelkezésre áll a megfelelő számú munkaerő. Magyarország még mindig túlzottan Budapest-centrikus – tette hozzá.

Álláspontját némileg vitatva Lakatos Zsolt és Tóth Éva Mária megjegyezte: mi is elindultunk a decentralizálás irányába, több hazai városban is van már jelentős vagy a jövőben komoly felfutás előtt álló call center. Példaként a német érdekeltségű IT-Services Kft.-t említették, amely együttvéve már kétezer embert foglalkoztat Magyarországon, és amelynek egyik meghatározó bázisa Debrecen. A Vodafone tavasszal Miskolcon létesített regionális call centert, ahol már most több százan dolgoznak. Rajtuk kívül Szegeden és Pécsen jelentek meg ilyen profillal vállalkozások.

A szakemberek szerint a kormány is segíthet az iparág versenyképességének növelésében. A velünk versengő országokban azonban a miénknél hatásosabb és határozottabb programok működnek munkahelyteremtésre, szakirányú képzésre. Úgy látják, Magyarországnak az európai soknyelvűség kihasználása jelenthet előnyt, vagyis hogy a nálunk működő call centerekből az angolon kívül egyéb nyelveken is folyhat a munka. Sőt, az angolnyelv-tudás nem előny – tették hozzá.

Ami az ágazatban elérhető jövedelmeket illeti, lapunk kérdésére az idézett szakemberek elmondták, azok nyelvtudástól és beosztástól függően erőteljesen szóródnak. A magyar nyelven szolgáltató alkalmazottak bére mintegy tíz-húsz százalékkal haladja meg a minimálbért, ennél jóval többet kapnak azok, akik az ügyfélszolgálati munkát valamilyen idegen nyelven folytatják. Az ő alapfizetésük havi bruttó 280-300 ezer forint.

Elérhető a képzés felső fokon is

Az ügyfélkapcsolati szakképzési rendszer 2003-ban indult, ebbe ma már a megváltozott munkaképességűeket is be lehet vonni. Az Országos képzési jegyzékben jelenleg négy középszintű ügyfélszolgálatos oktatási program működik.

Tavaly akkreditálták az első felsőfokú posztgraduális másoddiplomás képzést ügyfélkapcsolati szakközgazdász és szakértő területen a Corvinus Egyetemen – emlékeztet Tóth Éva Mária.

Hozzátette: sokszor érdeklődés híján nem indulnak el a programok, mivel még sok az előítélet az effajta munkával szemben, még sokan összekeverik a telefonos értékesítést végző telesaleses szakmával.

Tavaly akkreditálták az első felsőfokú posztgraduális másoddiplomás képzést ügyfélkapcsolati szakközgazdász és szakértő területen a Corvinus Egyetemen – emlékeztet Tóth Éva Mária.

Hozzátette: sokszor érdeklődés híján nem indulnak el a programok, mivel még sok az előítélet az effajta munkával szemben, még sokan összekeverik a telefonos értékesítést végző telesaleses szakmával.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.