Évente akár egymilliárd forinttal is megkárosíthatják a fizetés nélkül tankolók a benzinkutasokat. Az elkövetések száma az elmúlt két évben amiatt szökött fel, hogy 2007. június 1-jétől 10 ezer forintról 20 ezerre nőtt a szabálysértésnek minősülő lopások felső értékhatára. A töltőállomás-tulajdonosok rosszallják, hogy mivel a 20 ezer forint alatti elkövetések már nem számítanak bűncselekménynek, a rendőrség ki sem megy az elkövetések helyszínére. Igaz, sokszor nem is hívják őket, nem remélve eredményt. Ráadásul mivel a 20 ezer forint alatti esetek kikerültek a statisztikából, az országos bűnelkövetési adatok javultak. „A tulajdon elleni szabálysértésekkel kapcsolatos eljárás alapvetően az önkormányzat hatáskörébe tartozik, ahogyan tehát a 20 ezer forint alatti fizetés nélküli elhajtás is. Ám ha a tankolással kapcsolatban bűncselekmény gyanúja merül fel, akkor a rendőrség intézkedik” – válaszolt az ORFK sajtóirodája.
„Az Agip Hungária Zrt.-nél is megnövekedett a fizetés nélküli elhajtások száma 2007. június 1-je óta, emiatt a társaság hálózatában évi több tízmillió forint kár keletkezik” – erősítette meg értesülésünket Nagy István hálózati igazgató. Érdeklődésünkre a Shellnél nem kívántak nyilatkozni az elhajtásokról, az OMV Hungária Kft. marketingvezetője, Sándor Júlia pedig közölte: mivel az OMV a töltőállomás-hálózatát partneri rendszerben működteti, nincs pontos adata a fizetés nélküli elhajtás miatti kár éves nagyságáról, de az, függetlenül az értékhatártól, gondot okoz. Az OMV központi biztonsági intézkedéseket hozott – videorendszert épített ki –, és kiképezte a személyzetét arra, hogyan kezeljék ezeket testi épségük kockáztatása nélkül. Ausztriában egyébként egyáltalán nincs fizetés nélküli elhajtás az OMV töltőállomásainál.
„A Mol hálózatánál is előfordulnak ilyen esetek. Mi is nehezményezzük, hogy az értékhatár megemelése óta vonzóbbá vált a cselekmény, s nehezebb az elkövetők felelősségre vonása” – mondta Bacsur György, a Mol Nyrt. kommunikációs szakértője. Az elszenvedett kár nagyságáról nem közölt adatot. A cégnél egyébként szintén a töltőállomások képrögzítő rendszereiben bíznak, amelyekkel leolvasható az elkövetésnél használt jármű rendszáma, és könnyebb lehet az elkövető személyek beazonosítása is. A profi elhajtók azonban erre is gondoltak: rendszám nélküli, lopott vagy piszkos rendszámú autóval érkeznek, ellenzős sapkát viselnek. Meg lehetne persze akadályozni a fizetés nélküli távozást korláttal, de egyes benzinkút-tulajdonosok azt mondják, emiatt a tisztességes vevőik átpártolhatnának olyan töltőállomásokhoz, amelyeket nem szereltek fel ilyen eszközökkel. Van ugyan ellenpélda is: az Auchan-kutaknál csak akkor nyílik fel a távozást lehetővé tévő sorompó, ha az autós már fizetett. A rendszer jól működik.
A károsult egyébként korántsem minden esetben az üzemanyag-kiskereskedelmi lánc tulajdonosa. A tolvajok valójában sokszor e társaság franchise-partnerét lopják meg, ritkábban pedig olyan szerződéses partnerét, amely előzőleg már megvásárolta a lánc tulajdonosától az üzemanyagot, s azt sajátjaként forgalmazza. A Lukoil esetében azonban feltételezzük, hogy a kár egésze a kft.-nél csapódik le, hiszen a társaság – a hazai nagy márkás hálózatokon belül kivételesnek számító módon – kizárólag saját tulajdonú töltőállomásokkal és azokon saját alkalmazottakkal dolgozik. VG
Miután megtankolt, rendre fedezet nélküli bankkártyával akart fizetni, vagy nem találta a pénztárcáját.
Megígérve, hogy még aznap rendezi tartozását, fizetés nélkül távozott – számolt be nemrég a Petőfi Népe. Egy blogger szerint a szándékos nemfizetők körében minden korosztály képviselteti magát.
A leggátlástalanabbak megtankolnak, és már mennek is. Szeretik a nagy forgalmat, amikor a kutas mással van elfoglalva. Mások a 20 ezer forint alatti tankolás után bemennek a shopba, majd vásárlás nélkül kijönnek, a kutas viszont azt hiszi, fizettek.
Miután megtankolt, rendre fedezet nélküli bankkártyával akart fizetni, vagy nem találta a pénztárcáját.
Megígérve, hogy még aznap rendezi tartozását, fizetés nélkül távozott – számolt be nemrég a Petőfi Népe. Egy blogger szerint a szándékos nemfizetők körében minden korosztály képviselteti magát.
A leggátlástalanabbak megtankolnak, és már mennek is. Szeretik a nagy forgalmat, amikor a kutas mással van elfoglalva. Mások a 20 ezer forint alatti tankolás után bemennek a shopba, majd vásárlás nélkül kijönnek, a kutas viszont azt hiszi, fizettek.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.