BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól megy a kölcsönautó

A külföldi turisták beáramlása jó hatással van a magyar autókölcsönző-piacra, sőt idén már a belföldi ügyfelek száma is nő, hála a vállalati igényeknek.

Az év legerősebb hónapjait élik nyáron az autókölcsönző vállalkozások, ebben fontos szerepe van a Forma–1-nek és más tényezőknek is. Főleg a nagy, nemzetközi kapcsolattal rendelkező cégek forgalma lendül meg ilyenkor, közülük négy van jelen Magyarországon: az Avis, az Europcar, a Hertz, a Sixt. Ezek flottája fokozatosan nő, ma együttesen több mint 3000 járművet üzemeltetnek.

A cégek életében domináns szerepe van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek, amelynek forgalma havonta 10 százalékkal emelkedik év/év alapon, s a napokban átlépte a havi egymilliós utasszámot. „E nélkül sokkal rosszabbul élnénk” – mondta a Világgazdaságnak Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) elnöke, az Avis Autókölcsönző ügyvezetője, hozzátéve, hogy mindenütt a világon a repterekre építenek az ilyen cégek. A külföldiek közül a németek a legfontosabbak: ha Németországban munkaszüneti nap van, az a forgalmon is meglátszik. Más nyugat-európai országból is komoly az igény a szolgáltatásra, emellett az elmúlt időszakban a dollár erősödésének köszönhetően nőtt az amerikai turisták száma Magyarországon, így az autókölcsönzés iránti érdeklődés is.

Ma már azonban kevés az olyan vállalkozás, amelynél 50 százalék fölött van a külföldiek súlya, a magyar megrendelések is elég erősek – mondta Haraszti. Ezt támasztja alá a Hertzet képviselő Mercur Rent a Car ügyvezető igazgatója, Kozák József is, aki lapunknak elmondta: míg korábban a külföldi ügyfelek mozgatták a piacot, idén már a belföldi kereslet is nő. Ennek hátterében a gazdaság élénkülése állhat, aminek köszönhetően többet mozognak a cégek. „Munkával teli időszakot élnek – jellemezte a mostani időszakot Kozák –, amelyben az egyébként is élénkülő idegenforgalom mellett számos olyan program is közrejátszik, amelyre sok turista érkezik; ilyen például a Sziget Fesztivál, a Zsidó Kulturális Fesztivál vagy a Hungaroringen zajló versenyek (köztük lesz majd a szeptemberi Kamion Európa Bajnokság is). Ugyanakkor, ahogy Ausztriában az egy szobára eső árbevétel duplája a budapestinek, hasonló arány figyelhető meg az autókölcsönzésben is, vagyis olcsók vagyunk.” Kozák Józseftől azt is megtudtuk, hogy náluk nem változtak idén az árak.

A nagy autókölcsönző cégeknél az év során különböző a növekedési görbe, van olyan vállalkozás, amelyiknél egyenesebb, az Avisnél meredekebb: januárhoz képest júniusra 75 százalékkal nőtt a bérleti napok száma, a járművek kihasználtsága 6-7 százalékponttal gyarapodott, miközben a flotta 50 százalékkal bővült. Az elmúlt években a bérletek átlagos időtartama öt-hat nap volt – tette hozzá Haraszti Géza.

A négy nagyon kívül Magyarországon több száz vállalkozás tevékenységi körében szerepel az autókölcsönzés; a márkakereskedők mellett számos kisebb cég is működik, ezek jellemzően tíz-húsz járművet üzemeltetnek. A 2008-as válság megtizedelte a szereplőket, akik viszont megmaradtak, azok megerősödtek. A kilábalás elindult, minden cégnél növekszik az ügyfelek száma – emelte ki Haraszti. A növekedés kedvező hatással van a tekintetben is, hogy a cégek elkezdtek fejleszteni, kínálatukban megjelentek az első elektromos autók. A környezettudatos ügyfelek vállalják, hogy ezekkel a járművekkel egy töltéssel még nem lehet több száz kilométeres utat megtenni, és az infrastruktúra sem épült ki az egész országban, ezért éjszaka vagy a tárgyalások ideje alatt kell pótolni az energiát.

Nagyot estek az árak

Nemzetközi viszonylatban az árak nagyot estek az elmúlt másfél-két évtizedben, például Ausztráliában 1995-ben még száz dollárért lehetett bérelni egy napra autót, és ennyiért lehetett megszállni egy négycsillagos szállodában. Ma már csak 50 dollárt kell fizetni ugyanazért az autóért, miközben a szállodában továbbra is száz dollár körüli összeget kérnek. A magyarországi árakra vonatkozóan nem akart jóslatokba bocsátkozni a MAKSZ elnöke, hiszen sok tényező befolyásolhatja. Ha például nő a volumen, a konkurencia, az kedvezően hathat az árra, mint ahogy a jelenlegi kamatszint is.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.