Újabb mélypontot ért el a hazai legális cigarettapiac, ugyanis a NAV jövedéki statisztikái szerint mindössze 397 millió szál fogyott novemberben. Legutóbb 2011 januárjában volt arra példa, hogy 400 millió szál alá csökkenjen a fogyasztás. Még 2013 novemberében például 480 millió szál szerepelt a vámhatóság statisztikáiban, de a nemzeti dohányboltok előtt gyakori volt az egymilliárd szál feletti mérés.
A piac zsugorodását leginkább az éves adatok mutatják hitelesen: tavaly novemberig 6,7 milliárd szállal kereskedtek, így 2014 végére talán éppen elérhette a piac a 7 milliárd szálas szintet. Már a 2013-as 9,3 milliárd szál is negatív rekordnak számított. Korábbi években pedig bőven 10 milliárd szál felett volt az éves fogyasztás, vagyis a trafikrendszerrel 2-3 milliárd szál cigaretta tűnt el a legális kereskedelemből. Idén egyelőre csak néhány tíz forinttal drágult egy doboz cigaretta ára néhány gyártó esetében, de információink szerint a dohányosoknak jelentős, több száz forintos emelésre is fel kell készülniük. Ez természetesen nem segíti majd a feketekereskedelem elleni harcot. Az olcsóbb szivarkák azonban egyre népszerűbbek: novemberben 48 millió szál, összesen pedig 572 millió szál fogyott, ez már a decemberi adatok nélkül is jóval több, mint 2013-ban.
„A termékkör decemberi bővítése egyelőre még nem segített a trafikokon, mert sokan még csak most szerzik be az engedélyeket” – mondta lapunknak Adorjánné Pordán Éva, a Magyar Dohány Kiskereskedők Egyesületének (MDKE) titkára. A rágó és a mentolos cukorka miatt egyelőre kevesen térnek be a dohányboltokba, a BKV pedig nem akarja bővíteni az értékesítési hálózatát.
A trafiktörvény módosításával elvileg már nem csak felmondással, hanem közös megegyezéssel is felbontható a 20 évre kötött koncessziós szerződés, de Pordán Éva még nem tud ilyen esetről. Ellenben arra a forgatókönyvre bőven akad példa, hogy a tavaly májusban költözésre kényszerített boltosok – benzinkutak, hipermarketek, plázák környékét kellett elhagyniuk – 6 hónapra felfüggesztették a tevékenységüket, majd novembertől napi 10 ezer forint kötbért kellett fizetniük az államnak, mert nem nyitottak ki újra, mostanra pedig elveszítették a koncessziót. A NAV adatai szerint jelenleg 5927 nemzeti dohányboltnak van engedélye, de korábban ez közelítette a hatezret.
Idén a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. már nem készül arra, hogy tömegesen írjon ki pályázatokat. „Az esetlegesen kiírandó pályázatok, azon településeket érinthetik, ahol a koncessziós szerződés a határozott idő lejárta előtt megszűnt” – válaszolta lapunknak az állami cég. A koncesszió- és pályázatkezelő rendszerüket azonban még tovább fejlesztik: a Molaris Kft. nyerte 189 millió forintos ajánlattal a gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárásukat. Az ellátatlan településeken elvileg már mozgóbolttal is lehet kereskedni, de az NDN egyelőre még csak dolgozik az újfajta értékesítés részletszabályain. A különadóval sújtott dohánygyárak szereplői most leginkább a központi dohányellátó szeptemberi felállítására várnak. A kormány azonban egyelőre nem döntötte el, hogy az állam saját céget alapítson, nyilvános pályázatot hirdessen vagy megbízhatónak ítélt társaság ajánlatát fogadja el pályázat lebonyolítása nélkül.
Kárpótlás a trafikosoknak?
„Azokat a dohánytermék-kiskereskedőket, akiknek vámhatósági engedélye a trafiktörvény következtében szűnt meg, igényükre a 2013. július 1. és 2015. július 1. közötti időszakra kárpótlás illeti meg” – olvasható Varjú László, a Demokratikus Koalíció képviselőjének hétfőn beadott törvényjavaslatában. Hozzáteszi: a kárpótlás mértékét a miniszter az érintettekkel egyeztetve, az Emberi Jogok Európai Bíróságán e tárgyban született ítéletekre tekintettel határozza meg. A miniszter döntését az érintettek bíróság előtt megtámadhatnák. A strasbourgi bíróság ítélete szerint az államnak ezért 15 ezer euró (4 millió 700 ezer forint) kártérítést kell fizetnie egy soproni trafikosnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.