BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekvő közműdíjhátralékok

Már sok tízmilliárd forinttal és folyamatosan növekvő összeggel tartoznak a hazai lakossági, kis- és középvállalati fogyasztók az áram-, a gáz- és a távhőszolgáltatóknak. A lapunk által megkérdezett társaságok mindegyike egyúttal ügyfelei romló fizetési hajlandóságáról is beszámolt, s mint kiderült, nem is feltétlenül a legrosszabb anyagi helyzetű háztartások és a nagycsaládosok késlekednek. Az év elején például a megcsappant árbevételű kkv-knak támadtak nehézségeik. Sok, egyébként rendezett anyagi helyzetű háztartás viszont már hosszabb ideje trükközik: csak akkor fizet, amikor már a szolgáltatás szüneteltetése fenyegeti. Vannak, akik csak hanyagok a díjfizetés tekintetében, és a hátralékukról szóló tájékoztatásokat sem olvassák el. Ők is csak akkor fizetnek, amikor megjelenik náluk a szolgáltató alkalmazottja, hogy kikapcsolja az áramot vagy a gázt.

„Áprilistól tovább romlik az amúgy is rosszabb körülmények között élők helyzete, mert megszűnik a gázártámogatás” – emlékeztetett Molnár Gábor, a Magyar Gázipari Egyesület igazgatója. A szervezet adatai szerint decemberben a négy egyetemes szolgáltatónak együtt 21 milliárd forintos lakossági kinnlevősége volt. Ez ugyan érdemben nem több az egy évvel korábbinál, és az előző havinál is „csak” 10 százalékkal nagyobb, a napokon belül összesítendő, januári adat már rosszabbnak ígérkezik. A decemberi 21 milliárdra – amiből egyébként közel 10 milliárd a Tigáznál halmozódott fel a cégtől kapott tájékoztatás szerint – rárakódik még a versenypiacon aktív EMFESZ Kft. 300 milliós kinnlevősége.

Az áramszolgáltatóknak is jelentős összeggel tartozik a lakosság. Erről nincs összesített adat, de az adósság mértékét jellemzi, hogy a gáz- és áramszolgáltatásban egyaránt jelen lévő E.On együtt „több tízmilliárd forintos” és erősen megugrott kinnlevőségről beszél. „Teljes ügyfélkörünkön belül főként a lakossági fogyasztók fizetési hajlandósága romlott, és főleg télen” – mondta lapunknak Kutas István, a csoport szóvivője. Ugyanakkor a kikapcsolások száma alig nőtt, mert ezek számát az E.On igyekszik alacsony szinten tartani. (Mindazonáltal emlékezetes, hogy az egyébként rendesebben fizető ipari fogyasztói körből kényszerült a társaság nemrég kettőt is kizárni, az esztergomi élményfürdőt és a debreceni Aranybika szállót.)

A Tigáznál viszont a kinnlevőséggel együtt nőtt a szolgáltatás szüneteltetésének száma is, s nem véletlen, hogy a társaság minden eszközt megragad, hogy viszontlássa a pénzét. Részletfizetést kínál például azon ügyfeleinek, akik még a kikapcsolás előtt jelzik, hogy fizetési nehézségük támadt – tudtuk meg a cég szóvivőjétől. Győrösi Pál elmondta: a kétnapos banki átfutás miatt péntekre már eleve nem időzítenek kikapcsolást, mert ekkor az ügyfél csak hétfőn tudna fizetni, vagyis a hét végére mindenképpen gáz nélkül maradna. A cég tavaly októberben bevezette a Számlaangyal nevű szolgáltatását is azok számára, akik a számlaérték 6 százalékát fizetik cserébe azért, hogy akár egy évig is csúszhassanak a díjfizetéssel. Kínál a cég cafeteria-rendszerben elszámolható, Tigáz-utalványt is. Az EMFESZ-nél az a tapasztalat Gallyas Igor kommunikációs tanácsadó tájékoztatása szerint, hogy a fogyasztók egy csoportja három-négy hónapig halmozza a tartozását, s csak azután fizet. Fizetési fegyelmük az elmúlt évihez képest egyértelműen lazult.

Az elmúlt időszakban a Főtáv Zrt.-nél csak kismértékben, mintegy 2 százalékkal romlott a díjbeszedési mutató Balogh Róbert szóvivő tájékoztatása szerint, a mutató így 90 százalék körül áll. A társaság csak a 120 napnál rövidebb idejű kinnlevőségeket tartja nyilván, ez jelenleg 543 millió forintot tesz ki. Az azon túliak már milliárdos nagyságrendűek, de azokat a Főtáv eladja egy behajtó cégnek. Érdekes, hogy miközben tavaly januárban mintegy hatezren kértek a cégnél részletfizetést, az utóbb felkínált, egyenletes díjfizetési lehetőséggel kevesebb mint háromezren éltek. VG

Három lépcsőben lehet csak kikapcsolni a szolgáltatást

A szolgáltató még a számára a törvény által előírt három intézkedés megtétele után is csak akkor szüneteltetheti az áram- vagy a gázellátást, ha adott fogyasztója három hónapinál nagyobb díjjal adósa – mondta lapunknak Vigassy Csaba, a Magyar Energia Hivatal szóvivője.

Először tértivevényes levélben kell tájékoztatnia a nem fizetőt tartozása nagyságáról, felszólítani a fizetésre, s arra, hogy jelentse be az önkormányzatnál, ha „védendő” fogyasztó.

Ha a levél hatástalan, az ügyfél újabb értesítést kap, de arról már másolatot kap az önkormányzat is. További eredménytelenség esetén a harmadik levél már a szolgáltatás közelgő kikapcsolásáról és annak tervezett időpontjáról tájékoztat. Az ezzel kapcsolatos panaszokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kezeli, ahová azonban

– mint megtudtuk – nem érkezett ez ügyben panasz.

Először tértivevényes levélben kell tájékoztatnia a nem fizetőt tartozása nagyságáról, felszólítani a fizetésre, s arra, hogy jelentse be az önkormányzatnál, ha „védendő” fogyasztó.

Ha a levél hatástalan, az ügyfél újabb értesítést kap, de arról már másolatot kap az önkormányzat is. További eredménytelenség esetén a harmadik levél már a szolgáltatás közelgő kikapcsolásáról és annak tervezett időpontjáról tájékoztat. Az ezzel kapcsolatos panaszokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kezeli, ahová azonban

– mint megtudtuk – nem érkezett ez ügyben panasz.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.