BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyerésben a csomagszállítók

A webshopokban feladott küldemények sokat javítottak a forgalmi eredményeken

Az e-kiskereskedelem ugrásszerű növekedése nagyott dobott a csomagszállító cégek eredményein is mind a belföldi, mind pedig a nemzetközi forgalomban – állítják a lapunk által megkérdezett társaságok vezetői.

A DHL Express belföldi forgalmában a változás az elmúlt év utolsó negyedében – leginkább decemberben – volt a leglátványosabb – mondta Bándli Zoltán, a DHL Express Magyarország Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója.

Több mint 25 százalékkal emelkedett a webshopok által feladott küldemények száma 2009-ről 2010-re, ezt a gazdasági válság okozta kihívások tükrében kiemelkedő eredménynek tartják. Az internetes boltok által tavaly decemberben generált küldeményforgalom pedig az éves havi átlagnak közel a duplája volt, és 40 százalékkal haladta meg az utolsó negyedév átlagos havi adatát. Novemberről decemberre több mint 65 százalékkal nőtt a webshopoktól származó belföldi küldemények száma. A társaság nemzetközi (főként import-) forgalmában is nagy jelentőségű az e-kereskedelem, az így feladott küldemények döntő része Ázsiából, illetve az Egyesült Államokból érkezik. Mennyiségük bővülése 2010-ben két számjegyű volt. A webshopok számának magyarországi növekedési trendje, illetve a hazai lakosság körében egyre népszerűbbé válása alapján az idén is jelentős bővülést várnak.

Bándli Zoltán azt is elmondta: a DHL Express bonni régiós központja 2010. szeptember 16-án jelentette be hivatalosan, hogy 2011. január 1-jétől átlagban 1-4 százalékkal emeli árait Európában. Mértéke Magyarországon átlagosan három százalék. A központ az infláció, illetve a szállításhoz kapcsolódó költségek változását figyelembe véve évente vizsgálja felül árait. Az emelés mértéke – a helyi gazdasági feltételektől függően – országonként változó, és a hálózatuk minden partnerére vonatkozik, amennyiben az nem ütközik szerződéses feltételekbe.

A GLS Hungary Kft. kelet-európai operációs igazgatója, Farkas Gergely is arról számolt be lapunknak, hogy társaságuknál az internetáruházakból származó csomagok száma az elmúlt években a többszörösére emelkedett, és két számjegyű százalékos növekedésre számítanak a következő esztendőkben is. Tavaly a teljes évi és a decemberi forgalmuk is jelentősen meghaladta a 2009-ben elérteket, az utóbbi – ahogy már az elmúlt években megszokták – például 60-70 százalékkal haladta meg a szeptemberit. A cégnél a magánszemélyek részére kiszállított csomagok fele-kétharmada származik internetes megrendelésből. Ezen csomagok száma a válság alatt is mintegy tíz százalékkal nőtt, míg az üzleti csomagforgalom ugyanezen időszakban körülbelül ilyen mértékben esett vissza. Az idén még nem emelték az áraikat, de az infláció függvényében elképzelhető, hogy sor kerül rá.

A DPD Hungária Kft. is nagyon jó éve(ke)t tudhat maga mögött, Hosszú Csilla ügyvezető igazgató szerint ez többek között az internetes kereskedelemnek is köszönhető. A tavaly december ezen felül is kiemelkedő volt, tekintettel az egyre jobban növekvő e-vásárlásokra. Míg 2009 utolsó hónapjában a teljes csomagvolumen 29 százaléka származott ebből a szegmensből, addig 2010 azonos időszakában már 46 százalék. A december ettől függetlenül is mindig az év legforgalmasabb hónapja, de tavaly kimagasló volt mind az import és export terén, mind pedig a belföldi szállításban. Az egy utánvétes csomag átlagértéke azonban nem növekedett, ugyanott mozog, mint 2009-ben. A társaság árai az idén nem változnak. Ezt az ügyvezető igazgató azzal indokolja, hogy tapasztalataik szerint a jelenlegi piac ezt nem bírná el.

Rácz András, a Sprinter Futárszolgálat Kft. ügyvezető igazgatója szerint a napi munka során is érezhető az e-kereskedelemhez köthető cégek erősödése. Ezt támasztja alá, hogy a társaság 10 milliárd forintot meghaladó utánvétet kezelt 2010-ben. A kizárólag webes kereskedelemmel foglalkozó cégek tavalyi forgalma feladásaikat tekintve mintegy 50 százalékkal nőtt a 2009. évi volumenhez képest, de voltak olyan partnereik, akiknél egy év alatt duplázódott a decemberi feladás. A céghez beérkező ajánlatkéréseknek is több mint fele az induló vagy már működő internetes áruházhoz köthető, és hasonló arányt képvisel szerződött partnereik között a webáruház, illetve akik neten keresztül házhoz szállítanak. A társaság az e-kereskedelemmel foglalkozó ügyfeleinek is köszönhetően 2010-ben a tervezettnél nagyobb mértékben tudott növekedni. December első két hetében a forgalom 90 százalékkal haladta meg a novemberi kiszállításokat, ez naponta átlagosan 12–20 ezer csomagkézbesítést jelentett. Összességében tavaly 60 százalékkal nőtt a forgalom 2009-hez képest, és előzetes számítások alapján átlépték az egymilliárd forintos forgalmat. A Sprinter az idén az infláció mértékének megfelelően emelte a díjait, átlagosan mintegy öt százalékkal. Tavaly sem alkalmazott a cég üzemanyag-korrekciót, ennek bevezetését most az idei üzemanyagárak alakulásától teszi függővé.

A hazai webkereskedelem

Az online értékesítés (a turisztika és a biztosítás nélkül) tavaly elérte a 135 milliárd forintot, ez a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak ma már több mint az 1,6 százalékát adja, egy éve ez a mutató még egy százalékon állt.

A neten számos terméket, főként elektronikai, háztartási eszközöket, ruhákat olcsóbban vehetünk meg, mint a hagyományos kereskedelemben, az árak is könnyebben összehasonlíthatók.

A webáruházakban mi, magyarok a műszaki cikkeken kívül főként biztosítási és turisztikai szolgáltatásokat, élelmiszereket, filmeket, zenéket, játékokat, könyveket vásárolunk.

A népszerűbb termékkategóriákba tartozik még a ruházat és a sportfelszerelés. Jelenleg mintegy 2700 e-bolt működik Magyarországon.

A neten számos terméket, főként elektronikai, háztartási eszközöket, ruhákat olcsóbban vehetünk meg, mint a hagyományos kereskedelemben, az árak is könnyebben összehasonlíthatók.

A webáruházakban mi, magyarok a műszaki cikkeken kívül főként biztosítási és turisztikai szolgáltatásokat, élelmiszereket, filmeket, zenéket, játékokat, könyveket vásárolunk.

A népszerűbb termékkategóriákba tartozik még a ruházat és a sportfelszerelés. Jelenleg mintegy 2700 e-bolt működik Magyarországon. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.