A McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. eddigi, 6,5 milliárd forintos törzstőkéjét 5,5 milliárd forinttal leszállítja. Erről határozott néhány hete a közvetlen tulajdonos, az Amszterdamban bejegyzett Golden Arches European Holdings B. V. A McDonald’s a tőkekivonást nem kommentálta a Világgazdaságnak.
Azt viszont cáfolta, hogy a lépés azt jelenti, hogy csökkentik az aktivitásukat Magyarországon, esetleg máshová csoportosítják át az erőforrásaikat. A válasz szerint a gyorsétteremlánc magyarországi hálózata tovább növekedett és „újabb eredményes évet zárt 2016-ban”. A cég a „jövőben tervezett hosszú távú befektetéseket”, a hazai jelenlét erősítését, bővítését említette, és azt, hogy a cél tovább ösztönözni a növekedést és erősíteni a McDonald’s márkát Magyarországon.
A tőkéjét hamarosan egymilliárd forintra zsugorító McDonald’s az utolsó hozzáférhető mérlegében, 2015-ben az utóbbi öt év legnagyobb árbevételéről és messze legnagyobb nyereségéről adott számot. Az abban az évben 90 – benne 48 franchise – étteremből álló hálózat több mint 23 milliárd forintos forgalmat produkált, és 692 millió forint adózott eredményt ért el. Az alapítói határozatból pedig az is kiderül, hogy 880 milliós osztalékot fizetett ki magának a tulajdonos (az adózott eredményen felül 188 milliót az eredménytartalék terhére).
A gyorsétteremlánc a nagy foglalkoztatók közé tartozott az akkori, csaknem 1300 fős dolgozói létszámmal. Viszont nem sorolható a legnagyobb adózók közé: az egyéb ráfordítások között, költségvetési adók címén alig 60 millió, az önkormányzati adók soron 239 millió forint szerepel. Ez együtt nem sokkal több, mint a selejtre elszámolt 254 millió forint költség.
A friss számokkal még adós a magyar McDonald’s, az anyacég azonban már közzétette 2016-os adatait. Globális forgalma évről évre csökken, tavaly 3 százalékkal, 24,6 milliárd dollárra zsugorodott a mintegy száz országban működő 36 ezer egység által szállított bevétel. Az adózott eredmény viszont ugyancsak 3 százalékkal nőni tudott, méghozzá 4,68 milliárd dollárra. A cég hazai piacán erősen szenved az utóbbi időszakban, a legutóbbi negyedévben az amerikai eladások 1,3 százalékkal estek vissza, a működési eredmény szintjén 11 százalékos volt az elmaradás 2015 záró három hónapjához képest. A gyorsétteremláncnál ezért – a fagyos december mellett – a menüforradalmat hibáztatták, mondván: az egészséges táplálkozás magasabb költségekkel jár.
A két utóbbi, gyengébb év tapasztalatait levonva a McDonald’s a napokban meghirdette 2019-ig szóló stratégiáját. Ennek fókuszában természetesen a fogyasztó áll, a törzsvendégek megtartása mellett az alkalmi vásárlók magukhoz láncolására helyezik a hangsúlyt. Kiemelten kezelik a digitalizációt, az okostelefonra terelt rendelésfeladást, az évi egymilliárd dollár körüli forgalmat adó házhoz szállítás felfuttatását a kulcspiacokon, valamint az egészséges kínálat szélesítését. A befektetőket viszont jobban érdekli, hogy négyezerrel csökkentik a saját üzemeltetésű egységek számát, miután ezeknél csak tavaly 7 százalékos forgalomcsökkenést mértek, miközben a franchise-ból származó bevételeik 5 százalékkal nőttek. A cég 2019-ig 22–24 milliárd dollárt juttatna vissza tulajdonosainak osztalék és részvény-visszavásárlás útján, s könnyen elképzelhető, hogy a Magyarországról kiszivattyúzott 5 milliárd forintos tétel is ezt a célt szolgálja majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.