Nem kis büszkeség töltheti el a hazai vezetési tanácsadói szakmát: egy hónap múlva hazánk ad helyet az Európai Vezetési Tanácsadói Szövetségek Európai Egyesülete (FEACO) és a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége (VTMSZ) rendezésében az európai tanácsadói konferenciának. Az 1990-ben alapított VTMSZ a vezetési tanácsadók hazai szervezete, amely a szakma magyarországi képviselőinek körülbelül a felét reprezentálja, emellett az egyetlen olyan hazai szakmai szövetség, amely tagja a FEACO-nak – mondta a Világgazdaságnak a szövetség elnöke. Kulcsár Péter szerint az is a küldetése a szövetségnek, hogy a megfelelő érdekvédelem mellett szigorú szakmai és etikai követelményeket érvényesítsen a szakmán belül. Ezek a kritériumok ugyanis az elmúlt években nem mindig teljesültek maradéktalanul egyes piaci szereplők részéről. Az ilyen jelenségek ellen a szövetség határozottan fellép.
Ugyanakkor a szakma lépést tart a fejlődéssel, a nemzetközi tendenciákkal; a hazai tanácsadók szakmailag felkészültek, folyamatosan követik a változásokat, és tevékenységük minősége felveszi a versenyt nyugati kollégáikéval. Ezt jelzi többek között az a tény is, hogy magyar tanácsadók már határainkon túl is dolgoznak önállóan, és külföldi projektben is részt vesznek konzorciumban – mondta az elnök. Bár az elmúlt néhány évben nemzetközi és hazai szinten egyaránt csökkentek a tanácsadói üzletág bevételei, a kedvezőtlen tendencia 2004 óta megállt, és kezd megfordulni – tette hozzá Kulcsár Péter.
A szövetség elnöke leszögezte: a hiteles szakmaiságért a VTMSZ jelentős erőfeszítéseket tesz. Minden lehetséges fórumon – szakmai rendezvények, konzultációk a kormányzat képviselőivel, médiamegjelenések – képviselik az általuk követett szakmaiságot. Részben ennek eredménye is, hogy az utóbbi években a megbízók sokkal tudatosabban választanak tanácsadót. Emellett a szövetség ösztönzi a tanácsadó cégek együttműködését is, vagyis hogy dolgozzon több cég együtt partneri viszonyban egy-egy projekten. A megrendelői oldalt tekintve a hazai helyzet ellentmondásos – mondta Kulcsár Péter. Míg a közép- és nagyvállalatok (és az államigazgatás szereplői) sokszor (bár nem elégszer) és tudatosan fordulnak tanácsadókhoz egy-egy probléma jelentkezésekor annak megoldása érdekében, addig sajnos a mikro- és kisvállalkozások csak elenyésző részben veszik igénybe az ilyen típusú szolgáltatásokat.
A közép- és nagyvállalati kör mint tanácsadást megrendelő megfelelően felkészült, előre tervez, tudja, mely tevékenységeket akarja például kiszervezni, a tanácsadási projektek során szerzett pozitív tapasztalatok pedig megerősítik őket abban, hogy ha kell, bátran kérjenek külső segítséget. Ezzel ellentétben a mikro- és kisvállalkozások számára gyakran a mindennapos túlélés a cél, és nincs idő, energia s pénz arra, hogy tanácsadókat hívjanak segítségül, ha például költséghatékonyabban akarnak működni, fejlődni és növekedni szeretnének. A tulajdonosi és menedzsmentfunkció összefonódása, a megfelelő minták hiánya, a cégből történő „tőkekivonás”, a tanácsadói tevékenység ismeretének hiánya mind gátja volt annak, hogy tanácsadók nagyobb számban dolgozzanak ebben a vállalati körben. De a tanácsadói oldal sem tudott nagy számban és látványosan olyan megoldásokat kínálni, amelyek speciálisan ennek a körnek testre szabottak. És természetesen nem elégséges az a kormányzati támogatás sem, amely ezt a tevékenységet – ha csak közvetetten is – segíti. A baj az, hogy pont ez az a réteg, amelynek nagyon nagy szüksége lenne a tanácsadásra – mondta Kulcsár Péter. Most körvonalazódik egy terv, amelynek keretében feltérképeznék azokat a területeket, amelyeken a mikro- és kisvállalkozások leginkább rászorulnak a segítségre. A következő lépésben pedig olyan tanácsadási „csomagokat” szeretnének összeállítani, amelyekkel akár több vállalkozásnak is tudnának egyszerre – és ezáltal költségkímélőbben – segíteni.
Vélemény
Ha a nemzetközi piaci tendenciákat nézzük, az utóbbi években leginkább a stratégia, az informatika, az outsourcing (és speciálisan az EU-hoz kapcsolódó tanácsadási szolgáltatás) jelenti a legnagyobb megrendelési területeket – mondta Kulcsár Péter. Hozzátette: ám nem szabad elfelejtenünk, hogy például egy informatikai projekt rögtön magával hozhat szervezetfejlesztési vagy a humánerőforrás területét is érintő változásokat és ezáltal ehhez kapcsolódó tanácsadást is. Így tulajdonképpen valamennyi vezetési tanácsadási területre van igény hazai szinten is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.