BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szállodások inkább elégedettek, az utazási irodák kevésbé

A turizmus kormányzati és piaci szereplői is a turizmus növekedéséről számoltak be az ágazat első féléves eredményeit értékelve.

Mérsékelten optimistán értékelték a hazai turizmus első féléves eredményét az ágazat Világgazdaság által megkérdezett szereplői. „Folytatódott a fellendülés, nem panaszkodhatunk az első félévre. A budapesti piac 80 százalékát a négycsillagos házak alkotják, és néhány kivételtől eltekintve szép telítettséggel működnek” – mondta lapunknak Kollin Gergely, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének budapesti régióvezetője. Az angolszász piacokon szerinte kifejezetten jó a megítélésünk, az orosz és a dél-amerikai piac lassulása azonban komoly gondokat okozhat a nemzetközi és a hazai turizmusban is. Még mindig meglehetősen alacsony az átlag szobaár, de a hotelek a főszezonra optimalizálták az áraikat. „A kiutaztatásban volt már jobb és rosszabb időszakunk is. A beutaztatásban egyértelmű az emelkedés, de a konferenciaturizmusban nem javult a piac állapota” – fogalmazott Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége elnöke. Hozzátette: a 2007-es eredményektől még messze vannak, és a feketén szervezett utak száma sem lett kevesebb.

A szallas.hu adatai alapján úgy tűnik, hogy még van növekedési lehetőség a belföldi turizmusban, a második negyedév ugyanis újabb rekordot, és ezzel együtt nagyobb árbevételt hozott a belföldi szálláshelyeknek 2013 hasonló időszakához viszonyítva. „Becsléseink alapján az utóbbi három hónapban 10 százalék feletti volt a belföldi turizmus növekedése” – mondta Varga Zoltán, a Szallas.hu ügyvezetője. Az átlagos foglalási érték 6,7 százalékkal 30 766 forintra nőtt. A második negyedévben egyébként a foglalások mintegy háromnegyede 1, illetve 2 éjszakára szólt. A legtöbben egy-egy éjszakát töltöttek otthonuktól távol, de több alkalommal is elutaztak.

Újabb rekordot döntöttek az utasforgalmi statisztikák a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren júniusban. „Az év eleje óta erőteljes növekedésnek indult a forgalom, nem utolsósorban egy sor új járat elindításának, valamint a meglévő útvonalakon a járatkapacitások vagy a napi/heti járatszámok emelésének köszönhetően” – közölte a cég.

Ha a tendencia folytatódik, akkor megdőlhet a 2011-es 8,9 milliós utasszám az év végére. A beutazó forgalom szerkezete nem változott, az első három helyen Németország, Oroszország és Ausztria áll. „A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően általában az előzetesen vártnál jóval többet nyújtani a látogatóknak” – fogalmazott Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár. Január-májusban konkrétan 3,1 millió vendég 7,4 millió éjszakát töltött el a szálláshelyeken, ami 7,6 százalékos, illetve 6,5 százalékos növekedést jelent a tavalyi első öt hónaphoz képest, a bruttó szállásdíj-bevétel pedig közel 12 százalékos növekedéssel meghaladta a 60 milliárd forintot.

A Turisztikai Világszervezet szerint az idén a turizmus 4-4,5 százalék közötti növekedésére lehet számítani világszinten a kedvezőbb gazdasági környezet, a légi összeköttetések bővülése, a vízumügyek javuló kezelése és a nagyrendezvények következtében.

A többség megszokta a borravalót

A magyarok nagy része megszokásból ad borravalót, de maga akar dönteni annak mértékéről, a többség ezért elutasítja a számlába beépített szervizdíjat – derül ki a Szallas.hu felméréséből. A szakportál több mint 13 ezer vendég és 112 magyarországi szállásadó online válaszain alapuló kutatása szerint a magyarok többsége elfogadja és megszokta a borravalót: négyből csak egy ember mondta, hogy eltörölné. A válaszadók nagy része ugyanakkor nem támogatja sem a számlán feltüntetett szervizdíjat, sem azt, ha a borravalót beépítik az árakba.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.