BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A versenytársak kaszálnak az Aeroviva utasain

Nagyot szólt az Aeroviva utazási iroda csődje, amely a hírek szerint mintegy négyezer utast érint. Pedig a társaság nem éppen olcsó utakat árult, kínálatában többségében drága, egzotikus utak szerepeltek, amelyekért legjobb esetben is több százezer forintot kellett fizetni. A válságból történő kilábalás közepette ismét népszerű a magyar állampolgárok körében a személyenként olykor egymillió forintra is rúgó „télből a nyárba” túra: a „felszabadult” négyezer Aeroviva-utas megrohamozta a konkurens utaztatókat.

A becslések szerint évente mintegy 800 ezer-egymillió magyar veszi igénybe utazási iroda szolgáltatását évente.  Az utasok döntő többsége nyáron utazik, hazánkban ugyanis még mindig az esztendő közepe számít igazi utazási szezonnak.

A téli egzotikus utazások azonban egyre több utazási iroda kínálatában megjelentek az elmúlt években. Thaiföld, Mexikó, Mauritius számítanak a legnépszerűbb téli úti céloknak. 

Idén ugyancsak ezek az országok vonzzák a legtöbb magyar utazót – mondja Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. Thaiföld például már azért szerepel évek óta a toplista tetején, mert sok, jó minőségű szállodai kínálattal rendelkezik, s így jó ár-érték arányú utazásokat lehet eladni. Mindemellett jól megközelíthető. A Seychelles-szigeteken ugyanakkor kevés a szálloda, így az üdülés is jóval drágább a az indiai-óceáni szigeten.

Az egzotikus utak egyébként nem hiába kerülnek átlagosan 400 ezer forintba – állítja Molnár Judit. A tengerentúli utazások részvételi díjában a legnagyobb tételt a repülőjegy költsége teszi ki.

Hazánkban a téli egzotikus utakra – a nyugat-európai kereslethez viszonyítva – még mindig kicsi az igény. A becslések szerint szezononként tíz-tizenöt ezer ember fizet be ezekre az utakra. A  téli utazásokon résztvevők alacsonyabb száma érthető, hiszen ezek az utazások az átlagfizetés többszörösébe is kerülhetnek.

Az IBUSZ Utazási Irodák last minute kínálatában például a Dominikai Köztársaságba egy 12 napos üdülés 399 ezer forintba kerül, akciós áron, de a Maldív szigetekre legolcsóbban 650 ezer forintért kínálnak last minute utakat. Az árba legtöbbször az utazást, a szállást és az étkezést számolják bele, de a reptéri illetéket általában külön kell megfizetni. Ez Molnár Judit szerint – légitársaságtól függően – akár 80-90 ezer forintra is rúghat.

Furcsa árazás

Szakmai körökből úgy értesültünk, hogy az Aeroviva kitekert árazással próbált a piacon érvényesülni, amelyről a többi szereplő is elismeri, hogy erősen megy a „kiszorítósdi”. Ötven, olykor százezer forintos kedvezménnyel hirdették meg az utakat, azután pedig kötelező tételként kifizettették az utasokkal a plusz költségeket, mint például a félpanziót és a transzfer.

Az utazási irodák a charter járatok indításával tudnak  kedvezőbb árakon kínálni utazásokat, azonban charterek üzemeltetése kockázattal is jár.  A charter  repülőjáratok átszállás nélkül visznek el kedvelt üdülőhelyekre, ráadásul a menetrendszerű járatoknál  alacsonyabb árakon. Az utazási irodák a légitársaságoktól bérlik a gépeket. A charter helyeket szállásaikhoz foglalják, ezért általában ezeket a jegyeket csomagárban, az utazási ajánlatuk részeként árusítják. Ez azt jelenti, hogy a járat költségeit az irodáknak akkor is ki kell fizetniük, ha csak egy utas ül a gépen.

Molnár Judit szerint az idei utazási iroda csődöket – így az Aeroviváét is - a túlzott charterkapacitás lekötése okozhatta. Az egzotikus desztinációkra túl sok gép indult volna, amelyet nem tudtak utasokkal megtölteni, így  valószínűleg előfordulhatott a beszerzési ár alatti értékesítés is. Ez azonban hosszú távon nem tartható fenn, így a felelősséggel gazdálkodó utazási irodák nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy megfelelő kapacitásokat kössenek le, az utakat reális áron értékesítsék és ezzel biztonságban tudják utasaikat.

Több szakértő szerint is a legtöbb esetben az értelmetlen, őrült árverseny okozza az utazási irodák „vesztét”. Az utasok elcsábítása érdekében olyan árakat kínálnak, amelyek nem fedezik a költségeiket, ami hosszú távon nem fenntartható. Pedig a túlságosan alacsony árak az utasok számára is feltűnő lehetnek. A túlzott árverseny áldozata lett a szintén drága utakat kínáló Exotic Travel Kft., az 5 Kontinens Utazási Iroda és a Karya Tours is.

Az akciók elsősorban a csökkenő kereslet miatt indultak el, hiszen gazdasági válság komolyan érintette a téli szezon utazásait is. Kurucz János, a Vista Utazási Irodák ügyvezető igazgatója szerint a 2008/2009-es és 2009/2010-es téli szezon jelentős visszaesést hozott, idén – a nyári utazási tapasztalatok alapján – 10-15 százalékos emelkedésre számítanak a szakmában a téli szezon alatt. Az utaztatási szakmában azonban kizárólag a repülőjegy-értékesítés alapján lehet pontos statisztikákat felállítani a forgalom változásáról, s ebben az év végi charter-járatok nem is szerepelnek. „Mivel elég szűk az egzotikus utak piaca, Magyarországon 5-6 utazási iroda foglalkozik komolyan ezek szervezésével” – mondja Kurucz János.

Ez azt jelenti, hogy az Aeroviva utazó közönsége komoly piacot jelenthet a konkurens utazási irodáknak. A Vista központi irodáját hétfőn és kedden több csalódott utas kereste fel, akik az Aerovivánál utaztak volna, s bár befizetett pénzüket egyelőre nem látják, mindenképpen utazni akarnak.

Sok – az Aerovivánál pórul járt - utas keresi fel az IBUSZ irodáit is – tudtuk meg Komora Zoltán, turisztikai igazgatótól. A szilveszteri utak ugyan már két hete beteltek, de a gyorsan jött kereslet miatt plusz kapacitásokat szabadítanak fel. Komora Zoltán szerint már a nyári forgalom is már jelezte, hogy megjött a magyarok utazási kedve, s a téli szezon is azt mutatja, a szakma túl van a nehezén.

A szakember úgy látja, hogy az irodacsődök felhívják az utasok figyelmét arra, hogy a nagyon olcsó utak kockázatot is rejthetnek. A téli egzotikus utazások nem véletlenül kerülnek több százezer forintba, hiszen legtöbbjük felsőkategóriás szolgáltatásokat – egyebek mellett exkluzív szállást (mint például tengerre épült bungaló), hidroplán transzfert – tartalmaz. „Az utasoknak meg kell érteniük, ha valóban exkluzív utazást szeretnének, az nem oldható meg néhány ezer forintból, mert annak az lehet a vége, hogy végül nem tudnak elutazni, rosszabb esetben hazajönni” – teszi hozzá.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.