BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akciókban utaznak az irodák

Előfoglalási kedvezményekkel, különleges akciókkal, átformált kínálattal készülnek az idei nyári szezonra az utazási irodák, amelyek az elmúlt időszakban a válság tapasztalatait figyelembe véve alakítottak a gazdálkodásukon. A lapunk által a kiutaztatási üzletáguk helyzetéről és ter-veiről megkérdezett irodák szerint 2009-hez hasonlóan a rövidebb és olcsóbb utak iránt lehet főképp kereslet az idén, a legnépszerűbb desztinációk pedig a közeli nyaralóhelyek lehetnek. Öszszességében óvatos derűlátás jellemzi az utazási irodákat a 2010-es kilátásokkal kapcsolatban.

A 2009-es év tapasztalatai alapján az IBUSZ a rugalmasságra helyezi a hangsúlyt az idei gazdálkodásában. „Az eddigi fix éves gazdálkodási tervünkhöz képest az idén először rugalmas üzleti tervvel dolgozunk. Ez azt jelenti, hogy a költségeink, beruházásaink egy részét a bevételek realizálódásához igazítjuk” – mondta a Világgazdaságnak Komora Zoltán, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. turisztikai igazgatója. „A külföldi partnereinkkel tavalyhoz hasonlóan is rugalmas szerződéseket kötünk, amelyeken menet közben is lehet korrigálni a kereslet függvényében. Adott esetben például a lekötött kapacitások egy részét kötbérmentesen fel lehet mondani” – tette hozzá.

A Vista Utazási Irodák Kft. a biztonságra játszott tavaly. „A Vista utazásszervezése a számára otthonos területeken kicsit inkább növelte a vállalásait, a kockázatosabb charteres utaztatás műfajában pedig stratégiai partnereink árualapjaira támaszkodtunk” – mondta lapunknak Lovas Edina, a Vista marketingvezetője. Elmondta: a válságot megelőző egy évben jelentős mértékben racionalizálták a belső struktúrájukat, így – nagy szerencséjükre – nem kellett kapkodva válságot menedzselniük, hanem nyugodt ütemben tudták javítani az értékesítési potenciáljukat. Az idei nyári szezonra a kereslet tavalyi változásait figyelembe véve jelentősen bővítették a kínálatukat az olyan közeli nyaralóhelyek tekintetében, mint Ausztria, Görög-, Horvát-, illetve Olaszország. Lovas Edina elmondta: bár a piac a városlátogatásokat tekintve szűkült, a Vista továbbra is sikeresen értékesíti az ilyen csomagjait, emellett a hajóutaknak is kiemelt figyelmet szentelnek, mert évek óta ez az egyik sikertermékük.

Az utazók megnövekedett árérzékenysége miatt az idén még a tavalyinál is nagyobb teret szánnak az utazási irodák a speciális akcióknak. „Úgy gondoljuk, hogy az idei szezont az árérzékenység jellemzi, ezért a széles kínálat mellett erre helyeztük a hangsúlyt. Az idei nyári szezont már a tavaly novemberben megjelent first minute kiadványunkkal elindítottuk, az előfoglalási kedvezményünkkel akár 30 százalékos kedvezményt is tudunk nyújtani az utasoknak, ha március 8-ig lefoglalják nyaralásukat” – mondta lapunknak Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. Hozzátette: az utasok igényeihez illeszkedve kiemelten széles választékkal vannak jelen a magyar piacon, a prémium utasok, a családosok, a nyugdíjasok és az egyedülállók számára is vannak az igényeiknek megfelelően kialakított ajánlataik.

First minute akciót az IBUSZ is indított: a már megjelent nyári katalógusuk kínálatára április végéig 20-30 százalékkal alacsonyabb árakat alkalmaznak. Az előfoglalási akciókkal természetesen nem csak az utazók nyernek: általuk az irodák jó előre értékesíteni tudják a lefoglalt kapacitásaikat, és tervezhetővé válnak a bevételeik.

Az IBUSZ az idén is elindítja az Utazás kiállításon az Alkudj és Nyaralj! akcióját, amelynek lényege, hogy az utas megmondja, mekkora összegért (minimum ötezer forintért) szeretne nyaralni, az iroda pedig garantálja, hogy azon az áron egy javasolt időpontban és helyszínen egy hétig tengerparton nyaralhat az utas. „Azokat a családokat szeretnénk utazásra ösztönözni, amelyek eddig ezt anyagi okok miatt nem tervezték” – mondta Komora Zoltán. Hozzátette: ők is változtattak a kínálatukon a tavalyi tapasztalataik alapján, így 2010-ben már csak egyhetes szervezett utakat értékesítenek az európai desztinációikra.

A válságos körülmények ellenére a legnagyobb hazai irodák nem panaszkodtak a tavalyi eredményeikre. „A 2009-es év hozott bizonyos forgalom-visszaesést a Neckermann számára, ez természetesen eltérő mértékben érintette a különböző típusú utakat. Leginkább a kéthetes, magas árú utazások száma csökkent” – mondta Szvoboda János. Az IBUSZ-nál – mint azt korábban megírtuk – a tavalyi bázis szintjén maradt a turisztikai üzletág forgalma, az eredmény enyhe romlása mellett. „Ez annak tudható be, hogy egyes területeken csökkent az árrés szintje” – magyarázta Komora Zoltán. A Vista pedig a hátrányos külső körülmények tükrében elégedett a tavalyi eredményekkel.

Az idei kilátásokkal kapcsolatban óvatosan derűlátók a szakmabeliek: arra számítanak, hogy némileg nagyobb lehet a tavalyinál a forgalom, amely azonban a 2008-astól még elmaradhat. „A tavalyi »böjtölés« után a korábban rendszeresen utazó magyarok egy része vissza fog térni az évi legalább egy külföldi nyaralás gyakorlatához” – foglalta öszsze az irodák várakozásait Lovas Edina.



Nyílik az Utazás

Csütörtökön indul és egészen vasárnapig tart az idén 33. alkalommal megrendezett Utazás kiállítás. Az idén hat további kiállítás is várja a látogatókat, többek közt a Boatshow és a Golf Expo. Az idén Törökország lesz az Utazás díszvendége, ígéretes úti célként pedig India mutatja be látványosságait a három nap alatt. Az idei kiállítás a Fesztiválok Éve jegyében telik, így a színpadon három napon keresztül zenés-táncos programok szórakoztatják a közönséget. Pécs városa pedig Európa kulturális fővárosaként kiemelt helyet foglal el a kiállítók sokaságában.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.