Alig van vevő a Balatonon
Számos balatoni szállodát próbálnak értékesíteni, jellemzően áron alul, azonban a jelenlegi helyzetben hatványozottan igaz az a mondás, miszerint venni könnyű, eladni azonban nagyon nehéz.
„Tapasztalatom szerint igen sok szállodát szeretnének tulajdonosaik eladni a Balaton partján jelenleg, sőt az is kijelenthető, hogy gyakorlatilag minden eladó” – mondta a Világgazdaságnak Klemm Balázs, a több balatoni szállodát is üzemeltető Service 4 You Kft. ügyvezető igazgatója. „A legkönnyebben a közepes színvonalú, a köznyelvben csak »szocreál« típusúnak nevezett ingatlanokat lehet értékesíteni, de azt látjuk a piacon, hogy most senki sem mer belevágni egy vételi tranzakcióba” – tette hozzá. Ha esetleg sikerül is egy-egy üzletet nyélbe ütni, akkor is csak áron alul, de jellemző áresésről nem lehet beszélni. Az ingatlan árát vagy annak visszaesését természetesen nagyon sok tényező befolyásolja.
Az eladási hullámot a szakember szerint több tényező is generálja. Egyrészt a tulajdonosok túl nagy terhet vállaltak magukra a korábban felvett hitelekkel, másrészt az igen rövid – legfeljebb 35 napos – főszezon nem kecsegtet túl nagy bevétellel, így pár kivételtől eltekintve nem igazán éri meg szállodát üzemeltetni és birtokolni. Az utóbbira a megoldás Klemm Balázs szerint a szezon meghosszabbítása – többek között csábító programokkal – vagy innovatív értékesítési technikák használata lehetne, így mind a tulajdonosok, mind a vendégek megtalálnák számításaikat.
„Vannak a piacon eladó szállodák, igaz, nem túl sok, de ilyen szempontból nem változott a helyzet az elmúlt években. A másik oldal is aktívnak mondható, ugyanis érdeklődők is folyamatosan akadnak” – mondta Hartai-Filiszár Ágnes, az Otthon Centrum siófoki irodájának vezetője. „Nálunk is vannak érdeklődők, igaz, adásvételre irányuló tárgyalás jelen pillanatban azonban nincs folyamatban” – tette hozzá. A tranzakció nagyságából adódóan lassú, a korábbinál is hoszszabb, sok esetben fél évig tartó döntéshozatali folyamat előzi meg a szállodák adásvételét.
A szakember elmondta, hogy a hagyományok szerint a szállodaértékesítés meghatározó időszaka az év vége, valamint február hónap. Az előbbi azért, mert a rendelkezésre álló, befektetésre szánt összegeket az idő tájt költik el a vendéglátásban érdekeltek, az utóbbi pedig azért, mert egy felújított hotel akár már márciusban is könnyűszerrel megnyitható. A szakember szerint azok a családok döntenek az eladás mellett, ahol az üzemeltetők kiöregedtek, de az öröklés nem jött szóba, az utódok nem veszik át a vállalkozást.
Az eladó szállodák körét döntően a közepes kategóriájú, háromcsillagos egységek alkotják, melyek felújítottak, és amolyan retro jellegűek – összegezte Hartai-Filiszár Ágnes. Ezek árai természetesen nagyban függenek az elhelyezkedéstől, a Balatontól való távolságtól, valamint természetesen a mérettől. Tipikus árat sem lehet meghatározni, az ingatlanpiaci tapasztalatok alapján 100 millió akár 700 millió forintig is terjedhet az irányár.


