Számos balatoni szállodát próbálnak értékesíteni, jellemzően áron alul, azonban a jelenlegi helyzetben hatványozottan igaz az a mondás, miszerint venni könnyű, eladni azonban nagyon nehéz.
„Tapasztalatom szerint igen sok szállodát szeretnének tulajdonosaik eladni a Balaton partján jelenleg, sőt az is kijelenthető, hogy gyakorlatilag minden eladó” – mondta a Világgazdaságnak Klemm Balázs, a több balatoni szállodát is üzemeltető Service 4 You Kft. ügyvezető igazgatója. „A legkönnyebben a közepes színvonalú, a köznyelvben csak »szocreál« típusúnak nevezett ingatlanokat lehet értékesíteni, de azt látjuk a piacon, hogy most senki sem mer belevágni egy vételi tranzakcióba” – tette hozzá. Ha esetleg sikerül is egy-egy üzletet nyélbe ütni, akkor is csak áron alul, de jellemző áresésről nem lehet beszélni. Az ingatlan árát vagy annak visszaesését természetesen nagyon sok tényező befolyásolja.
Az eladási hullámot a szakember szerint több tényező is generálja. Egyrészt a tulajdonosok túl nagy terhet vállaltak magukra a korábban felvett hitelekkel, másrészt az igen rövid – legfeljebb 35 napos – főszezon nem kecsegtet túl nagy bevétellel, így pár kivételtől eltekintve nem igazán éri meg szállodát üzemeltetni és birtokolni. Az utóbbira a megoldás Klemm Balázs szerint a szezon meghosszabbítása – többek között csábító programokkal – vagy innovatív értékesítési technikák használata lehetne, így mind a tulajdonosok, mind a vendégek megtalálnák számításaikat.
„Vannak a piacon eladó szállodák, igaz, nem túl sok, de ilyen szempontból nem változott a helyzet az elmúlt években. A másik oldal is aktívnak mondható, ugyanis érdeklődők is folyamatosan akadnak” – mondta Hartai-Filiszár Ágnes, az Otthon Centrum siófoki irodájának vezetője. „Nálunk is vannak érdeklődők, igaz, adásvételre irányuló tárgyalás jelen pillanatban azonban nincs folyamatban” – tette hozzá. A tranzakció nagyságából adódóan lassú, a korábbinál is hoszszabb, sok esetben fél évig tartó döntéshozatali folyamat előzi meg a szállodák adásvételét.
A szakember elmondta, hogy a hagyományok szerint a szállodaértékesítés meghatározó időszaka az év vége, valamint február hónap. Az előbbi azért, mert a rendelkezésre álló, befektetésre szánt összegeket az idő tájt költik el a vendéglátásban érdekeltek, az utóbbi pedig azért, mert egy felújított hotel akár már márciusban is könnyűszerrel megnyitható. A szakember szerint azok a családok döntenek az eladás mellett, ahol az üzemeltetők kiöregedtek, de az öröklés nem jött szóba, az utódok nem veszik át a vállalkozást.
Az eladó szállodák körét döntően a közepes kategóriájú, háromcsillagos egységek alkotják, melyek felújítottak, és amolyan retro jellegűek – összegezte Hartai-Filiszár Ágnes. Ezek árai természetesen nagyban függenek az elhelyezkedéstől, a Balatontól való távolságtól, valamint természetesen a mérettől. Tipikus árat sem lehet meghatározni, az ingatlanpiaci tapasztalatok alapján 100 millió akár 700 millió forintig is terjedhet az irányár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.