A tavasz beköszöntével, illetve a ma induló négynapos BSI Balaton Szupermaratonnal elkezdődött a magyarországi futóturizmus csúcsszezonja: november végéig közel háromszáz versenyt rendeznek hazánkban, a legnagyobbak tízezernél is több embert mozgatnak meg. A szakmabeliek az idén is jó szezonban bíznak, hiszen tavaly a válság ellenére is nőtt az itthoni versenyeken részt vevők száma, a hazánkba érkező külföldi futóturisták pedig a becslések szerint egymilliárd forintnál is több bevételt jelentettek a magyar gazdaságnak. A bizonytalan gazdasági környezet azonban megnehezítette a szervezők dolgát, akik tavaly a szponzori bevételeik drasztikus visszaesésével szembesültek.
„Abszolút csúcséve volt a tavalyi a hazai futóturizmusnak, csak az általunk szervezett 17 versenyen több mint nyolcvanezren indultak el, öt-tíz százalékkal többen, mint az azt megelőző évben” – mondta a Világgazdaságnak Kocsis Árpád, a legnagyobb hazai szervező, a Budapest Sportiroda (BSI) versenyigazgatója. Ez meglátása szerint annak is köszönhető, hogy a futóturizmus kifejezetten válságálló ágazatnak bizonyult. „A versenyekre jelentkezők nagyon elhivatottak, több hónapot készülnek, edzenek az egyes eseményekre, ennek megfelelően az utazásuk megszervezését, a nevezési díj befizetését, a szállás és a repülőjegy foglalását is jó előre elvégzik. A sok belefektetett idő és munka miatt pedig gyakorlatilag a versennyel egybekötött utazásukról mondanának le utoljára” – magyarázta Kocsis Árpád. Elmondása szerint a futóturisták speciális, de nagyon stabil célközönségnek számítanak, tagjaik jellemzően negyven év feletti, jól kereső, egészségtudatos, magasan képzettek, akik repülővel utaznak és három-öt csillagos szállodákban töltik a versenyenként átlagosan három éjszakájukat. Világszerte 70-80 rájuk szakosodott utazási iroda van, ezek gyakorlatilag a világ bármely pontjára elviszik futni a vendégeket.
A beutazó futóturizmus jelentőségét mutatja, hogy a két legnagyobb budapesti versenyre, az ősszel megrendezett SPAR Budapest Nemzetközi Maratonra és
a Nike Budapest Nemzetközi Félmaratonra a BSI összesítése szerint négy kontinens 63 országából közel kilencezer induló és hozzátartozó érkezett – legtöbben Franciaországból, Angliából, Németországból, Olaszországból és Finnországból. Ezek ráadásul olyan vendégek voltak, akik kifejezetten a futás miatt érkeztek Budapestre. A versenyzők összesen közel 29 ezer vendégéjszakát töltöttek Budapesten, és körülbelül egymilliárd forint árbevételt generáltak a fővárosi turizmusnak.
„Komoly lehetőségnek tartjuk a futóturizmust Budapest nemzetközi megismertetése szempontjából, és építünk is rá: a versenyek listáját elküldjük a budapesti utakat szervező külföldi irodáknak, a rendezvények szerepelnek a 19 idegen nyelven elérhető honlapunk eseménynaptárában is, de a külföldi reklámjainkban, PR-megjelenéseinkben is felhasználjuk a versenyeket Budapest színes programkínálatának fontos elemeként” – mondta lapunknak Fekete László, a főváros turisztikai marketingszervezete, a BTH Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.
A szakmabeliek szerint a futóturizmus nem csak a beutazótu-rizmus szempontjából válik egyre fontosabb ágazattá – külföldi vendégek nagy számban csak a legnagyobb három-négy hazai versenyre érkeznek. „A vidéki versenyek – mint például a most kezdődő Balaton Szupermaraton – több ezer vendégéjszakát jelentenek a rendezvény méretétől és időtartamától függően a helyszínül szolgáló térség szálláshelyeinek, jellemzően a holtszezonban, illetve a főszezonon kívül” – mondta Kocsis Árpád. A futóversenyek csúcsszezonja ugyanis tavasszal és ősszel van, nyáron kevesebb a rendezvény a kánikula miatt, télen pedig alig vannak versenyek. Azonban világszerte tendencia, hogy az igazán elhivatottak már ebben az évszakban is mind szívesebben űzik kedvenc sportjukat, így az elkövetkező években tovább nyúlhat a versenyszezon.
Jóval kevesebb a szponzor
A vendéghiánytól nem, a szponzori pénzek visszaesésétől annál inkább szenvednek a futóversenyeket szervező irodák. „Bevételünk 30 százaléka a nevezési díjakból, 70 százaléka a szponzoroktól származik. Ez utóbbi közel harmadával csökkent a vállalatok megkurtított marketingbüdzséje miatt” – mondta Kocsis Árpád. A BSI-nél ennek megfelelően az elmúlt év a költségcsökkentés jegyében telt, spóroltak a béreken, beruházásokat, fejlesztéseket állítottak le, és mintegy 40 százalékkal kevesebbet költöttek reklámra. A versenyigazgató elmondása szerint eddig döntően nyomtatott szakújságokban, futómagazinokban hirdettek, de az elmúlt időszakban kezdtek áttérni az internetes reklámokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.