A jövőben is rendezvényközpont marad a Ferihegy 1-es terminál. A Budapest Airport (BA) még 2012 májusában eredetileg 4-5 évre függesztette fel a repülőtér működését, de az biztos, hogy ennél hosszabb ideig nem költöznek vissza a légitársaságok a reptérre. Fénykorában évi 2,5 millió utast tudott indítani és fogadni a terminál, ezzel nagyjából el is érte kapacitása felső határát.
Az épület adottságai miatt egy óra alatt maximum öt fapados gép utasait lehetett indítani (ez 900 embert jelent), de akkor már hosszú várakozás alakult ki a biztonsági ellenőrzésen. Így nem igazán lehetett gazdaságos és hatékony a fenntartása.
„Ha a mostani tendencia folytatódik, akkor idén rekordévnek nézhetünk elébe, akár 9 milliónál is több utassal” – mondta lapunknak Jost Lammers, a BA vezérigazgatója. A 2011-ben megnyílt SkyCourt utascsarnokkal 10,5 millió utas befogadására lett képes a 2-es terminál. Ebből pedig arra lehet következetni, hogy egyelőre semmi nem indokolja a kisebbik terminál újranyitását. Ez szolgálta ki a fapados járatokat, a hagyományos légitársaságok, köztük a Malév pedig a 2-es reptérről szálltak fel. A nemzeti légitársaság 2012 februári csődje után azonban a hirtelen nagyon sok szabad kapacitás keletkezett, ezért minden működést áttettek a központi bázisra. A Malév 4,2 milliárdos tartozásának kiegyenlítésére nem volt sok esély, ezért a BA azonnali költségcsökkentésre kényszerült, amelynek egyik lépése az 1-es terminál bezárása volt. A fapados társaságok nem voltak boldogok a költözéstől, hiszen emelkedhettek a fizetendő díjaik, de mára például a Wizz Air megbékélhetett a helyzettel, ugyanis a légitársaság jövőre már egy újabb Airbus A320 típusú repülőgéppel kilencre emeli a Budapesten állomásoztatott gépei számát. A Ferihegy 1-es terminál nélkül egyrészt olcsóbb és egyszerűbb a repülőtér üzemeltetése, másrészt a fapados légitársaságok utasai is többé-kevésbé jobb szolgáltatásban részesülhetnek.
Az épületet 2005-ben, tehát még a Budapest Airport privatizációja előtt újították fel, maga a felújítás akkor Europa Nostra díjat kapott. „Már 2012 októbere óta rendezvényközpontként és számos filmforgatás helyszíneként működik. Az épület állagát, mivel védett építészeti emlékről van szó, kötelesek vagyunk megóvni” – mondta lapunknak Hardy Mihály, a BA kommunikációs vezetője. Az elmúlt időszakban itt forgatták a Fapad című MTVA-s produkció egyes jeleneteit. Idén nyáron egy nemzetközi sakkverseny díszletében forgattak francia művészfilmet a központi hallban.
A hely óriási előnye a filmesek számára, hogy zavartalanul tudnak bármilyen repülőtéri jelenetet forgatni, anélkül, hogy csillagászati összegeket fizetnének egy másik, működő repülőtéren a forgalom eltereléséért, vagy az éjszakai forgatásért.
„Ha kizárólag szakmai és nem pénzügyi szempontból vizsgáljuk a kérdést, akkor a kettes terminál parkoló része például már a kapacitása határán mozog. Októbertől pedig napi Emirates-járat lesz Dubajba. Új hosszú távú járatok kellenének például New Yorkból és Ázsia jelentősebb fővárosaiból is, ezt pedig bővítés vagy az 1-es terminál nélkül nem működne” – mondta lapunknak Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet elnöke. Nagy lehetőséget látna abban is, ha a teherszállítás számára megépítenék a hármas terminált Ecseren.
Visszaveszik a repteret
A kormány egyszeri, kétmilliárd forint támogatást nyújt a székesfehérvári önkormányzatnak, a város a pénzt a börgöndi repülőtér visszavásárlására fordítja. A pénzösszeg felhasználásának és elszámolásának feltételeiről augusztus 31-ig támogatási megállapodást kötnek Székesfehérvár önkormányzatával, amelynek legkésőbb 2015. december 31-ig elszámolási kötelezettsége lesz az állam felé. Az ingatlanok mellett az azt kezelő cégeket, a repülőtérrel és az ipari parkkal kapcsolatos engedélyeket és jogokat kívánják visszavásárolni. Az államtól kapott kétmilliárd forint a teljes vételárat jelentheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.