A hét végén indul az adventi vásárszezon: a karácsony előtti rendezvények igazi idegenforgalmi látványossággá nőtték ki magukat országszerte, s turisták százezreit mozgathatják meg másfél hónap alatt.
A legismertebb és legnépszerűbb rendezvény kétségkívül a november 20-án, pénteken induló Vörösmarty téri Budapesti Karácsonyi Vásár. Fekete László, a szervező BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaság kérdésére elmondta, az idei költségvetésük nagyjából megegyezik a tavalyival, amely 80 millió forint volt. A vásáron kiállítók száma sem változik – kicsit több mint 120 stand várja az idén a látogatókat – s ez a jövőben is valószínűleg hasonló marad, ugyanis a további bővülésnek a tér mérete határt szab.
Fekete László elmondta, a bérleti díjon sem változtattak: a helyszíntől és a stand méretétől függően idegenforgalmi adó nélkül 150–400 ezer forintot fizetnek a kézművesek.
A kiállítókat egyébként szigorúan megválogatják – ebben a Népművészeti Egyesületek Szövetségének (NESZ) szakmai segítségét kérik –, a szervező szerint ez a kulcsa a vásár sikerének is, vagyis hogy csak kiemelkedő minőségű, hagyományos, igazi kézművestermékeket árusíthatnak a rendezvényen. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy tavaly a Sunday Times brit újság Európa legjobb karácsonyi vásárának minősítette a Vörösmarty téri rendezvényt, ahova évről évre közel 600 ezer, több mint 70 százalékban külföldi turista látogat el. Számos országból szerveznek kimondottan az adventi vásár miatt néhány napos utakat Budapestre.
Fekete László elmondta: a standdíjakból származó bevételük teljes egészét a rendezvény, valamint a főváros külföldi promóciójára költik. Azt pedig, hogy az árusoknak is nagy üzlet a vásár, jól mutatja, hogy a szigorú kiválasztási feltételek és a magas bérleti díj mellett is minden évben tolonganak a jelentkezők a szakmai zsűriként funkcionáló NESZ előtt.
Az Európa-szerte népszerű fővárosi mellett a megyeszékhelyeken is lesz az idén karácsonyi vásár. A rendezők egybecsengő véleménye szerint szolgáltatások – például vendéglátás és programok – nélkül a vásárok már nem vonzanak annyi látogatót, mint korábban.
A karácsonyi vásárok ötlete egyébként Németországból származik, ahol 1434 óta tartanak ilyen rendezvényeket. A német nyelvterületeken – részben a hagyománynak, részben a színvonalnak köszönhetően – rendkívül sokan keresik fel ezeket: Stuttgartba évente több mint hárommillióan látogatnak el, Nürnbergben és Drezdában kétmillió vendéget fogadnak ebben az időszakban. Ez utóbbi az egyik legrégebbi ilyen esemény, 572 éve rendezik meg. Ezenkívül világhírű a bonni, a lübecki, a salzburgi, a villachi és a bécsi vásár is. Ez utóbbi a költségvetését tekintve a legnagyobbak közé tartozik: csak világításra kilencmillió eurót költenek az idén.
A német és osztrák rendezvényekre több magyar utazási iroda is szervez néhány napos túrát. A németországi helyszínekre 40-50, az ausztriai városokba már 30 ezer forinttól kínálnak hosszú hétvégéket a hazai cégek. NM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.