A lapunknak nyilatkozó szállodások is hasonlóan látják a helyzetet. Klemm Balázs, a hat vidéki és egy budapesti hotelt működtető Service 4 You Kft. ügyvezető igazgatója szerint a kezdeti habozás után a szállodák többsége kezdi felismerni, hogy valóban szükség van az egységes minősítő rendszerre a létesítmények színvonalának megemelése, valamint a vendégek tájékozódásának elősegítése érdekében. „A magasabb minőség a piacra mostanában jellemző negatív árspirált is megállíthatja, ez segíthet abban, hogy az ágazat kimásszon a válságból” – tette hozzá. Elmondta: a hét hotelükből ötöt regisztráltak a rendszerbe – két alacsonyabb kategóriás házuknál azonban a „kimaradás” mellett döntöttek. „Üzletileg főként a háromcsillagos szinttől és attól felfelé éri meg arra költeni, hogy az adott szálló használhassa az egységes csillagos védjegyrendszert, az ennél alacsonyabb kategóriákban ez jelentős pluszforgalmat nem hoz, viszont többletköltséggel jár” – véli.
Más hotelekben is mérlegelés tárgyát képezi, hogy csatlakoznak-e a Hotelstars Unionhoz, így például a Baktalórántháza szomszédságában található négycsillagos Business Hotel Fenyves vezetői is ezen tanakodnak jelenleg. „Biztos, hogy ebbe az irányba tart a világ, és magát az egységes követelményrendszer elképzelését is alapjában véve jónak tartom, a problémája viszont az, hogy a helyi sajátosságokat nem veszi figyelembe. Jelenleg azt mérjük fel, hogy a minősítés mennyi pénzünkbe kerülne, a díjon felül milyen apróbb munkákat kellene elvégeznünk, és hogy ez üzletileg valóban megtérülne-e” – mondta lapunknak Krivács András, a szálloda igazgatója. Saját tapasztalatukból kiindulva ugyanis úgy látja, hogy ha egy szálloda magas minőségű szolgáltatást nyújt, és mindig elégedetten távoznak a vendégek, akkor hivatalos csillagok nélkül is működhet sikeresen. Ez szerinte a hozzájuk hasonló kisebb kapacitású házak esetében különösen igaz. Úgy véli azonban: nehezíti a hazai hotelek helyzetét, hogy túlságosan rövid idő volt az átmenetre, és ők is valószínűleg csak a július elsejei határidő előtti napokban tudják meghozni a végleges döntésüket.
Tény, hogy alig több mint két hónappal a rendszer élesítése előtt eddig csupán 28 szálloda minősítése történt meg. Ezzel kapcsolatban Kovács István elmondta, hogy nem a szövetség jelenti a szűk keresztmetszetet a folyamat lassúságában. „A regisztráció után akkor tudjuk elkezdeni az adott szálloda vizsgálatát, ha az befizette a díjat, illetve ha elvégezte az önminősítését, és azt elküldte nekünk. Általában ezek késlekedése miatt szokott megnyúlni akár egy-másfél hónaposra az egész folyamat, pedig maga az ellenőrök által tartott helyszíni szemle néhány óra alatt lezajlik” – magyarázta. Hozzátette: a hátralévő idő rövidsége miatt azoknak is engedélyezik a csillagok további ideiglenes használatát, akik minősíttetése nem történik meg július elsejéig, de addig regisztrálják magukat a szövetségnél a rendszerbe. A későn eszmélő szállodások számára az is reménysugarat jelenthet, hogy a januárról eleve júliusra módosított „csillaghasználati” morató-riumot tovább tolhatják, legalábbis a parlamenti szakbizottság egy márciusi ülésén elhangzott: a tárca ezt fontolgatja.
Nemzetközi rendszer
Hét uniós tagállam – Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc és Svédország – szállodaszövetsége alapította meg 2009 decemberében a közös szállodai minősítési rendszert működtető Hotelstars Uniont. Ennek fő célja, hogy a vendégek tájékozódásának megkönnyítése céljából azonos követelmények alapján minősítsék a hét országban jelenleg levő körülbelül 17 ezer szállodát. Azóta Észtország, Lettország, Litvánia is csatlakozott a rendszerhez, Szlovákia, Luxemburg felvételére pedig az elkövetkező hetekben kerülhet sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.