BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sziget - Nem hoz olcsóbb jegyet az áfakönnyítés, de...

A zenei fesztiválok belépőjegyeinek áfáját 27-től 18-ra csökkentené egy módosító javaslat. A versenyképesség növelésével indokolt könnyítéssel a Sziget Fesztivál mindenképpen jól jár, ugyanis a megfizetendő közteher így már némileg közelíti az európai átlagot. A könnyítés olcsóbb belépőket biztosan nem hoz majd, viszont mindenképpen a látogatókra költik a megmaradó összeget.

A parlament gazdasági bizottsága Rogán Antal elnökletével azt javasolja, hogy kedvezőbb, 18 százalékos áfa kulcs alá sorolják a nemzetközi jelentőségű szabadtéri zenei fesztiválok belépőjegyeit a jelenlegi 27 százalékról. Az adózást érintő törvénymódosításokhoz benyújtott indítványlépést azzal magyarázzák, hogy így lehetne a fesztiválok nemzetközi versenyképességét javítani, így indokolt a kedvezményes áfa kulcs alá sorolás.

A módosítás a kihirdetését követő 31. napon léphet hatályba, és a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló kormányrendeletben meghatározott alkalmi szabadtéri rendezvényekre lenne érvényes. Vagyis azokra, amelyeket legfeljebb tíz egymást követő napon tartanak meg, és a résztvevők száma várhatóan legalább egyszer meghaladja az ezret. A kihirdetést követő 31. nap – ha a törvényt két héten belül kihirdetik, ez a reális menetrend – azt jelenti, hogy július elejétől lenne érvényes a kedvezményes kulcs. A rendelkezés igazi nyertese minden bizonnyal a nemzetközileg ismert és a külföldiek által is látogatott Sziget Fesztivál lehetne.

„A kedvezőbb áfa kulcs bevezetése mindenképpen üdvözlendő lépés lenne, valóban jótékonyan hatna versenyképességünkre, vagy legalábbis a most meglévő hátrányunkat csökkenthetjük vele majd a jövőben” – mondta a Világgazdaságnak Gerendai Károly, a Sziget, a VOLT és a Balaton Sound fesztiválokat szervező Sziget Kft. vezetője. Azért beszélhetünk majd lecsökkentett hátrányról a nemzetközi színtéren, mert az Európai Unió 27 országából mintegy 21-ben jelenleg is kedvező sávú áfa körbe tartoznak a zenei fesztiválok belépői, átlagban 10 százalékos áfa kulcs terheli őket, az EU-ban eddig a legmagasabb Magyarországon volt a jegyeket terhelő adó. A Sziget versenytársai egyértelműen a nagy európai fesztiválok, így a várható módosítással valamivel közelebb kerülünk Európához  – tette hozzá.

Hogy miért pont most jutottak erre az elhatározásra a döntéshozók, nem ismert a főszervező számára. Ilyen szempontból szerencsésebb lett volna akár már januárban meghozni ezt a módosítást, de az a lényeg, hogy megtörtént. Évek óta minden lehetséges alkalommal elmondták, hogy erre szüksége van a szakmának, úgy tűnik, hogy most érett meg az elhatározás .

Gerendai Károly tájékoztatása szerint a kedvezőbb áfa a jegyárakban nem jelentkezik majd, idén nem is tudnák érvényesíteni, ugyanis az értékesítés már javában zajlik. A kérdés inkább az, hogy az az összeg, amelyet a jövőben nem kell a központi költségvetésbe befizetni, mennyivel járulhat hozzá a rendezvények minőségének további javításához. „Mivel 9 százalékkal többet tudunk majd elkölteni, még jobbak a lehetőségeink arra, hogy még jobb fesztiválokat hozzunk létre. Ez jelentős tételnek számít, Gerendai becslése szerint idén pár tízmillió, jövőre pedig nagyjából 150-200 millió forinttal több állhat majd rendelkezésükre a módosítás elfogadása után. Ez megjelenhet reklámköltésben, a szolgáltatások javításában, vagy éppen a programok minőségének emelésében.

„Lehetőségként természetesen az is felmerülhetne, hogy jövőre a csökkentést a jegyvásárlók is tapasztalhatnák csökkentésben, vagy kisebb mértékű áremelésben, de ezzel elinflálnák az adócsökkentést, ráadásul az eddigi tapasztalatok szerint a kedvezményesen kínált jegyek nem jelentenek növekedést a látogatószámban” – fejtette ki Gerendai Károly.

A Sziget idei kilátásairól Gerendai Károly elmondta: az eddigi tapasztalat alapján az látszik, hogy a külföldi jegyértékesítés hasonló méretű lesz, mint az előző években, bár az év eleje nem ennek megfelelően alakult. Egy nemzetközi elismerésnek köszönhetően a Sziget a külföldi sajtóban is nagyobb nyilvánosságot kapott, így az eladások is megindulhattak. A hazai eladásoknál már más a helyzet, látszik, hogy a magyar fesztivál látogató közönségnek kevesebb pénze van szórakozni, így nem túl bíztató a helyzet.

Pankota Csaba, a Sziget Kft.-t 51 százalékban birtokló Est Media vezérigazgatója szerint a Sziget Fesztivál rendezvényein keresztül a társaság event portfólióját kedvezően érinti a nagyobb létszámú közönséget vonzó zenei szabadtéri rendezvények esetében bevezetni tervezett alacsonyabb áfa-kulcs, hiszen ezzel évről évre nagyobb összeg juthat a rendezvények fejlesztésére. „Ezzel a fesztiváljaink nemzetközi  versenyképessége növekedhet, ami több látogatót és több helyszíni költést eredményezhet. Összességében így a Sziget Kft. rövid- és középtávú profitabilitása és értéke is megnőhet, ami – a javaslat elfogadása esetén – a legrövidebb távon akár az EST MEDIA aktuális finanszírozási törekvéseit is segítheti, tervezett kötvénykibocsátását is vonzóbbá teheti a befektetők számára” – tette hozzá Pankotai.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.