A kormányzati utaztatás piacán tavaly március 1-től versengő OTP Travel, IBUSZ, Weco-Travel hármas közül egyelőre az előbbi ajánlatát választották ki a legtöbbször az állami szereplők. „A mostani rendszer egy átmeneti megoldás, ami biztosítja a verseny átláthatóságát. Minden egyes jegyért, megrendelésért versenyez a három szereplő, vagyis maximális a verseny, és biztosított, hogy az intézmények a legkedvezőbb ajánlatokat választhassák ki” – mondta lapunknak Simon András, a Weco-Travel Kft. ügyvezetője. A társaság mintegy 20 százalékát adja a teljes forgalomnak. Kovács Balázs, az IBUSZ vezérigazgatója úgy tájékoztatta lapunkat, hogy cége tavaly a a 3,2 milliárdos forgalomból 454 milliót realizált. Az OTP Travel pedig az utak 60–70 százalékát nyerte el, amiből mintegy 2 milliárd forintos bevétele származott.
Tavaly február 14-ig a korábbi keretmegállapodás nyerteseitől az utazási termékeket és szolgáltatásokat a WapSoft Kft. úgynevezett CTO rendszerén lehetett megrendelni. A változás előzménye, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium anomáliákat észlelt a központi kormányzati szervek közbeszerzéseinek ellenőrzése során a nemzetközi utazásszervezéssel kapcsolatosan. Az új, tavaly március 1-től érvényes keretmegállapodás szerint viszont a bonyolítás már a Központi Közbeszerzési Főigazgatóság (KEF) portálján keresztül történik.
A tavaly megkötött keretmegállapodás két évre szól, a teljes utazási keretet pedig 8,4 milliárd forintban állapították meg. Korábban 2,5 milliárd forintot különítettek el állami utazásra, majd ezt az összeget a 2011. december 6-tól 2013. február 15-ig tartó időszakra 3,5 milliárdra emelték.
A megoldás átmeneti: a korábbi CTO rendszert felváltó, a kormányzati informatikai rendszerhez is kapcsolódó új online utazási és utazástervezési rendszer kialakítása folyamatban van – közölte lapunkkal az NFM. A későbbi üzemeltető KEF jelenleg a próbafuttatásokat végzi, amelyeket intézményi tesztelés követ. Gyakorlati tapasztalatokról csak a bevezetés után lehet majd beszámolni – tették hozzá.
A CTO rendszer 6 év alatt mintegy 1,2 milliárd forint költséget jelentett a KEF számára. Az új rendszer kiépítése, fejlesztése és üzemeltetése a tárca szerint lényegesen olcsóbb lesz, a korábbi kiadások töredékéből megvalósítható. Korábban Jánosi Andrea, az NFM közbeszerzésekért felelős helyettes államtitkára korábban úgy fogalmazott: a KEF a jövőben sem az említett (WapSoft Kft.), sem más külsős céggel nem köt új szerződést az utazással kapcsolatos foglalásokat támogató online felület üzemeltetésre.
A megrendelések támogatását biztosító Utaztatási Megrendelő Felületen (UMF) a beérkezett észrevételek, javaslatok alapján a KEF folyamatosan fejlesztéseket hajt végre. „Reményeink szerint a most megvalósuló fejlesztések elősegítik majd az UMF használata során a gyorsabb és hatékonyabb munkavégzést” – olvasható a főigazgatóság honlapján.
Megváltozott a kiválasztás
A 2006 óta működő utaztatási közbeszerzési rendszer egy internetes felületet biztosított az állami szervek számára, amelyen ajánlatot kérhettek előzetesen pályáztatott utazási irodáktól utazási szolgáltatásokra. Korábban négy utazási iroda tehetett ajánlatot: az OTP Travel, a WECO Travel, a Malév Air Tours és a Bonfini Binair. A tavalyi közbeszerzés során az utazási irodák kiválasztásának módja megváltozott. A pontozás során 50 százalékos súllyal vették figyelembe a foglalási díj mértékét, 50 százalékban pedig arra lehet pontokat kapni, hogy az utazásszervezőnek hány irodája működik Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.