Már két hónapja működik a Magyar Posta 26 darab csomagautomatája, de hamarosan új riválist kaphat az állami vállalat. Ugyanis a Webox Hungary Kft. is országszerte telepíteni kezdte a termináljait, terveik szerint csak Budapesten 40 automata közül választhatnak majd az ügyfelek, míg 2016-ig összesen háromszáz terminálból álló hálózat kiépítése a cél. Jelenleg tesztelnek, de vélhetően még a nyáron beindulhat a rendszer, amely többet tudhat majd, mint a Magyar Posta szolgáltatása.
Például QR kód alkalmazásával sokkal gyorsabban át lehet majd venni a csomagot, bankkártyával is lehet fizetni – ezt elvileg az állami cég terminálja is tudni fogja hamarosan –, csomag feladásra is lehet használni, valamint nem csak a webáruházak és a vásárlók, hanem két ember közötti csomagküldésre is alkalmas lesz a Webox.
A rendszer lényege, hogy az ügyfél sms-t kap, amikor megérkezett a csomag a megjelölt automatába, ahol 3 napig őrzik. A Magyar Posta automatáiban ellenben csak 48 óráig. Az állami vállalat korábban azt közölte a lapunkkal, hogy nyáron további 14 automatát helyeznek üzembe részben Budapesten belvárosi helyszíneken, részben további vidéki nagyvárosokban. A Webox hamarosan felfedi lapjait, így kiderülhet például, hogy hány webáruházzal állapodtak meg. A Posta jelenleg hétnél tart, de a Shopline és a Vatera a legnagyobb közülük.
A Webox Kft.-t tavaly alapították, tulajdonosa a szintén tavaly alapított MT-KV Investor Kft. Utóbbinak Komáromi Veronika a többségi tulajdonosa, de a Széles Gábor által elnökölt Műszertechnika-Holding Zrt. is 24 százalékos részesedéssel bír. „Az EasyPack lengyel partnerünknek 452 ezer forintot kaucióként fizettünk a rendelkezésünkre bocsátott bemutató csomagterminálban esetlegesen keletkező károk fedezetéül” – olvasható a Webox tavalyi beszámolójában. Ebből kiderült, hogy a vállalkozás indulásához szükséges számítástechnikai eszközöket 822 ezer forint értékben vásároltak.
A csomagautomaták hardverét a lengyel InPost szállította le a cégnek. Lengyelország második legnagyobb postai szolgáltatója csomagautomatáival be akarja hálózni egész Európát. Berendezéseivel olyan távoli országokban is ott van már, mint Chile, Ausztrália, Szaúd-Arábia és Ciprus. Tervei között szerepel a világ legnagyobb e-kereskedelmi piacaira – az USA-ba és Kínába – is betörni. Az észtországi bevezetésnél pedig két hónapon belül az összes interneten megvásárolt termék 50 százalékát az InPost terminálok kézbesítették.
A Magyar Posta vezetői korábban az új szolgáltatás 2012-es beindulását ígérték. Ennek ellenére csak 2012 decemberében írták ki a közbeszerzést, amit Getronics Kft. nyert. Az állami vállalat végül tavaly szeptember 18-án kötött szerződést a céggel összesen 431 millió forint értékben 35 darab automatára, de opcionálisan további 15 darabot rendelhet. Egy automatában 76 rekesz van, háromféle méretben, a legnagyobban egy mikrohullámú sütő is elfér. A csomaglogisztikai területen 32 százalékos részesedéssel jelenleg piacvezetőnek számít a Magyar Posta.
Sokan vásárolnak a neten
Az elmúlt egy évben a rendszeresen internetezők 72 százaléka, összesen 3,4 millió magyar vásárolt legalább egyszer az interneten – derül ki az eNet-Telekom online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatásából. A fennmaradók közül 12 százalék ugyan vásárolt online, de több, mint egy évvel ezelőtt, 16 százalékuk azonban még nem élt ezzel a lehetőséggel. Tavaly a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom elérte a 217 milliárd forintos összforgalmat, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka. A hazai e-kereskedelmi piacon jelenleg 5400 magyar nyelvű webáruház található.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.