Csalás miatt bűnvádi eljárást indít az amerikai szövetségi állam a General Motors ellen. A nyomozás tárgya az a kapcsolóhiba, amely eddig ötvennégy karambolt és tizenhárom ember halálát okozta az Egyesült Államokban. A nyomozás során Washington nem arra kíváncsi, pontosan ki és hogyan követte el a gyártási hibát: az ügyészek a nyilvánosság félretájékoztatása miatt vonnák felelősségre az autógyártót.
Ugyanakkor a szövetségi nyomozástól függetlenül Arkansas, Connecticut, Dél-Karolina, Florida, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Nevada és New York állam egyaránt nyomozást folytat az ügyben – írja a Reuters. „A vizsgálat középpontjában az áll, vajon megsértették-e az államok hatályban lévő, a tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tiltó fogyasztóvédelmi törvényét” – mondta Iowa igazságügyi minisztériumának fogyasztóvédelmi osztályvezetője, William Brauch, hozzátéve, hogy ezek az államok már folytattak hasonló fogyasztóvédelmi vizsgálatokat a Firestone gumiabroncsok, a Ford pickupok felborulása, valamint a Toyota autók a vezető akaratától független gyorsulása ügyében.
Az amerikai autópályabiztonsági hatóság, az NHTSA korábban 35 millió dolláros büntetést szabott ki a GM-re, miután bizonyítottnak látta, hogy a vállalat vezetése szándékosan késleltette a kapcsoló meghibásodásának nyilvánosságra hozását. A GM közlése szerint eddig tizenöt alkalmazottól vált meg az ügy kapcsán, ugyanakkor a most indított szövetségi nyomozati eljárás következményei súlyosabbak lehetnek. A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint az eljárás hatályát nem korlátozza az autógyár 2009-es csődje, az ügyészek a több mint egy évtizede húzódó probléma egészét értékelhetik. Mint ismeretes, Mary Barra, a GM vezérigazgatója korábban kijelentette: ez év januárjáig a cég nem volt tisztában azzal, hogy ennyire jelentősek a hiba következményei.
Szakértők szerint a GM ellen indított eljárás modellje a Toyota megbírságolása lehet. A japán konszernt azután büntették meg, hogy kiderült: gyártási hiba miatt számos esetben az autós szőnyeg alá szorult a kocsik gázpedálja. Elképzelhető, hogy a GM a Toyota által kifizetett 1,2 milliárd dollárnál is magasabb bírságra számíthat. Erre utal, hogy az eddig nyilvánosságra hozott dokumentumok azt mutatják, hogy a GM több esetben elmulasztotta a megfelelő tájékoztatást. A cég már 2005-ben felhívta a márkakereskedőinek figyelmét: kérjék meg az ügyfeleiket arra, hogy vegyenek le minden fölösleges tárgyat a slusszkulcs-csomójukról. A belső dokumentumokból kiderült: a GM megtárgyalta az ügyet és akkor úgy döntött, hogy töröljék a „motor leállás” lehetőségének említését a közleményből, mert az félelmet kelthet. Két évvel később, amikor az autópályabiztonsági hatóságnak számoltak be több gyújtáskapcsoló- és légzsák-meghibásodási esetről, úgy fogalmaztak: nem látnak összefüggést az esetek között. Emellett a GM a 2009-es csődeljárás kapcsán sem számolt be a folyamatban lévő ügyről.
Lassul az amerikai piac
Az első fél évben 4,3 százalékkal 8,164 millióra bővült az USA autópiaca, a júniusban értékesített 1,421 millió azonban már csak 1,2 százalékkal haladta meg a bázist és ez a forgalom lassulását mutatja. Érdekes az is, hogy a GM személykocsi eladásai ugyan a múlt hónapban a tizedével estek, de nem tulajdoníthatjuk a botránynak, hiszen a Chrysler piacvesztése jelentősen nagyobb. A detroiti hármak után következő Toyota júniusban 3,3 százalékkal, közel 202 ezerre növelte személyautó eladásait, míg 0,2 százalékkal több, 86 861 pickup talált gazdára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.