BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb eljárások indulnak a General Motors ellen

Amellett, hogy Washington bűnvádi eljárást indít a GM ellen, egy tucat állam is folytat nyomozást. Szakértők szerint a Toyota által fizetett bírságnál is többre számíthat a világcég.

Csalás miatt bűnvádi eljárást indít az amerikai szövetségi állam a General Motors ellen. A nyomozás tárgya az a kapcsolóhiba, amely eddig ötvennégy karambolt és tizenhárom ember halálát okozta az Egyesült Államokban. A nyomozás során Washington nem arra kíváncsi, pontosan ki és hogyan követte el a gyártási hibát: az ügyészek a nyilvánosság félretájékoztatása miatt vonnák felelősségre az autógyártót.

Ugyanakkor a szövetségi nyomozástól függetlenül Arkansas, Connecticut, Dél-Karolina, Florida, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Nevada és New York állam egyaránt nyomozást folytat az ügyben – írja a Reuters. „A vizsgálat középpontjában az áll, vajon megsértették-e az államok hatályban lévő, a tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tiltó fogyasztóvédelmi törvényét” – mondta Iowa igazságügyi minisztériumának fogyasztóvédelmi osztályvezetője, William Brauch, hozzátéve, hogy ezek az államok már folytattak hasonló fogyasztóvédelmi vizsgálatokat a Firestone gumiabroncsok, a Ford pickupok felborulása, valamint a Toyota autók a vezető akaratától független gyorsulása ügyében.

Az amerikai autópályabiztonsági hatóság, az NHTSA korábban 35 millió dolláros büntetést szabott ki a GM-re, miután bizonyítottnak látta, hogy a vállalat vezetése szándékosan késleltette a kapcsoló meghibásodásának nyilvánosságra hozását. A GM közlése szerint eddig tizenöt alkalmazottól vált meg az ügy kapcsán, ugyanakkor a most indított szövetségi nyomozati eljárás következményei súlyosabbak lehetnek. A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint az eljárás hatályát nem korlátozza az autógyár 2009-es csődje, az ügyészek a több mint egy évtizede húzódó probléma egészét értékelhetik. Mint ismeretes, Mary Barra, a GM vezérigazgatója korábban kijelentette: ez év januárjáig a cég nem volt tisztában azzal, hogy ennyire jelentősek a hiba következményei.

Szakértők szerint a GM ellen indított eljárás modellje a Toyota megbírságolása lehet. A japán konszernt azután büntették meg, hogy kiderült: gyártási hiba miatt számos esetben az autós szőnyeg alá szorult a kocsik gázpedálja. Elképzelhető, hogy a GM a Toyota által kifizetett 1,2 milliárd dollárnál is magasabb bírságra számíthat. Erre utal, hogy az eddig nyilvánosságra hozott dokumentumok azt mutatják, hogy a GM több esetben elmulasztotta a megfelelő tájékoztatást. A cég már 2005-ben felhívta a márkakereskedőinek figyelmét: kérjék meg az ügyfeleiket arra, hogy vegyenek le minden fölösleges tárgyat a slusszkulcs-csomójukról. A belső dokumentumokból kiderült: a GM megtárgyalta az ügyet és akkor úgy döntött, hogy töröljék a „motor leállás” lehetőségének említését a közleményből, mert az félelmet kelthet. Két évvel később, amikor az autópályabiztonsági hatóságnak számoltak be több gyújtáskapcsoló- és légzsák-meghibásodási esetről, úgy fogalmaztak: nem látnak összefüggést az esetek között. Emellett a GM a 2009-es csődeljárás kapcsán sem számolt be a folyamatban lévő ügyről.

Lassul az amerikai piac

Az első fél évben 4,3 százalékkal 8,164 millióra bővült az USA autópiaca, a júniusban értékesített 1,421 millió azonban már csak 1,2 százalékkal haladta meg a bázist és ez a forgalom lassulását mutatja. Érdekes az is, hogy a GM személykocsi eladásai ugyan a múlt hónapban a tizedével estek, de nem tulajdoníthatjuk a botránynak, hiszen a Chrysler piacvesztése jelentősen nagyobb. A detroiti hármak után következő Toyota júniusban 3,3 százalékkal, közel 202 ezerre növelte személyautó eladásait, míg 0,2 százalékkal több, 86 861 pickup talált gazdára.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.