BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakuló mélyhűtöttpiac

Felemás kép bontakozik ki a mélyhűtött élelmiszerek hazai piacán. Egyes gyártók, illetve forgalmazók bizakodók, mondván: a dinamikusan fejlődő szektorban a határ a csillagos ég. Mások azonban visszavonulót fújnak. Ilyen a Findus: a svéd cég itteni taggyűlése márciusban döntött úgy, hogy megszünteti a Findus Hungária Kft.-t, a kivonulást egy hete jelentették be. A 2002-ben létrehozott cég 200 milliós mínusszal zárta a múlt évet. A leállás indoka azonban az volt, hogy 2007 óta jócskán megnőttek a kinnlevőségei, majd a forint gyengülése is jelentős veszteséget okozott a cégnek.

A piaci trendeket figyelve azonban a fő probléma maga a termékkör lehetett: a válság után megváltozott vásárlási szokások ugyanis igen erősen hatottak erre a szegmensre is. Mennyiségben visszaesett a kényelmi termékek forgalma, nőtt ugyanakkor az alapanyagoké, ez a fogyasztás átrendeződésén túl a zöldség-gyümölcs termékek árának csökkenésével is magyarázható.

Az általános áresés elsősorban a kereskedelmi márkás termékek terjedését jelzi a mélyhűtött élelmiszerek piacán. Ezen áruk eladásából 36 százalékot tesznek ki a láncok élelmiszerei, így az állateledelek után itt a legnagyobb az arányuk, amely ráadásul egy év alatt öt százalékot növekedett.

A saját márkás termékek népszerűségének a növekedését látja a Tesco is, ahol a mélyhűtött áruk teljes választékán belül értékben és mennyiségben 25-35 százalékot tesz ki ezek aránya. Mint a legnagyobb hazai kiskereskedelmi lánc munkatársa, Szabó Anita lapunknak elmondta: letisztulni látszik a piac, amelynek gyártói bázisa is javult az elmúlt időszakban. Hangsúlyozta: az elmúlt fél évben valóban jelentős változások érzékelhetők a fagyasztott áruk piacán. Egyrészt a gazdasági recesszió következtében vásárlóik körében nőtt a tartós élelmiszerek népszerűsége, azon belül is a mélyhűtött árukat keresik leginkább. A fagyasztott termékek forgalma értékben az előző évhez képest kismértékben ugyan, de növekedést mutat, ez ebben a gazdasági helyzetben különösen jónak mondható – tette hozzá.

A Tesco munkatársa szerint a mélyhűtött termékek népszerűségének a növekedése betudható annak is, hogy az egyre egészségtudatosabb vásárlók inkább ezt keresik a tartósítószereket tartalmazó konzervek helyett. Többek között ez táplálja a Mirelite-Mirsa Zrt. vezérigazgatójának optimizmusát is. Losó József, az albertirsai cég vezetője úgy látja: a fagyasztott-technológia előnyeit egyre több fogyasztó ismeri föl, így komoly potenciál mutatkozik még az ágazatban. Mint elmondta: az egy főre jutó éves fogyasztás 12 kiló, tíz éve még ennek a fele volt. És jóllehet a régióban ez nem számít kevésnek, a nyugati országokhoz képest komoly elmaradásban vagyunk. Összehasonlításképpen: az Egyesült Államokban évente 65 kilogrammnyit fogyasztanak fagyasztott élelmiszerből, az európai elsőnek számító Dániában 44, de még Németországban is 19 kilót.

A válság hatása tagadhatatlan, a Mirsa mégis 20 százalékkal tudta tavaly növelni a forgalmát, és Losó József erre az évre is növekedést jósolt. A tavalyi 3,3 milliárdos árbevétel után 4 milliárdosra remélt eredmény egyik záloga lehet szerinte a Mirelite, pontosabban klasszikus termékeinek átvétele, hiszen a cég eddig nem gyártott félkész, illetve készételeket. Jelenleg ezek engedélyeztetése folyik, miközben a társaság 200 millió forintos beruházással teremtette meg a gyártás feltételeit. A január végén lezárult tranzakció után a Mirelite önálló termékcsoportként jelenik majd meg, a prémium és az olcsó kategóriák közé pozicionálva.

Az 1945-ben alapított, tavaly májusban maga ellen felszámolást kezdeményező Mirelite Csepel Hűtőipari Kft. eszközeinek, illetve a márkanév megvételének összegéről Losó József nem kívánt nyilatkozni, bár annyit elmondott, a névhasználat joga jóval többe került, mint a teljes géppark. GyM

A pizza lett a piac vesztese

A jégkrém kiskereskedelmi forgalma értékben 3 százalékkal nőtt 2009 februárja és 2010 januárja között, és az éves piac mérete meghaladja a 18 milliárd forintot. Mennyiségben –10 százalékot regisztrált a Nielsen.

A mélyhűtött baromfifeltétből az értékben –8 százalék mintegy évi 13 milliárd forintos piacméretet jelent. Mennyiségben egyszázalékos növekedést regisztráltak.

A kényelmi termékek visszaesését jól mutatja a pizzák piaca: mélyhűtött pizzából mennyiségben 13 százalékkal kevesebbet adtak el. Értékben ez –9 százalékot jelentett a négymilliárdos piacon.

A mélyhűtött baromfifeltétből az értékben –8 százalék mintegy évi 13 milliárd forintos piacméretet jelent. Mennyiségben egyszázalékos növekedést regisztráltak.

A kényelmi termékek visszaesését jól mutatja a pizzák piaca: mélyhűtött pizzából mennyiségben 13 százalékkal kevesebbet adtak el. Értékben ez –9 százalékot jelentett a négymilliárdos piacon.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.