Rendkívül rossz évet zárt tavaly a Shell Hungary Zrt.: a társaságnak többmilliárd forintos vesztesége keletkezett a hazai üzemanyagpiac további szűkülése és a szabályozói környezet kedvezőtlen alakulása miatt. „A magyarországi benzin- és dízelpiac már nagyjából a negyedével kisebb a válság előttinél, a verseny pedig erősödik” – válaszolt a Világgazdaságnak Erényi Balázs, a társaság igazgatósági elnöke. A romló értékesítési lehetőségekre tavaly a társaság 17 töltőállomás bezárásával válaszolt, és kiszállt egy olyan töltőállomáspár építéséből is, amelyet az M4-es autópálya mellett, Cegléd közelében indított. A folyamatos karcsúsodás miatt 2008 óta már ezernél is több munkahely szűnt meg vagy az ország második legnagyobb üzemanyag-kiskereskedőjénél, vagy a vele partneri kapcsolatban álló vállalkozásoknál. „Ami nálunk költségcsökkentés, az máshol bevételkiesés” – mutatott rá Erényi Balázs. (Tavaly a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainál 4,2 százalékkal 2,725 milliárd literre esett az értékesítés.)
Márpedig az üzleti terveket a szűkülő piachoz kell igazítani, vagyis a „brutális” takarékoskodásnak az idén is folyatódnia kell. 2013-at 230 töltőállomással indította a Shell, ebből az idén újabb 15-től kénytelen megválni, a megmaradó benzinkutak jelentős részénél pedig megszűnik az éjszakai nyitva tartás is. Ez további létszámcsökkentést is jelent. Minderre annak ellenére is szükség van, hogy olyan kedvelt, elfogadott márkáról van szó, amellyel kapcsolatban kedvezőek a vásárlói elégedettségi visszajelzések is.
„Nem foglalkozunk aktívan a magyar piacról való kivonulással, az viszont folyamatosan terítéken van, hogy mennyi ideig lehet egy ilyen helyzetet elviselni” – válaszolt Erényi Balázs. Éppen ezért jelenleg a költségcsökkentésen, a vállalat eredményeinek javításán van a hangsúly. Értelemszerűen az idén sincs szó töltőállomás-nyitásról.
A működési feltételeket nehezítik a szabályozók is. Bár 2012 volt a válságadó utolsó éve, és reménykedni lehetett az adóteher megszűnésében, annak a helyét lényegében átvette az újonnan és diszkriminatívan módosított iparűzési adó. Ez utóbbi így gyakorlatilag a válságadó meghosszabbításának tekinthető az igazgatóság elnöke szerint. A trafiktörvény következtében további jelentős veszteséget szenvednek el a töltőállomásokat üzemeltető vállalkozások.
A Shell csoport más európai piacain is válság van, de sehol sem olyan rossz a helyzet, mint éppen Magyarországon. Szlovákiában például tavaly nem is szűkült az érintett piac, Bulgáriában zsugorodott, de kevésbé, mint Magyarországon. Oroszországban még erősen bővül is az angol-holland csoport kiskereskedelmi értékesítése, és jól szerepelt 2012-ben a cég ukrajnai vegyesvállalata is. Lengyelországban kissé nehezek a növekedés feltételei, Csehországban pedig az rontja a Shell pozícióit, hogy sok a piacon a bizonytalan eredetű, úgynevezett szürke vagy fekete termék.
Információink szerint más hazai üzemanyag-kiskereskedők is vastagon veszteségesek voltak. A Shellhez hasonlóan egyelőre az Agip Hungária is lenyeli a mínuszt, közben költségei csökkentésén és 190 töltőállomásból álló hálózata optimalizálásán dolgozik. A piacvezető Molnak a múlt év végén 360 hazai töltőállomása volt, néggyel kevesebb, mint egy éve, ám hamarosan új egységet nyit az M2-es fóti leágazásánál. Az OMV kútjának tavaly 180-ról mostanra bő 170-re csökkent, a cég ezzel a toplista 4. helyére csúszott. A Lukoilnak 75 kútja van, több, mint egy éve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.