BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Volkswagen-botrány: Jönnek az átszervezések

Rendőrségi nyomozás lett a Volkswagen károsanyag-kibocsátási csalásából. Az ügyben a volt vezérigazgató ellen is eljárás indult Németországban.

A braunschweigi ügyészség büntetőeljárást indított Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport volt vezérigazgatója ellen annak nyomán, hogy a német autógyártó vállalat elismerte, csalt bizonyos dízelüzemű járművei esetén a károsanyag-kibocsátási teszteknél. Az ügyészség hétfőn közölte, hogy csalás vádjával nyomoznak. Azt igyekeznek kideríteni, ki a felelős azért, hogy az emissziós értékek meghamisítására képes szoftverrel ellátott autók forgalomba kerülhettek.

A német törvények alapján bárki nyújthat be büntetőfeljelentést az ügyészségen, amelynek aztán kötelessége vizsgálatot indítani, majd eldönteni, hogy elégségesek-e a bizonyítékok ahhoz, hogy hivatalos nyomozás induljon. A Volkswagen-ügyben a braunschweigi ügyészség tucatnyi feljelentést kapott, ideértve az autógyártó vállalatét is – közölte Julia Meyer, az ügyészség szóvivője.

A Nol.hu beszámolója szerint a Volkswagen maga is feljelentést tett az ügyben, kiderítendő, kit mekkora felelősség terhel a botrányban. Winterkorn szerepét is vizsgálni fogják tehát, s a volt vezetőnek most nyilvánvalóan kisebb dolga is fontosabb annál, hogy a szerdára a műegyetemen meghirdetett előadását megtartsa. A meghívást, az eseményt törölték – erősítették meg az Audi Hungáriánál.

Pénteken az Európai Bizottság felkérte tagállamait, hogy mérjék fel a VW-botrány mélységét és lehetséges hatásait. Az unión kívüli Svájc aznap lépett, felfüggesztette a csalással érintett modellek árusítását, azt a 180 ezer vétlen autótulajdonost, aki a sufnituningolt VW-modellek volánja mögött ül, nem sújtják szankciókkal.

Svájc után immár Olaszországban sem árulhatják a csalásra alkalmas szoftverrel szerelt dízelautókat – erre azonban nem a hatóságok kötelezték a céget, hanem a VW-konszen olasz leányvállalata, amely a márkakereskedőkhöz kiküldött utasításban rendelkezik a felfüggesztésről. Ezzel megelőlegezték a közlekedési minisztérium vizsgálatának eredményeit, a tárca a következő lépését ezer VW és Audi modell emissziójának kiérté­kelése után hozta volna meg.

Az előzetes adatok szerint egymillió piszkos dízel futhat Itália útjain. A VW nyerte meg a fegyveres testületek tenderét is négyezer jármű leszállítására, elképzelhető, hogy a fejlemények tükrében átértékelik a pályázat eredményét. A legnagyobb piacon, Németországban nem rendeltek el korlátozást a náluk futó 2,8 millió eladott dízelre, a kormány tényfeltáró bizottságot küldött Wolfsburgba a helyzet felmérésére.

Hasonlóképpen kivárnak a franciák, Segolene Royal környezetvédelmi miniszter az ügyet kirobbantó amerikai szakhivatal (EPA) adatait várja, mielőtt bármiben is döntene. A belgáknál a generálimportőr önként leállította a szégyenlistán szereplő modellek forgalmazását. A briteknél, svédeknél, spanyoloknál és hollandoknál nem láttak okot a beavatkozásra. Magyarországon a vizsgálat a Nemzeti Közlekedési Hatóság kebelén belül folyik.

Új igazgatási szervezet a Volkswagen csoportnál

A Volkswagen AG felügyelőbizottsága új igazgatási szervezetet határozott meg a csoport és a márkák, valamint az észak-amerikai régió számára - a pénteki ülés döntéseiről a konszern márkáinak magyarországi forgalmazója, a Porshe Hungaria tájékoztatta az MTI-t hétfőn.  

"Az új struktúra erősíti a márkákat és a régiókat, a szükséges teret megadja a konszern igazgatósága számára a stratégia és a vállalatirányítás körében, illetve kiemelt hangsúlyt fektet a jövőbeli fókusztémák célzott továbbfejlesztésére" - idézik a közleményben Bertold Hubert, a felügyelőbizottság megbízott elnökét.

A felügyelőbizottság döntése szerint újraszervezik a konszern tevékenységeit Észak-Amerikában. Az Amerikai Egyesült Államok, Mexikó és Kanada piacait az új észak-amerikai régióba fogják össze. A Volkswagen Group of America elnöke és ügyvezető igazgatója Michael Horn marad.

A határozat szerint az igazgatási struktúra konszernszinten jobban követi majd a platform stratégiát. Létrehoznak egy Porsche márkacsoportot a Bentley- és a Bugatti-gyártókkal. Változatlanul megmarad az Audi márkacsoport a Lamborghini és Ducati márkával közösen, hasonlóképpen a haszonjárműves holding, valamint a Power Engineering és a Financial Services üzletág. A mennyiségi gyártók - a Volkswagen (személyautók), a SEAT és a Skoda - ezentúl egy-egy igazgatóval képviseltetik majd magukat a Volkswagen Csoport igazgatóságában.

Új szervezeti egységeket is alapítanak a hatékonyság érdekében, ilyenek például a csoportszintű termékstratégia, az együttműködések és holding-tevékenységek, valamint a szén-dioxid-szabályozás témája.

Csökken a konszern igazgatóságának létszáma. Azonnali hatállyal megszűnik a konszern igazgatóságában a termelésért felelős igazgatói poszt a márkáknak és a régióknak átadott felelősség következményeként. "Nem vesztegetjük az időt, az új irányítási rendszert már 2016 elején bevezetjük" - hangsúlyozta a felügyelőbizottság megbízott elnöke a közlemény szerint.


Varga Mihály: a magyar kormány áttekinti a helyzetet

A magyar kormány már a múlt héten elkezdte az egyeztetést a dízelbotrány kapcsán – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Egyelőre nem látszik az ügy hatása, de a nemzetgazdasági miniszter szerint az európai autó­vásárlások visszafogása „a magyar gazdaság teljesítményének 0,3-0,6 százalékára is hathat”. Varga szerint az ügy hatásai Magyarországot is érintik, mert Magyarországon komoly szerepe van az autógyártásnak, amely az ipari termelés 20-22 százalékát adja, és a magyar export több mint 10 százalékát biztosítja. Hozzátette: ezért is helyesnek bizonyult az, hogy a magyar kormány felismerte, diverzifikálni kell a magyar gazdaságot, és olyan iparágakra is nagy hangsúlyt kell helyezni, mint például a gyógyszergyártás, az informatika vagy a feldolgozóipar, mert ezzel csökkenteni lehet az autógyártás súlyát.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.