A braunschweigi ügyészség büntetőeljárást indított Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport volt vezérigazgatója ellen annak nyomán, hogy a német autógyártó vállalat elismerte, csalt bizonyos dízelüzemű járművei esetén a károsanyag-kibocsátási teszteknél. Az ügyészség hétfőn közölte, hogy csalás vádjával nyomoznak. Azt igyekeznek kideríteni, ki a felelős azért, hogy az emissziós értékek meghamisítására képes szoftverrel ellátott autók forgalomba kerülhettek.
A német törvények alapján bárki nyújthat be büntetőfeljelentést az ügyészségen, amelynek aztán kötelessége vizsgálatot indítani, majd eldönteni, hogy elégségesek-e a bizonyítékok ahhoz, hogy hivatalos nyomozás induljon. A Volkswagen-ügyben a braunschweigi ügyészség tucatnyi feljelentést kapott, ideértve az autógyártó vállalatét is – közölte Julia Meyer, az ügyészség szóvivője.
A Nol.hu beszámolója szerint a Volkswagen maga is feljelentést tett az ügyben, kiderítendő, kit mekkora felelősség terhel a botrányban. Winterkorn szerepét is vizsgálni fogják tehát, s a volt vezetőnek most nyilvánvalóan kisebb dolga is fontosabb annál, hogy a szerdára a műegyetemen meghirdetett előadását megtartsa. A meghívást, az eseményt törölték – erősítették meg az Audi Hungáriánál.
Pénteken az Európai Bizottság felkérte tagállamait, hogy mérjék fel a VW-botrány mélységét és lehetséges hatásait. Az unión kívüli Svájc aznap lépett, felfüggesztette a csalással érintett modellek árusítását, azt a 180 ezer vétlen autótulajdonost, aki a sufnituningolt VW-modellek volánja mögött ül, nem sújtják szankciókkal.
Svájc után immár Olaszországban sem árulhatják a csalásra alkalmas szoftverrel szerelt dízelautókat – erre azonban nem a hatóságok kötelezték a céget, hanem a VW-konszen olasz leányvállalata, amely a márkakereskedőkhöz kiküldött utasításban rendelkezik a felfüggesztésről. Ezzel megelőlegezték a közlekedési minisztérium vizsgálatának eredményeit, a tárca a következő lépését ezer VW és Audi modell emissziójának kiértékelése után hozta volna meg.
Az előzetes adatok szerint egymillió piszkos dízel futhat Itália útjain. A VW nyerte meg a fegyveres testületek tenderét is négyezer jármű leszállítására, elképzelhető, hogy a fejlemények tükrében átértékelik a pályázat eredményét. A legnagyobb piacon, Németországban nem rendeltek el korlátozást a náluk futó 2,8 millió eladott dízelre, a kormány tényfeltáró bizottságot küldött Wolfsburgba a helyzet felmérésére.
Hasonlóképpen kivárnak a franciák, Segolene Royal környezetvédelmi miniszter az ügyet kirobbantó amerikai szakhivatal (EPA) adatait várja, mielőtt bármiben is döntene. A belgáknál a generálimportőr önként leállította a szégyenlistán szereplő modellek forgalmazását. A briteknél, svédeknél, spanyoloknál és hollandoknál nem láttak okot a beavatkozásra. Magyarországon a vizsgálat a Nemzeti Közlekedési Hatóság kebelén belül folyik.
Új igazgatási szervezet a Volkswagen csoportnál
A Volkswagen AG felügyelőbizottsága új igazgatási szervezetet határozott meg a csoport és a márkák, valamint az észak-amerikai régió számára - a pénteki ülés döntéseiről a konszern márkáinak magyarországi forgalmazója, a Porshe Hungaria tájékoztatta az MTI-t hétfőn.
"Az új struktúra erősíti a márkákat és a régiókat, a szükséges teret megadja a konszern igazgatósága számára a stratégia és a vállalatirányítás körében, illetve kiemelt hangsúlyt fektet a jövőbeli fókusztémák célzott továbbfejlesztésére" - idézik a közleményben Bertold Hubert, a felügyelőbizottság megbízott elnökét.
A felügyelőbizottság döntése szerint újraszervezik a konszern tevékenységeit Észak-Amerikában. Az Amerikai Egyesült Államok, Mexikó és Kanada piacait az új észak-amerikai régióba fogják össze. A Volkswagen Group of America elnöke és ügyvezető igazgatója Michael Horn marad.
A határozat szerint az igazgatási struktúra konszernszinten jobban követi majd a platform stratégiát. Létrehoznak egy Porsche márkacsoportot a Bentley- és a Bugatti-gyártókkal. Változatlanul megmarad az Audi márkacsoport a Lamborghini és Ducati márkával közösen, hasonlóképpen a haszonjárműves holding, valamint a Power Engineering és a Financial Services üzletág. A mennyiségi gyártók - a Volkswagen (személyautók), a SEAT és a Skoda - ezentúl egy-egy igazgatóval képviseltetik majd magukat a Volkswagen Csoport igazgatóságában.
Új szervezeti egységeket is alapítanak a hatékonyság érdekében, ilyenek például a csoportszintű termékstratégia, az együttműködések és holding-tevékenységek, valamint a szén-dioxid-szabályozás témája.
Csökken a konszern igazgatóságának létszáma. Azonnali hatállyal megszűnik a konszern igazgatóságában a termelésért felelős igazgatói poszt a márkáknak és a régióknak átadott felelősség következményeként. "Nem vesztegetjük az időt, az új irányítási rendszert már 2016 elején bevezetjük" - hangsúlyozta a felügyelőbizottság megbízott elnöke a közlemény szerint.
Varga Mihály: a magyar kormány áttekinti a helyzetet
A magyar kormány már a múlt héten elkezdte az egyeztetést a dízelbotrány kapcsán – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Egyelőre nem látszik az ügy hatása, de a nemzetgazdasági miniszter szerint az európai autóvásárlások visszafogása „a magyar gazdaság teljesítményének 0,3-0,6 százalékára is hathat”. Varga szerint az ügy hatásai Magyarországot is érintik, mert Magyarországon komoly szerepe van az autógyártásnak, amely az ipari termelés 20-22 százalékát adja, és a magyar export több mint 10 százalékát biztosítja. Hozzátette: ezért is helyesnek bizonyult az, hogy a magyar kormány felismerte, diverzifikálni kell a magyar gazdaságot, és olyan iparágakra is nagy hangsúlyt kell helyezni, mint például a gyógyszergyártás, az informatika vagy a feldolgozóipar, mert ezzel csökkenteni lehet az autógyártás súlyát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.