Donald Trump amerikai elnök első nagy jogalkotási célja – az Obamacare eltörlése és egy új egészségbiztosítási törvénycsomag elfogadása – kudarcba fulladt. Trump és a kongresszus republikánusai most az adóreformra koncentrálnak, mintha ennek megvalósítása könnyebb lenne. Nem lesz az, nem utolsósorban azért, mert a republikánusok kezdeti javaslatai több ezermilliárd dollárral növelnék az államháztartás hiányát, illetve a változtatás 99 százalékban a felső jövedelmi 1 százaléknak kedvezne.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Donald Trump amerikai elnök és Paul Ryan a Képviselőház elnöke itt még biztos a csökkentésben - Kép: AFPKép: AFP[/caption]
Már az elején bukásra van ítélve a képviselőházi republikánusok által elkészített azon javaslat, amely 35-ről 15 százalékra csökkentené a társasági adó mértékét, a kieső bevételeket pedig az importot terhelő, az exportot ösztönző adó (BAT) révén pótolná. A BAT ugyanis nem élvez elegendő támogatottságot a republikánusok körében, illetve sértené a WTO szabályait is. A republikánusok által javasolt adócsökkentés kétezermilliárd dolláros bevételkiesést okozna a következő tíz évben, és ezt a lyukat nem lehetne betömni az egészségügyi reform révén keletkező megtakarításokkal vagy azzal az 1,2 ezermilliárd dollárral, amely összegre a BAT-ból számíthatnának.
A republikánusoknak most aközött kell választaniuk, hogy keresztülviszik az adócsökkentést (és így 2 ezermilliárd dollárral növelik az államadósságot), vagy egy jóval enyhébb reformot valósítanak meg. Három ok miatt sem valószínű, hogy az első szcenárió következik be. Először is a fiskális konzervatív kongresszusi republikánusok ellenezni fogják az államadósság meggondolatlan növelését. Másodsorban a kongresszusi költségvetési szabályok megkövetelik, hogy minden olyan adócsökkentést ki kell vezetni tíz év után, amelyet nem teljes mértékben finanszíroznak bevételek vagy kiadáscsökkentések révén. Így az adócsomagnak csak korlátozottan lenne kedvező hatása a gazdaságra. Harmadrészt, ha az adócsökkentés, illetve a megemelt védelmi és infrastrukturális kiadások megnövelnék a deficitet és az államadósságot, akkor a kamatok emelkednének.
Ez visszavetné a kamatszintre érzékeny kiadásokat, valamint a dollár erősödését váltaná ki, ami több millió munkahely megszűnéséhez vezetne. Még a társasági adó 35-ről 30 százalékra történő csökkentését is nehéz lenne megvalósítani. A republikánusoknak szélesíteniük kellene az adóalapot oly módon, hogy teljes szektorok – például a gyógyszeripar, technológiai ágazatok – esetében érjék el a befizetett adó növelését
Továbbá ahhoz, hogy a társasági adó mértéke 30 százalék alá kerüljön, a republikánusoknak jelentős minimumadót kellene kivetniük a cégek külföldi profitjára. Az elnökválasztási kampányban Trump azt ígérte, hogy egyszeri 10 százalékos repatriálási adókedvezményt ad majd a külföldi profitok hazavitelének ösztönzése érdekében. Ám ez csupán 150-200 milliárd dollár új bevételt eredményezne, ami kevesebb mint a 10 százaléka annak a 2 ezermilliárd dollárnyi bevételkiesésnek, amelyet a republikánusok terve okozna.
Néhány kongresszusi republikánus – aki már belátta, hogy a BAT nem valósítható meg – azt javasolja, hogy a társasági adót forgalmi adóval kell helyettesíteni. Várhatóan ez az opció sem lesz azonban sikeres, miután a republikánusok mindig erősen ellenezték ezt az adófajtát. A hagyományos republikánus nézet szerint ennek az adónak a mértékét idővel könnyen lehetne emelni, ami megnehezítené a „haszontalan” állami kiadások féken tartását. A republikánusok Európát, illetve a világ más országait hozzák fel példának, ahol a forgalmi adó mértéke eredetileg alacsony volt, majd fokozatosan két számjegyűre nőtt, sok országban a 20 százalékos szintet is meghaladja.
A demokraták is hagyományosan ellenzik a forgalmi adót, mivel az az adózás igen regresszív formája. Miközben a forgalmi adót kevésbé regresszívvé lehet tenni az élelmiszerek és egyéb alapvető cikkek mentességével vagy kedvező kulccsal történő adóztatásával, ez még kevésbé vonzó megoldás a republikánusoknak. Miután mindkét párt ellenzi a forgalmi adó ötletét, az a BAT-hoz hasonlóan bukásra van ítélve. Még nehezebb lesz a személyi jövedelemadó reformja. Trump és a republikánus vezetés eredeti javaslatai a következő tíz évben 5-9 ezermilliárd dolláros költséget jelentenének, illetve a kedvezmények 75 százaléka a felső jövedelmi 1 százaléknak jutna, ami politikai szempontból öngyilkos ötletnek számít. A kezdeti javaslatok elvetésével most a republikánusok azt állítják, hogy bevételsemleges adócsökkentést szeretnének, amelyben a felső jövedelmi 1 százalékot nem illetné meg kedvezmény.
Ám ez is lehetetlen küldetésnek számít. Ha szinte minden jövedelmi csoportban bevételsemleges adócsökkentés valósul meg, akkor az azt jelenti, hogy a republikánusoknak számos adókedvezményt ki kell vezetniük, illetve szélesíteniük kell az adóalapot oly módon, ami politikailag megvalósíthatatlan. Végeredményben a gazdagok adójának az emelése az egyetlen észszerű módja annak, hogy a közepes és alacsony jövedelmű munkavállalók adóterhei csökkenjenek. Ez egy szociálisan progresszív populista ötlet, amelyet a pszeudopopulista plutokraták – mint Trump – sohasem fogadnának el. Ebből adódóan úgy tűnik, hogy a republikánusok folytatják majd önmaguk becsapását azzal, hogy szerintük a kínálatoldali, trickle-down adópolitika (az elmélet szerint a nagy cégeknek, vagyonos magánszemélyeknek nyújtott kedvező adózási feltételek haszna „leszivárog”, az egész gazdaság javára válik – a szerk.) működhet annak ellenére is, hogy temérdek bizonyíték van az ellenkezőjére.
Copyright: Project Syndicate, 2017
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.