Kína és a fejlett világ lassulása másokra is hat. Az ázsiai országok Kínával szemben, a latin-amerikai államok az alacsonyabb nyersanyagárakkal szemben mutatnak nagyfokú kitettséget. Közép- és Kelet-Európa az euróövezettől függ. A Közel-Keleten tapasztalható felfordulás jelentős gazdasági kockázatokat hordoz, az ebből eredő magas olajárak pedig korlátozzák a globális növekedést. Jelenleg az euróövezet receszszióját lehet bizonyosra venni, ennek mélységét és időtartamát azonban nehéz megbecsülni. A komoly visszaesést egyaránt kiválthatja a folytatódó hitelszűke, a szuverénadósság-válság, a versenyképesség hiánya és a fiskális megszorítások sorozata.
Az Egyesült Államok csigalassúsággal növekszik 2010 óta, amit tetézhet az euróövezetből eredő, lefelé mutató kockázat. Amerikának emellett szembesülnie kell fiskális visszahúzó erőkkel, a háztartási szektor folytatódó adósságcsökkentésével, a gyenge munkahelyteremtéssel, a jövedelmek stagnálásával, az ingatlanokra és a pénzügyi eszközökre nehezedő nyomással, a növekvő egyenlőtlenséggel és a politikai bénultsággal. Nagy-Britanniában a W formájú receszszió második visszaesési fázisa bontakozik ki, mert az elejére súlypontozott fiskális konszolidáció és az euróövezettel szembeni kitettség fékezi a növekedést. Japánban a földrengés utáni kilábalás hatása elszállt, miután a gyenge kormányok képtelenek szerkezeti reformokat végrehajtani.
Eközben egyre szembetűnőbbé válnak a kínai növekedési modell hibái. A hanyatló ingatlanárak láncreakciót fognak elindítani, ez az ingatlanfejlesztőkre, a beruházásokra és az állami bevételekre egyaránt negatív hatással lesz. Az építési boom máris kezd leállni, emellett az USA és az EU keresletének gyengülése rontja a nettó export alakulását, ami szintén fékezi a növekedést. Az ottani ingatlanpiac lehűtésére tett intézkedések nyomán a kormányra súlyos feladatként hárul majd a növekedés újraindítása. Ezzel a kínaiak nincsenek egyedül, mert a maga részéről az USA, az EU és Japán egyaránt elmulasztotta a komoly gazdasági, fiskális és pénzügyi reformok végrehajtását, amelyekre pedig a fenntartható és kiegyensúlyozott növekedéshez szükség lenne.
Szerte a fejlett világban, a közületi és a magánszektorban szükséges adósságleépítés alig kezdődött el, emiatt a háztartások, a bankok, illetve helyi és központi kormányzatok mérlegeit jelentős feszültségek terhelik. E tekintetben egyedül a nagyvállalati szektorban jelentkezik némi javulás, a munkaerő-felvétel és az állótőke-beruházás azonban ebben a körben is viszszafogott, mert a végső kereslet továbbra is lanyha, ráadásul jelentős kapacitásfeleslegek alakultak ki. Az elbocsátásokkal kísért vállalati átszervezések miatt tovább növekedett az egyenlőtlenség, ami szintén csökkentette a keresletet, mert épp a háztartások, a szegényebbek és a munkájukból élők körében volt nagyobb a fogyasztási határhajlandóság.
A világszerte tapasztalható tiltakozások sorozata, a szociális és a politikai instabilitás további kockázatokat rejt a gazdaság teljesítményére nézve.
A folyó mérleghiányok különösen nagy mértékűek maradnak, például az USA és Kína (illetve más felzárkózó államok) viszonylatában, illetve az euróövezet magrégiói és a periféria között. Ennek kiigazításához szükség lenne a deficites államok túlköltekezésének megfékezésére, illetve a túlzott megtakarításokat felmutató országokban a többletek csökkentésére és a fogyasztás élénkítésére. A többleteket felmutató államok azonban ellenállnak a fizetőeszközük felértékelődésével szemben, ehelyett recessziós-deflációs gyógymódok alkalmazására kényszerítik a deficites országokat. Az ebből eredő valutaháborús csaták valóságos kereskedelmi háborúkba torkollhatnak, ha a globális növekedés 2012-ben tovább lassul.
Végezetül meg kell említeni, hogy a politikusok kezdenek kifogyni az alkalmazható eszközökből.
A valutaleértékelés egy zéró összegű játszma, emiatt ezt és a nettó export növelését nem tudja egyidejűleg minden állam végrehajtani. A monetáris politika szigorát enyhíteni lehet, mert az infláció nem ügy a fejlett államokban (a feltörekvőkben még kevésbé). A monetáris politika azonban veszít hatékonyságából a fejlett államokban, mert a probléma ott inkább a fizetőképesség hiányából ered, semmint likviditási problémákból.
Eközben a fiskális politika mozgásterét egyre szűkebbre szabja a deficitek és az államadósságok növekedése, a hitelminősítők és a kötvénybefektetők fellépése és a fiskális szabályok Európában várható szigorítása. A pénzügyi intézmények gazdálkodásában tátongó lyukak betömése, illetve a megmentésük politikailag népszerűtlen, a közel fizetésképtelen államok erre ráadásul képtelenek. A globális politikában pedig a fejlett gazdaságok és a feltörekvők világnézete, célja és érdeke egyre inkább ütközik.
Mindennek az lehet az eredménye, hogy a meglévő egyensúlyhiányok kezelésében le fog lepleződni, ha a fizetőképességi problémákat finanszírozási vagy likviditási látszatintézkedésekkel akarják leplezni, mert a dolog esetleg fájdalmas vagy rendezetlen restrukturálásba torkollhat. A gyenge versenyképesség és a folyó mérleghiányok kezelése pedig szükségessé teheti, hogy az euróövezetből néhány tagország kiváljon. A robusztus növekedés helyreállítása eléggé nehéz ügy az adósságleépítés és a gazdaságpolitikai eszköztár szűkülése nélkül is. De éppen ez az a súlyos kihívás, amellyel a törékeny és a kiegyensúlyozatlan globális gazdaság szembesül 2012-ben. Bette Davis egyik filmjének (Minden Éváért) parafrázisával úgy fogalmazhatnánk: „Kapcsoljuk be a biztonsági öveket, mert egy rázós év jön!”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.