Az euró bevezetése idején feltételezték, hogy a lépés jelentős konvergenciát eredményez a tagországok gazdaságában. Ehelyett éppen divergencia kezdődött. Az Európai Központi Bank minden tagállam állampapírját egyformán kockázatmentesnek tartotta, és azonos feltételekkel fogadta el műveleteinél. Ez oda vezetett, hogy a kockázatmentes papírok felhalmozására kötelezett bankok a gyengébb országok papírjainak felhalmozásával igyekeztek szert tenni néhány bázispontnyi nyereségtöbbletre. Mindez levitte a kamatszintet az úgynevezett PIIGS államokban (Portugália, Írország, Itália, Görögország, Spanyolország), ahol emiatt erőteljes lakásépítési buborék alakult ki olyan időpontban, amikor a németek az újraegyesítés idején nadrágszíjhúzásra kényszerültek. Az eredmény a versenyképességben kimutatható, nagyfokú divergencia lett, kiváltva a bankválságot, amelytől a német pénzügyi szféra jobban szenvedett, mint bármely más országé.
A lényeg az, hogy Németország valójában a saját bankrendszerének védelmében egyezett bele a túlzottan eladósodott országok megmentésébe. Írország hatalmas szuverén adóssága azért alakult ki, mert az euróövezet elvárta a bankrendszer megmentését, ezért Dublin a szektor államosítására kényszerült. A Németország által követelt rendezés úgy védte meg a bankrendszert, hogy közben a szuverén adósságot szentnek és sérthetetlennek kellett tekinteni, ennek folytán az alkalmazkodás minden terhe az adós államokra hárult.
Az eljárás emlékeztet az 1982-es nemzetközi bankválságra, amikor a Világbank és a Nemzetközi Valutaalap elég pénzt folyósított az adós államoknak, hogy folytathassák az adósságszolgálataik teljesítését, mindaddig, amíg a bankok elég tartalékot halmoztak fel ahhoz, hogy a törleszthetetlennek látszó tartozásokat az úgynevezett Brady-kötvényekre tudják cserélni 1989-ben. Az eljárás valójában egy egész elvesztegetett évtizedet jelentett Latin-Amerika gazdaságai számára. A mostani rendezés még ennél is jobban bünteti az adós államokat, amelyek 2013 után jelentős kockázati felárak megfizetésére kényszerülnek.
Van abban jelentős inkonzisztencia, ahogy most újra megmentik a bankrendszert, majd 2013 után – a kollektív felelősség záradéka szerint – bevonják a magánhitelezőket a szuverén adósság törlesztésének szavatolásába. A németek által elfogadtatni tervezett versenyképességi követelmény még ezen is túlmegy, mert egyenlőtlen feltételek szerint vezetnék be, ami a deficites államokat hozza tarthatatlan helyzetbe. Ez akár Spanyolországot is a mélybe ránthatja, holott az euróválság előtt az ottani adósságráta alacsonyabb volt, mint Németországban. A végeredmény az lesz, hogy Európa nemcsak elveszteget egy évtizedet, hanem a divergencia tartóssá válik a közösségben: a többleteket elérő országok mennek előre, a deficiteseket pedig a szakadékba rántja a felhalmozott adósságállományuk.
Ezt a rendezést a német kormány jelentős belföldi nyomás alatt kényszeríti ki, eközben azonban az igazságot nem ismertetik meg a helyi közvéleménynyel. A március végén hatályba lépő szabályokkal valójában kőbe vésik a kétsebességes Európa létét, ez sokfelé fog ellenérzést kiváltani, és veszélyezteti az EU politikai kohézióját.
Az adott helyzetben két alapvető változtatást kell foganatosítani. Először: az Európai Pénzügyi Stabilitási Alap egyszerre szolgáljon a bankok és a tagállamok megmentésére. Ez lehetővé tenné, hogy a szuverén tartozásokat bankválság kiváltása nélkül strukturálják át. A pótlólagos feladat ellenére a mentőcsomag összege ugyanakkora maradna, mert a bankok feltőkésítésére vagy likvidálására fordított pénzzel arányosan csökkenteni lehetne a kormányok által igényelt források értékét. Ha a folyamat részeként a bankokat kivennék a tagállami ellenőrzés alól és őket egységes európai felügyelet alá vonnák, azzal lényegesen javulna irántuk a bizalom.
Másodszor: egységes feltételeket kellene kialakítani, hogy eltüntethetővé váljanak a kockázati kamatfelárak azon országok esetében, amelyek betartják a játékszabályokat. Ezt úgy lehetne elérni, hogy az egyes országok szuverén adósságának többségét át kellene váltani eurókötvényekké. A fennmaradó hányadra a tagállamok saját kötvényeket bocsáthatnának ki, a „kollektív felelősség” záradékának megfelelően. A kockázati felárak így végső soron csak a maastrichti szerződésben megszabott 60 százalékos – GDP-arányos – államadósságon felül jelentkezhetnének.
Az első lépést azonnal meg kellene tenni. A másodikkal várni kellene, mert a német közvélemény még távol áll ennek elfogadásától, jóllehet egyértelműen szükség lenne rá, hogy helyreálljanak az egész Európára egységes játékszabályok. Az EU-t fokról fokra építették fel, eközben az építészek tudták, hogy önmagában minden lépés elégtelen, mert azt továbbiaknak kell követniük. Ennek során mindig bízhattak abban, hogy a felbukkanó fogyatékosságok korrigálásához igénybe vehető lesz a szükséges politikai akarat.
Ez alkalommal viszont a kétsebességes Európa kilátása a politikai kohézió aláásásával fenyeget, megszüntetve azt a képességet, hogy szükség esetén az EU egységesen lépjen fel. Ezért kell világosan felismerni az európai integráció továbbvitelének következő lépését, mégpedig az EU válságmegoldó mechanizmusának életbeléptetésével egyidejűleg. A deficites országoknak másként nem marad reményük arra, hogy valaha is kitörjenek az elrendeltnek látszó sorsukból, bármilyen keményen dolgozzanak is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.