„Némi üzenetet is hordoz magában az egészségügyi államtitkár megjelenése egy ilyen rendezvényen” – mondta Zombor Gábor a Duna Medical Center magán-egészségügyi központ minapi megnyitóján. Több ez azonban, mint üzenet, különösen, hogy nem egyedül képviselte a kormányt: ott volt Sonkodi Balázs, a Miniszterelnökség stratégiai ügyekért felelős államtitkára és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója, Sélleiné Márki Mária is. Az első nyílt kiállás volt ez amellett, hogy a magyar kormány, ha ki még nem is mondja, immár nem tiltja, hanem megtűri, sőt, bizonyos értelemben támogatja is a magán-egészségügy térnyerését Magyarországon.
Hatalmas fordulat ez 2008-hoz képest, amikor a Fidesz-KDNP kezdeményezésére országos népszavazás söpörte el nem csak a vizitdíjat, de azt a tervet is, hogy az egészségügybe bevezessék a több-biztosítós modellt. Az elmúlt hat év alatt persze sok minden megváltozott: a Fidesz egymás után a második választást nyerte, és sokat tanult a vesztesek hibáiból, például lényegesen okosabban lát hozzá az egészségügyi rendszer átalakításához. Nem veri nagydobra a terveit – nem véletlenül nincs kormányprogram –, egyszerűen csendben, halkan, hogy senki meg ne hallja, a hátsó ajtón beengedi az egészségügybe azokat a szereplőket, akik megteszik neki azt a szívességet, hogy megteremtik a magán-egészségügyi rendszer működésének feltételeit.
Ha számba vesszük az utóbbi hónapok, évek történéseit, nem is kellene meglepődnünk ezen. 2011-ben a Fidesz az szja-törvény egyetlen szavas módosításával a munkáltató által finanszírozott magán-egészségbiztosításokat is adó- és járulékmentessé tette. Joggal feltételezhették akkor a szakértők – és a biztosítók is, amelyek ettől nem kevesebb, mint 50 milliárdos piacot remélnek –, hogy kétszintűvé, tb- és magánellátásra szakad az egészségügy.
Csakhogy, legalábbis hivatalosan, ez azóta sem történt meg, hiányzott ugyanis a változáshoz szükséges másik láb, a szolgáltatási oldal. Hiszen hiába vásárolhatunk elvileg plusz-szolgáltatásokat, ha nincs hol: márpedig a magán-egészségügyi szolgáltatásokat jelenleg szinte kizárólag hálapénz ellenében, vagy olyan rendelőkben lehet igénybe venni, amelyekben nem hogy NAV-pénztárgép, de számlatömb sincs.
Ezért nem állítja le a kormány az Uzsoki-modellt, ezért hallgatják agyon a magán-egészségügy közintézményeken belüli megjelenését most mindazok, akik annak idején habzó szájjal szidták miatt Molnár Lajos egészségügyi minisztert. És a kormány nevében ezért mert nyíltan a támogatásáról biztosítani egy magán-egészségügyi beruházást az egészségügyi államtitkár. Igaz, nem akármilyen projektről van szó: a Duna Medical Center majdnem 12 milliárd forintból épül meg, csaknem 600 embert fognak itt foglalkoztatni – nem véletlen, hogy a bejelentésen egymást érték a gyógyszeripari és orvostechnikai cégek vezetői, egészségügyi hatóságok első emberei, klinikaigazgatók, a klinikaigazgatók és professzorok.
A Fidesz az elmúlt években belátta, hogy az egészségügy kizárólag közpénzekből finanszírozhatatlan, és felismerte azokat a politikai és gazdasági érdekeket is, amelyek egyértelművé tették, hogy lépni kell. Ebben az országban is van egy fizetőképes kereslet a magas szintű egészségügyi ellátás iránt, amelynek lehetőséget kell adni arra, hogy itthon költse el a pénzét. S ha őket kiengedi a közintézményi ellátásból, azzal két legyet üt egy csapásra, mert azok is előbbre kerülnek például a várólistákon, akik kénytelenek beérni a tb-ellátással. Egyszerűen muszáj megnyitni a szelepet, hogy enyhüljön a nyomás.
Egy valódi, szinte teljes szolgáltatási palettát kínáló magánkórház az egészségbiztosítási piacnak is lökést adhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.