Nagy változások közben, kataklizmák után érthető, ha az adott állam középtávú fizetőképessége mellé kérdőjelet állít a hitelminősítő intézet. A rendszerváltozási visszaesés során, az 1990-es évek elején államunk kockázati besorolása „BB+” volt, egy fokozattal a befektetőnek ajánlott kategória alatt. Akkor a Magyar Nemzeti Bank bocsátotta ki a kötvényeket a nemzetközi piacokon: egyáltalán nem úgy éreztük a jegybankban, hogy a magyar értékpapír bóvli lett volna. A hitelminősítők azonban nem bíztak eléggé a magyar állam hitel-visszafizetési képességében és hajlandóságában. Évekbe tellett, amíg a két nagy hitelminősítő (Moody’s, S&P) a térség egészével együtt javította az országkockázati besorolásunkat, sőt, idővel a magyar minősítés az „A–” szintre emelkedett. Ez kitartott 2006-ig, amikor a hitelminősítők észlelték a helyzet romlását és lerontották a besorolást. Majd újabb visszaminősítések követték egymást, míg a zavaros 2011-es év végén, 2012 elején mindhárom hitelminősítő (a Fitch is) spekulatív, „bóvli” kategóriába sorolta át a magyar állam kockázati megítélését.
Itt tartunk most: a Moody’s és a Fitch értékelése „BB+”, a Standard & Poor’s-é csupán „BB”. Az utóbbi rosszabb, mint amit a rendszerváltozási krízis mélypontján adtak. Ami legalább ennyire fájó: a térség államainak nagy többsége ennél kedvezőbb besorolást írhat be a kötvénykibocsátás során a prospektusába. Egyébként az egész európai megítélés javul.
Nem presztízskérdésről van szó: árkérdésről. Jobb kockázati besorolás mellett általában érezhetően olcsóbb a kölcsönfelvétel a nemzetközi pénzügyi piacokon, noha a nagybefektetők nem csak a Moody’s-tól tudják, hogy milyenek az adott állam kilátásai. Ám tény, hogy például a lengyel besorolás sokkal jobb a mienknél, és olcsóbb is a lengyel államadósság finanszírozása; és ez a helyzet a többi visegrádi országgal. Sőt, a bolgárok minősítése is jobb, és már a románok és a törökök sincsenek mögöttünk. Ma már csak a szerb, moldáviai és montenegrói besorolásnál jobb a mienk.
Érezhetjük úgy: túl szigorú a megítélés, a hitelminősítők ismét tévednek. Ám oka van annak, ha a térségen belül ilyen helyre sorolják államunk fizetési ígéretének kockázatát. Végtére is a magyar államadósság a legnagyobb a GDP arányában a térségben: ez a 80 százalék körüli érték a szomszédjaink 30-40 százalékához mérendő hozzá. Gazdasági növekedési teljesítményünk az elmúlt négy évben nem érte az évi egy százalékot. Mindez indokolhat némi fenntartást fizetési képességünket illetően. Ami a fizetési hajlandóságot illeti, a magyar kormány sosem tett kétséget ébresztő utalást. Csak éppen a kötelező magán-nyugdíjpénztári történet, a devizahitelezés kondícióiba való állami belenyúlás, és talán a szabadságharcos szóhasználat együttesen bizonytalansági tényező lett.
Gazdaságunk most némileg jobban fog nőni, és tartósnak látszik a folyó fizetési mérlegünk többlete: ezeket a komponenseket értékelik is a hitelminősítők. Ám adóssághegyünk alig csökken, és bizony újabb kockázatok is megjelentek; a legsúlyosabb az ukrán válság és annak lehetséges kihatásai.
A fizetési hajlandóság megítélésének komponense lényegében a gazdaságpolitikai kiszámíthatóság fogalmával azonosítható. A hitelminősítők is elemzik majd az új kormány politikáját, személyiségeit, egész működési rendjét. Ha azt jobban értik, akkor onnantól a besorolásról a fundamentumok döntenek. Ezek ugyan vegyesek, de megengednék, hogy a balkáni szintről közelebb kerüljünk a visegrádi térséghez.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.