Berobbant az agáriumban is az informatika, fontosnak tartja a precíziós gazdálkodás hazai elterjesztését?
– Meggyőződésem, hogy a szükséges tudás, információs és infrastruktúra már rendelkezésre áll. A Magosz és az agrárgazdasági kamara arra törekszik, hogy megismertesse a gazdálkodókkal a technológiai fejlődés okozta speciális tudást, ami a precíziós termelés elterjesztéséhez is szükséges. Ez azért fontos, mert enélkül például a fehérjeprogramunk sem lehet sikeres.
Jó ideje hangoztatott cél a GMO-mentesség melletti fehérje-önellátás…
– És el is indult, korszerű fajtákkal és komoly termelési tapasztalatokkal rendelkezünk. Tavaly 61 ezer hektáron és 180 ezer tonnát meghaladó mennyiséget termeltünk szójából. Készen állunk arra, hogy elegendő mennyiségű fehérjét állítsunk elő. Ha már a szocialisták idején lebontották a cukorgyártási kapacitásokat, s ezzel leépült a termelés is, annak helyén akár nagyobb fehérjetartalmú növényeket is termeszthetünk. Ilyen lehet a szója.
Amely viszont elég nagy vízigényű, s mint tudjuk, a vízgazdálkodás továbbra sem hazánk erőssége. Lesz előrelépés e téren?
– Ahhoz, hogy a tavalyi kiváló szójatermést betakaríthassuk, valóban a szerencse is kellett, mert jó eloszlásban volt elegendő csapadék. Ugyanakkor bármennyire is elkötelezett a magyar kormány, az ágazati szereplők nélkül ezt az ügyet nem lehet rendezni. Sokat dolgoztunk azon, hogy miként lehet a vízügyi létesítményeket a gazdák érdekében működtetni, s végül el kellett fogadnunk, hogy e téren a tulajdonviszonyokat nem tudjuk rendezni. Vagyis az állami csatorna marad köztulajdonban, az önkormányzati marad önkormányzati, s a magántulajdon is természetesen érintetlen marad. Stratégiai javaslatunk ezért az, hogy a működtetés közérdekből legyen állami, és a vízhasznosításra, a vízzel való gazdálkodásra a gazdáknak egymással együttműködve legyen lehetőségük. Első lépésben a mostani 80-100 ezer hektárról minimum ötszázezer hektárra kell emelni az öntözött területek nagyságát. Ha ezt nem sikerül meglépni, nem leszünk képesek végrehajtani a fehérjeprogramot, és az ipari zöldségtermesztés, illetve a gyümölcstermelés is lemarad a világpiaci küzdelemben.
Mi lenne mindennek a haszna?
– Az előző évben, vagyis 2015-ben mínusz 0,2, idén pedig 0,6 fölötti mértékben járult hozzá az agrárgazdaság a GDP-hez. És ez a 0,8 százalékos növekmény lényegében csak az időjáráson múlott. Az arányokat az előállított mezőgazdasági alapanyagok értékére átszámítva azt láthatjuk, hogy csak a kukoricánál 150 milliárd forint, a kalászosok esetében pedig 80 milliárd forint többlet keletkezett. Az öntözés rendezésével a termelési értéktöbblet elérheti az évi 250-300 milliárd forintot.
A vízgazdálkodási stratégia, amely a napokban kerül a kormány elé, megfogalmaz konkrét határidőket és összegeket?
– Néhány hónapon belül a végleges döntés is megszülethet. Különböző lépések vannak, például a vidékfejlesztési programban az öntözővíz hasznosítására vonatkozó pályázatok szerepelnek, ez ötvenmilliárd forintos nagyságrendet jelent, de a KEHOP-ban és más jogcímeken, amelyekből ár- és belvízvédelmi rendszerek kialakítására biztosít az unió forrásokat, 300-500 milliárd forintot is költhetünk e fejlesztésekre. Tehát ár- és belvízvédekezésre uniós forrás áll rendelkezésre, s ahol a belvizet elvezetem, ott az öntözővizet is be tudom vezetni. Azt kell átgondolni, hogy a költségvetésnek mi hoz nagyobb bevételt, ha növeljük harminc százalékkal, vagyis közel nyolcszázmilliárd forinttal az agrárkibocsátást, vagy ha a vízdíjból behajtunk pár százmillió forintot. Ennek megfelelően a javaslatunk az, hogy a vízért legfeljebb annyit követeljen meg az állam, amennyit az uniós kötelezettség minimálisan előír.
Az említett öntözésfejlesztési forrást eddig alig vették igénybe a gazdálkodók. Mi ennek az oka?
– Nem véletlen, hogy kevés pályázatot nyújtottak be. Azért, mert ahhoz, hogy a gazda egy öntözésfejlesztési beruházást megvalósítson, a jelenlegi bürokratikus viszonyok mellett egy hihetetlen procedúrán kell átesnie, mire benyújtja a pályázatát. Ezt egy kisebb gazdálkodó kevésbé tudja végigvinni, e téren elengedhetetlen az egyszerűsítés.
A belvízgondok már most kevésbé jelentkeznek, ez már az átalakítások eredménye?
– Valóban, érdemleges változások történtek. A vízügyi létesítmények jelentős részét működőképes állapotba hozták, a közmunkaprogramnak köszönhetően ma már azt lehet mondani, hogy áramlik a víz a csatornákba, az azok végén lévő átemelő szivattyúk működnek, és ezért van az, hogy például az idei kimondottan veszélyes időjárás ellenére legfeljebb húszezer hektár szántót borított belvíz, s az is folyamatosan csökken. De a 2010 előtti években jellemzően 120-130 ezer hektár került víz alá, használhatatlanná téve az adott területeket.
Az unió is mindinkább a környezetvédelem felé fordult az agrártámogatásokban is. Mire számít e téren 2020 utánra?
– A KAP félidős felülvizsgálata most zajlik, a bizottság kialakított egy kérdőívet, így a saját véleményük is ott lehet a döntésekben. De jó hír, hogy az uniós érdekképviseletek szövetségében Kis Miklós személyében alelnököt adunk a Copa-Cogecába. Meggyőződésem, hogy közös agrárpolitikára szükség van, ha elmaradna a mai termelés, a vidék és környezetünk állapota is súlyos mértékben károsodna. A 2020 utáni támogatási rendszer esetében egyébként az a legfontosabb, hogy drasztikusan le kell csökkenteni az adminisztrációt, a különböző folyamatokat, tiszta, világos szabályokat kell alkotni, amelyeket mindenki be tud tartani.
A madárinfluenza által érintett régiókban számíthatnak az érintettek a közvetett károk enyhítésére?
– A közvetlen károkat természetesen kifizetik, a közvetettek esetében még zajlik egy uniós vita. A feldolgozók helyzetét nem sikerült tisztázni, pedig ha anyagellátás hiányában kénytelenek leállni, az nekik is felér egy természeti katasztrófával. Vagyis e téren egyeztetések vannak, eredményeket még nem látunk.
Az állattartásnál maradva, a sertésstratégia nem váltotta be a reményeket.
– A sertésállomány duplázásáról volt szó, van kedvező elmozdulás, ám az meg sem közelíti a célokat.
Mi okozta a megbicsaklást?
– Az orosz embargó nagyon negatívan hatott. Nemcsak azért, mert kiesett a magyar export, amit Oroszországnak szántunk, és semmivé vált a korábbi nagyon intenzív piacépítő munka, hanem azért is, mert a nagyobb termelési színvonalon működő uniós országokból, támogatott termékekként jelentek meg nálunk is e termékek, vagyis a saját piacainkon vertek meg.
Most, hogy a kínai piacokat az egész unió felfedezte, javulhat a helyzet?
– Az egyik sok nehézségen áteső cég, a Pápa Hús talpra állítása után az ázsiai piacokon megfelelő versenytársként jelenik meg a magyar sertés, ami a teljes ágazatra kedvezően hat majd.
Sikeresnek tartja a 2010 óta eltelt időt, vagyis a második Orbán-kormány óta eltelt időszakot az agrárium szempontjából?
– Én még gazdaembert dicsekedni nem hallottam, s ez nekem sem kenyerem. De a tények önmagukért beszélnek. Az említett időszakban az agrárkibocsátásunk több mint ötven százalékkal nőtt, a kivitelünk közel ugyanilyen arányban bővült, ma már meghaladja a nyolcmilliárd eurót. Mindez jelentős eredmény, ám ha azt vizsgáljuk, hogy hol tartunk a lehetőségek kihasználásában, akkor nagy jó indulattal állíthatom, hogy félúton járunk. Most jutottuk oda, hogy az uniós források jól hasznosulhatnak. Az előző ciklusban a gazdaságok fejlesztésére a források alig 16 százaléka, a mostaniban hatvan százaléka jut, miközben a teljes kifizetési rendszert megreformáltuk, s így könnyebben is tudnak élni ezen lehetőségekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.