Mégpedig úgy, hogy eközben a lakosság terhei ne nőjenek, viszont a növekedés és a munkahelyteremtés lehetőleg gyorsuljon fel. A célok valóban kívánatosak, de vajon megvalósulhatnak-e egyszerre ebben a formában?
A távközlési és energiacégek, valamint a kereskedelmi hálózatok ideiglenes „válságadója” kétségtelenül gyors bevételi forrást jelenthet. Ráadásul a kormány jól kommunikálhatja, hogy a multikat is rákényszeríti az arányosabb közteherviselésre, miközben a megszorítások egy részét – áremelés formájában – mégis csak a lakosság fizetheti majd meg. A vállalati nyereségek hasraütésszerű elvonása ugyanakkor komolyan rombolhatja Magyarország befektetői megítélését, miközben az extraprofitok kialakulása ellen piacbarát módon is lehetne küzdeni: a verseny fokozásával.
A magánnyugdíjpénztárak tervezett ellehetetlenítése – mert a bejelentett pénzelvonás végeredményben ezt jelentheti – rossz dacreakció az unióval folytatott elszámolási vita negatív kimenetelére. Miután az állami pillér átalakításáról még nem hallottunk terveket, a lépés rövid távú költségvetési előnyökért kockáztatja a rendszer hosszú távú fenntarthatóságát. Ráadásul az állampapírpiacon is komoly zavart okozhat, ami nehezíti az adósságfinanszírozást.
Az állam és a magánszereplők együttműködésén alapuló PPP-projektek felülvizsgálata és leállítása valóban indokolt lehet egyes esetekben, ismerve a magyar gyakorlatot. Kérdés azonban, mennyi azonnali megtakarítás származhat ebből, és mi pótolja a kieső beruházásokat.
Összefoglalva: a rövid távú hiánycélok teljesülhetnek, ennek ára azonban az üzleti környezet kiszámíthatóságának komoly romlása. Hogy ez mennyire fogja vissza a növekedést, az a további intézkedéseken is múlhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.