Most hallottam először Magyarország legkisebb lélekszámú falváról, Iborfiáról. A településen már csak nyolcan élnek, tavaly még kilencen laktak ott. A kevesebb mint három négyzetkilométeres település története alig különbözik a többi faluétól és aprófaluétól. A munkalehetőség, az iskola vagy az orvosi rendelő hiánya és a rossz közlekedés miatt az emberek a legalapvetőbb szükségleteiket sem tudják kielégíteni.
Az ezredforduló óta sokan gondolták úgy, hogy elhagyják otthonukat. A legújabb trendek szerint pedig már nemcsak az aprófalvak, vagyis az 500 lélekszám alatti települések népessége fogy vészesen, hanem a kisvárosoké is. És nemcsak azért, mert a halálozások száma mindenütt meghaladja a születésekét, hanem az országon belüli és kívüli migráció is sújtja ezeket a településeket.
Ezen nem csodálkozhatunk: a nagyvárosokban komfortosabbak a lakások, sokkal több vállalat működik (kétszer-háromszor annyi, mint a falvakban), érdemben kisebb a munkanélküliség, magasabbak a fizetések, ráadásul jó eséllyel nem is kell naponta ingázni a munkahelyre.
A kisebb települések elnéptelenedésére Magyarország még nem találta meg a megfelelő választ, de egyelőre nem is nagyon kereste. Az érintett települések önkormányzatai az állami adósságátvétellel megszabadultak ugyan a hitelterheiktől, de ettől még nem dúskálnak az elkölthető forintokban, így ha látják is a problémákat a települések vezetői, nem tehetnek túl sokat.
Iborfia például évente körülbelül 10 millió forintból gazdálkodik. Jóllehet, már csak mérete miatt sem lehetett soha esélye arra, hogy kitörjön az aprófalu státusából. A több ezer falu népességének csökkenése azonban ijesztő üzenetet kellene hogy hordozzon a döntéshozók számára. Igaz, már a demográfiai trend megfordítása is óriási siker lenne, ha pedig megállna a kisebb városok és falvak elnéptelenedése, az szinte csodával érne fel. Azért érdemes lenne legalább megpróbálni, még ha tudjuk is, hogy ez nem vihető sikerre egyetlen választási ciklus alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.