Az nem kérdés, hogy az államháztartásnak 2012 után komoly finanszírozási nehézségei lehetnek. A tervezett adócsökkentések a Költségvetési Tanács elemzése szerint alig emelik a foglalkoztatást és a beruházásokat, így a lyukak betöméséhez remélt növekedési többlet hiú ábránd maradhat. Márpedig a kiesett bevételek pótlására hozott intézkedéseket – mindenekelőtt a különböző válságadókat és a magán-nyugdíjpénztári megtakarítások felhasználását – hangsúlyozottan átmeneti jelleggel tervezték bevezetni. Legalábbis eddig így tudtuk.
A költségvetési törvény indoklásából azonban kiderült, hogy a válságadókra tartósan számít a kormány. Ez több, mint kínos. Ezzel ugyanis egyrészt kényszerűen beismeri a kormány, hogy immár maga sem bízik a növekedés felpörgésében.
Másrészt az újabb rögtönzés nemcsak a tervezett gazdaságpolitika kiérleltségét és a kormány szavahihetőségét vonja kétségbe, de további bizonytalanságot kelthet a befektetők körében (vajon a most beruházó Audi és Mercedes például nyugodt lehet afelől, hogy nem szólítják majd egyszer őket is a kasszához?). Végül pedig a megoldás közgazdasági szempontból is tévút: a kiadási oldal tartós karcsúsítása helyett – egy valójában nem létező válságra hivatkozva – magas szinten tartja az adóelvonás mértékét, a terhek egy részének áthárítása révén pedig az inflációt is emelheti.
Félreértés ne essék: a kis- és középvállalkozói szektor preferálása a multikkal szemben vagy az indokolatlan extraprofitok kialakulásának megakadályozása legitim kormányzati célok. Csak ha ezt rossz eszközökkel, a piaci szereplők teljesítményének visszafogása árán kívánják elérni, akkor azzal mindenki rosszul járhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.